Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 13 juni 2014

Vingerhoedskruid...






Het is een komen en gaan van bloemen, momenteel staan er vele vingerhoedskruiden in volle bloei. Soms gaan ze spontaan op de 'verkeerde' plekken staan... midden in het looppad bijvoorbeeld. Beetje lastig, beetje vervelend... maar goed... dan lopen we er even omheen.
De tuin is hier volgens mij wat later als bij ons in Nederland. Momenteel staan hier de vlieren, waar we heel veel van hebben, in volle bloei. Terwijl ze bij ons in Nederland, waar we ook verscheidene hebben, een paar weken geleden al in volle bloei stonden. Ik vermoed dat het met de ligging/hoogte te maken heeft. Op zich wel wat vreemd, omdat het hier doorgaans toch wel een paar graden warmer is als in Nederland. Geen echte grote verschillen, maar een klein beetje warmer. Geen zuidelijke temperaturen, maar toch... Dat het hier voor mijn gevoel iets warmer is kan ook verbeelding zijn, maar toch...
Hoe het ook zij... de vlieren staan hier nu volop te bloeien.

Alvast een fijn weekend toegewenst vanuit Le Pre Bonnet.



2 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Altijd al gefascineerd geweest van vingerhoedskruid,kan voor geen meter tekenen maar als kind tekende ik vaak dikke paddenstoelen met raampjes ,deurtje,schoorsteen,en regenton en naast de regenton tekende ik zo goed en zo kwaad als het kon.....,jawel.......vingerhoedskruid en stokrozen.

Lijkt me heerlijk om zo dicht bij huis vlierbloesem te plukken daar waar je geen last hebt van de uitlaatgassen van auto's,
vroeger gingen wij ze wel eens plukken in de kloostertuin en ik maakten er limonade van.
Er zijn talrijke recepten op het web te vinden.
Maak jij er wel eens wat lekkers van?
Hier vindt je hele goede:
http://www.vlierbessen.nl/recepten/vlierbloesemsiroop/

Wij kwamen de zondag goed door,onze 2 kleinkinderen kwamen 's middags met de auto,ouders waren weg voor bedrijfsuitje(concert van Guus Meeuwis in het PSV Stadion)en etentje als afsluiting,kids en wij gingen heerlijk uit eten op een zonnig terras bij onze zuiderburen,ik at voor het eerst in m'n leven varkenswangetjes,heerlijk gestoofd en zacht vlees.

Lieve groet !!!
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Mooi hè! die vingerhoedskruiden, ik ben er ook dol op. Overal hier in de bergen zie je ze momenteel staan. Je begrijpt vast wel dat ik hier de vazen nu gevuld heb met... dikke bossen vingerhoedskruiden.

Eerlijk gezegd hebben wij zelf nog nooit wat gedaan met vlierbloesem en of bessen. In Nederland hebben we ook verscheidene vlieren, voornamelijk voor de vogels... die zijn dol op de bessen.
We hebben sowieso veel vruchtdragende bomen en struiken in de tuin...voor de vogels.
Maar... ik ga even kijken op de site of er een lekker recept voor ons tussen staat ;-)

Wat gezellig, zo'n zondagmiddag met de kleinkinderen uit eten op een zonnig terras. Zo te lezen pluk je de dagen en probeer je er zoveel mogelijk van te maken... mooi hoor... Gelukkig is het niet meer zo enorme warm.

Veel liefs en vriendelijke groejes,
Cilia