Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dinsdag 17 juni 2014

2014... week 3...


Week 3 is alweer begonnen...

Afgelopen middag liep ik met de honden naar onze postbus, mij verheugend op de vele leuke brieven en kaarten. Steek het sleuteltje in het slot, geef er nog eens een stevige klap tegenaan en... floeps, het deurtje van de postbus ging open.
De lege postbus staarde mij aan... geen brieven, geen kaartjes, zelfs geen rekeningen.
Plots zie ik een leuk klein vlindertje op de bodem van de postbus zitten. Mij een raadsel hoe het vlindertje erin gekomen is. Er stond geen afzender op en ik denk niet dat de postbode me verrassen wilde met een vlinder, maar... je weet maar nooit ;-)
Het vlindertje heb ik er voorzichtig uitgepakt, even op de foto gezet... om hem vervolgens de vrijheid te geven.




Als je onderstaande foto vergroot zie je dat het vlindertje prachtige franjes onder aan zijn vleugels heeft. Als hij vliegt ziet hij er rood uit.




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Vanmiddag is Henk naar Nederland vertrokken voor zijn werk en is de stilte hier weer ingetreden. Dat was even weer slikken. Zo zit je nog gezellig samen te genieten en zo zit je plots in je uppie, in de verte nog een laatste toeter en daarna... STILTE.
Altijd even wennen. Het buiten zitten is dan plotseling anders. Niemand waar je tegen aan kan praten... ja tegen de honden of katten... maar deze zeggen niets terug, kijken je alleen was stom aan.
Om over de eerste schrik van het alleen zijn hier te komen, ga ik meestal druk bezig... wees gerust, alleen de eerste uren... daarna luier ik er weer lustig op los.
Momenteel zijn we wat met het afwerken van sommige dingen bezig. Van die dingen waar we ons de eerste jaren geen tijd voor gunden.
Vandaag wat begonnen met de balustrade. Vele gaten vullen met een houtvulmiddel en daarna alles schuren. En... er zitten vele schroefgaten en andere gaten in, pfff... Als ik daarmee klaar ben ga ik de balusters in de lijnolie zetten en de planken boven en onder beitsen. Het hoeft allemaal niet perfect, dat is met deze oude balusters ook bijna niet mogelijk. Met de lijnolie blijft het groenige, wat er op de balusters zit, zichtbaar, Ze worden een klein beetje donkerder en de houtstructuur komt wat meer naar voren.




Morgen weer verder schuren...




4 opmerkingen:

Rozen van papier zei

Wat een aparte vlinder. Oh dat is niet leuk alleen, jammer dat je voor mij te ver weg woont anders was ik even koffie komen drinken! Mijn dochter gaat trouwens studeren in de Auvergne.
Wat een mooie consoles, zo ook al leuk om te zien! Succes dan gaat de tijd ook snel,
Groeten Janny

Cilia zei

Hoi Janny,

Dat is lief van je hoor :-)
Ook al is het mijn eigen keus om hier in mijn uppie te zitten. Ik vind het altijd wel weer een kleine uitdaging om helemaal alleen in de stilte met mezelf geconfronteerd te worden.
Geen auto bij huis en er zijn maar twee mensen die het telefoonnummer van mijn telefoon, die ik hier bij me heb, hebben... echt mijn eigen keus, maar desondanks bevangt de stilte me in het begin wel altijd. Nu al niet meer ;-)

Dus, gaat je dochter hier ook in de Auvergne wonen... leuk. Ga je haar vast wel eens een keer hier in het o zo mooie Auvergne opzoeken... nou ja, de Drôme Provençale mag er ook zijn.

Groetjes,
Cilia

Ger zei

Hoi Cilia,

Kan me heel goed voorstellen dat je telkens weer opnieuw het gedag zeggen wanneer Henk naar Nederland vertrekt beetje moeilijk vind.Maar het gaat ook altijd weer over schreef je al vaker.Beter dan dat je hem met twee armen uit staat te zwaaien en een diepe zucht slaakt bij het horen van die toeter met de woorden:hé,hé.......die ik weg;-)

Je hebt genoeg omhanden en het zal er steeds maar mooier en mooier van worden.

Wat een schattig vlindertje vond je in de brievenbus en wat een geluk dat je het zo duidelijk op de foto kon zetten.
Weet niet of jij het soort kent of wil weten?
Je kent me wat dat betreft,ik wel en ging ff zoeken.
Volgens mijn zoektocht hebben we hier te maken met de
bonte beer (Callimorpha dominula)

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&menuentry=soorten&id=1053&tab=beschrijving

Nou, hoop dat ik deze reactie eindelijk de deur uit kan sturen staat al meer dan halve dag in de werkbalk want blogger of mijn pee-ceetje heeft de kuren.

Lekker slapen en lieve groet!!!
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Yep... je reactie is binnen, hahaha...

Jaah... dat is hem, De Bonte Beer. Ik kon er niet meer opkomen, heb nog gezocht... maar kon hem niet zo snel vinden.
Volgens mij heb ik vorig jaar ook een foto van de bonte beer geplaatst. Of ik toen zelf wist hoe de vlinder heette... of dat jij het toen vertelde... of iemand anders, dat weet ik niet meer. Maar hoe dan ook, ik kon er nu niet meer opkomen.
BEDANKT... en ja hoor, ik vind het altijd fijn al die informatie. Ook al ben ik soms vergeetachtig ;-)

Ik vind het hier in m'n uppie leuk... maar samen is toch net even een ietsie pietsie leuker ;-)
En... afscheid nemen heb ik vaak moeite mee ;-( Als hier gasten voor een paar dagen geweest zijn en vervolgens vertrekken, valt gelijk de stilte in. Dat is doorgaans even slikken... om vervolgens hè hè te zeggen (grapje...).

Goedenacht en veel liefs,
Cilia