Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 19 april 2013

Dol op bloemen...


Maakt me niet uit wat voor bloemen, ben er gewoon dol op...

Ik loop dagelijks de tuin minutieus te inspecteren of er alweer één de kop op steekt om hem vervolgens gelijk te plukken en op een vaas te zetten.
Als ik bij de buren in de tuin wat op zie komen, begint het bij mij al wat te jeuken. Het liefst zou ik eventjes stiekem, ongezien, ze willen plukken. Jawel... ongezien natuurlijk, want ik ben een welopgevoed mens... althans zo doe ik me voor. Diep van binnen zie ik me in gedachten 's nachts stiekempjes alle buurtuintjes bij langs gaan, of... bij van die gemeente plantsoentjes. Lekker plukken ;-)


Nou zie ik jullie denken : Ja... maar de winkels staan toch vol met allerlei soorten bloemen!!!
Yep...is, maar dat is toch net eventjes anders. Over het algemeen zijn dat gekweekte, geselecteerde, niet ruikende neppertjes. Allemaal op dezelfde maat, allemaal even 'mooi'.
NEE... ik ben dol op wilde bloemen, het liefst uit uw tuin. Met m'n tuinschaar, stiekem 's nachts uw rhododendron bijlangs, tulpjes en niet te vergeten uw lekker ruikende rozen te knippen... om vervolgens op MIJN vaasjes te zetten.



Waarom kom ik hier op?
Gisteren stond ik even in de schemer voor mijn raam naar buiten te kijken, zie ik daar een oud vrouwtje in versleten oude lange jas, krom gebogen in mijn voortuintje. Verwoedt met een schepje een paar plantjes uit MIJN tuin te wippen.
Perplex stond ik toe te kijken, achter mijn raam, hoe zij een paar polletjes longkruid in haar jaszakken liet verdwijnen. Nadat zij haar slag geslagen had, een paar zielige longkruidjes, schuivelde zij mijn tuin weer uit.


Uiteraard heb ik er niets van gezegd, daar zij naar alle waarschijnlijkheid ook dol op bloemetjes is. Met dat verschil : zij doet... waar ik van droom, hahaha...

Heel fijn weekend... en eh... pas maar op, wie weet sta ik met m'n schepje bij u in de tuin...


6 opmerkingen:

simon korving zei

Ksnap de verbazing, maar moest er wel om glimlachen ;-))

Franse Brocante zei

Ach, zo'n vrouwtje gun je natuurlijk wel wat. Ik hoop dat je weet waar ze woont, misschien heeft zij betere grond en groeien de zielige polletjes uit tot bossen blauw geluk! Dag, Lilian

Cilia zei

;-) ;-) ;-)

Cilia zei

Ik stond helaas aan de grond genageld, anders had ik haar zeker weten even een tasje gegeven en gevraagd of ze nog meer plantjes wilde hebben ;-)
De mevrouw in kwestie had ik nog nooit eerder gezien, zou niet weten waar zij woont.
Dag Lilian, een heel fijn weekend,
Cilia

Ger zei

Hoi Cilia,

Met verwondering en 'n lach zit ik je verhaal te lezen,dacht meteen aan het vrouwtje wat bij mijn dochter in de straat woont,niet heel oud maar wel met afwijking...
ze gaat met enige regelmaat 's nachts shoppen met boodschappenwagentje en poes.
Dochterlief heeft een gezellige voortuin met oud terrasstoeltje aan de voordeur waar ze met de seizoenen een oude zinken bak of mand op heeft staan met bloemetjes er in.Telkens weer was het verdwenen...
ze sprak er op gegeven moment met haar buurvrouw over en die zei,'oh....dat zal mijn buurvrouw wel in haar achtertuin op de grote hoop hebben liggen,zal straks eens boven door het raam kijken of ik jou bak zie liggen'.
En jawel.....die lag op de hoop.
Wat deed dochter,ze schreef een briefje met de woorden; ik heb gezien dat jij vannacht de bak met bloemen gepikt hebt op nummer....nou kan je uit 2 dingen kiezen....of je gaat die bloemen vandaag nog terug zetten of ik ga het tegen die mevrouw vertellen én tegen de politie, afzender een buurtbewoner.

En jawel het werkte,de volgende morgen stond de bak met bloemen weer bij dochter voor de deur alsof hij niet weg geweest was.
Schijnbaar is dat al jaren zo bezig en politie weet ervan maar doen er verder niks mee,ze schudden enkel meewarig het hoofd en zeggen dat mens is ziek.

En wie weet is dat vrouwtje wat jou plantjes weg nam ook wel ziek....echt ziek omdat ze longkruid plukten.
Ik lees:
Geneeskrachtige werking van Longkruid ( Pulmonaria officinalis )
longkruid heeft de naam te danken aan de medicinale werking van de plant. De naam officinalis geeft ook nog eens de bekendheid van de geneeskracht van deze plant aan. Longkruid werkt met name gunstig op de longen. Daarbij werkt longkruid
* ontstekingsremmend
* weerstandverhogend
* tegen hoesten
* genezend bij longontstekingen
* keelpijn verlichtend
* tegen astma
* tegen bronchitis
* tegen blaasontstekingen
* tegen chronische diarree

ha,ha,ha.......misschien is het 'n heks en is ze is nu bezig aan haar toverdrankje....☺☺☺

Fijn weekeind en lieve groet!!
Ger



Cilia zei

Hoi Ger,

Wat een verhaal, dat met je dochter. Wel fijn hoe het uiteindelijk opgelost is.

Tja... er zijn mensen op deze aarde die helaas, veelal door omstandigheden, het verschil niet weten tussen 'mijn en dijn'.
Komt gelijk wel bij mij bovendrijven de vraag, wat is nou 'mijn'. Helaas is het allemaal nogal oneerlijk verdeeld en heeft de één meer 'mijn' alsdat de ander ooit zal krijgen.
Vaak bekruipt mij dan ook wel een gevoel van medelijden.
Ook geesteszieke mensen hebben niet gevraagd om de kronkel in hun hersens.
Nog een belangrijk iets in ons mensenleven is... in welk nestje de ooievaar je gedropt heeft.

Het zou trouwens prachtig mooi zijn als MIJN longkruidjes (waar ik overigens nog heel veel van heb), die ondertussen van eigenaar veranderd zijn, ertoe bijdragen om de mevrouw op wat voor manier dan ook te genezen. Stel toch, dat ze chronische diarree heeft ;-) Het ruikt hier buiten trouwens behoorlijk... dus je weet maar nooit, hahaha...

Hé Ger, jij ook een heel fijn weekend en mocht je nog wat longkruidjes nodig zijn voor één of ander kwaaltje!!! Dan laat het mij maar even weten ;-)

Veel liefs,
Cilia