Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woensdag 11 maart 2015

Nog even zweten voor vertrek...



Nog even zweten voor we naar Frankrijk vertrekken...

Afgelopen zaterdag plots even een schoonmaakwoede... ramen wassen, van binnen en van buiten... en we hebben hier VEEL ramen... pfff...
Nou moet ik toegeven dat de ramen er ook wel aan toe waren, als de zon er op scheen... tjemig... dan kreeg je een rotschrik.
Aangezien de vitrage er toch even voor weg moest, deze gelijk ook maar gewassen.
's Avonds de strijkplank klaar gezet, deze moest eerst even van een laag stof ontdaan worden vanwege zeer weinig gebruik... vitrage in de aanslag en het feest kon beginnen. Althans... dat was de gedachte.
Tot mijn grote schrik was het eerste gordijntje, dat ik ter hand nam, compleet kapot... helemaal gescheurd. Uiteindelijk bleek het dat er in totaal vier gordijntjes compleet kapot waren gegaan.
Nou op zich was dit niet zo hele verwonderlijk, omdat de gordijntjes al ZEER oud waren en de stof zodoende helemaal broos was (er zaten al wat ouderdomsgaatjes in). Maar... ik koesterde de gordijntjes, omdat het nog een aandenken aan mijn moeder was. Zij had ze ooit voor mij gemaakt, daar was ze een kei in. Ik vertelde hoe ik ze hebben wou en zij maakte ze dan exact zo. Mooie gehaakte gordijntjes met stukken stof... ze waren voor mij zeer speciaal.

HELAAS... ze zijn nu compleet kapot.

Er moeten nu dus andere gordijntjes voor het raam, zonder... is in die kamer geen optie.
Voor nood hebben we nu wat lappen stof van ons hemelbed voor het raam gehangen, alleen deze stof kan niet lang voor het raam in verband met het verkleuren van de wel zeer leuke, maar tevens zeer donkere stof (... donker paars en zwart).
Zondag hadden we geen tijd, maar gelijk maandag aan de slag gegaan... gordijntjes maken.
Natuurlijk gaan we de gehaakte stroken van mijn moeder hergebruiken en had ik hier thuis nog een behoorlijke lap ongebleekte katoen liggen.
Knippen, rijgen, naaien, bleken (wassen), nog eens naaien... al een paar dagen tot in de late uurtjes bezig.



Ik de voorwerkzaamheden... knippen , spelden en rijgen. Henk achter de naaimachine, die heeft daar veel meer geduld voor als dat ik heb, ik word daar helemaal toedeledoki van.
Onze naaimachine is al bijna een antieke en vertoont nogal wat kuurtjes. Zo doet bijvoorbeeld het spoeltje, voor het ondergaren, het niet meer goed. Hier gebruikt Henk de schroefboormachine voor... om het spoeltje vol met garen te krijgen, werkt uitstekend ;-)

Of het ons allemaal gaat gelukken is nog even de vraag, helemaal of ze voor zaterdag klaar zijn.

Tja... ga je ook even aan de poets... krijg je zoiets ;-( 


Even iets anders...
Ik heb een 'nieuwe' camera van mijn zoon gekregen. Een heuse spiegelreflex camera met een klein bescheiden lensje. Geen zoomlens of telelens, omdat ik eerst proberen wil of de camera mij bevalt en... of ik er mee om weet te gaan. Aangezien ik het een heel gedoe vind om mij in het gebruik van de camera te verdiepen, ik ben nogal ongeduldig en wil altijd alles VEELSTE snel ;-)



TEST 1... hahaha...
Bovenste foto was TEST 2...

Zo... mijn pauze zit erop. Weer snel met de vitrage bezig... nog even zweten... pfff...

NOG DRIE NACHTJES SLAPEN...
Dan gaan we weer, waarschijnlijk dit keer voor twee weken.

2 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Jammer,jammer dat de gordijntjes waar jij zó aan gehecht bent het wasbeurtje niet overleefde.
Maar ik vind het wel knap dat je direct aan een nieuw project begonnen bent.
Ik ben in elk geval niet zo vlot,had het laatst met mijn linnen gordijnen op stok van slaapkamer ook eens zelf gemaakt met veel moeite,jaren ging het goed en kwamen ze schoon uit de was,tot hele poos geleden,wist niet wat ik zag.....één gatenkaas, nou rest mij niks anders dan het blauwe verduisteringsrolgordijn naar beneden te trekken wat eigenlijk geen gezicht is van buitenaf.
Tja, mis mijn handige schoonmoeder op vele fronten en zeker wanneer het om naai en haakwerk gaat.

Heerlijk dat jullie binnenkort naar Frankrijk vertrekken en kan me verheugen op de foto's met nieuwe camera van de lente rondom Le Pre Bonnet.

Goede reis en tot blogs!!
Lieve groet,Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Ja hè! Wat een ellende met de gordijntjes... dus voor jou wel herkenbaar :-) Maar... er komt schot in de nieuwe.
We hadden de keus, of zelf nieuwe maken of rennen naar de winkel om nieuwe te kopen. De eerste keus leek ons het gemakkelijkste, aangezien ik nog een behoorlijke grote lap nieuwe stof had liggen (die lag er al tijden, om ooit nieuwe vitrage te maken)
Mijn moeder haakte altijd voor mij, evenals brei- en naaiwerkjes. Mooie zelf gebreide truien, sjalen e.d. Broek die korter moest... moeder bellen en floeps daar stond ze. Herstelwerkje... even een belletje... Tja, op dat gebied was ik best erg verwent en dat mis ik behoorlijk. Gelukkig helpt Henk mij met dat soort klusjes, hij zit achter de naaimachine. Wie weet gaat hij me ooit ook nog een fijne trui breien ;-)

Ik verheug me al enorm op zaterdag, kijk er naar uit. En ga vast wel wat foto's plaatsen, wie weet zelfs met de 'nieuwe' tweede handse camera ;-)

Jij ook hele lieve groetjes... doehoeg, Cilia