Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zondag 7 juli 2013

Weer meer licht...


Vandaag (zaterdag) is het dakraam geplaatst.

Samen met een vriend van ons heeft Henk vandaag het dakraam geplaatst.
Eerst een enorm gat in het dak, wat meteen al veel lichtinval gaf.

Daarna is het raam geplaatst. Een enorme verandering, aangezien het dak helemaal dicht was en er op die kant ook helemaal geen ramen zitten.

Erg leuk, plots zie je lucht en bomen en heel veel licht. Alles moet nog verder afgewerkt worden, maar zo is het al helemaal super.

Op de foto hierboven zie je wel hoe mooi licht het op de mezzanine geworden is. Je zou haast vergeten dat het daar behoorlijk donker was ;-)

Grappig hoe één zo'n dakraam kan zorgen voor een hele grote verandering. De mezzanine is vanaf nu een heel mooi licht vertrek geworden. Wordt wel wat meer poetsen vrees ik, daar nu ieder viezigheidje opvalt ;-(
Helaas kwamen we vanavond, tegen schemer, er achter dat het raam aan de buitenkant beslagen was. Schijnt dat dit met HR++ glas wel vaker het geval is. Dit wisten wij niet. Vraag me nu wel af wat we daar eventueel aan kunnen doen. Want ja, ik had me al verheugd op het kijken naar de sterren door het dakraam, dit gaat dus niet als het raam beslagen is. Iemand een suggestie?  Misschien wordt het vanzelf wel beter, geen flauw idee.

2 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Hartelijk dank ook namens mijn menneke voor de lieve felicitatie!!!

WAW....wat zalig veel licht komt er nu binnen door het grote dakraam!!

Wat die aanslag betreft,lijkt normaal te zijn.
Heb ff gesurft op het WWW en er is veel uitleg en er zijn tips over te vinden.
Ik lees:Wanneer isolatieglas aan de buitenkant beslagen is, komt dit meestal doordat er condensvorming op het glasoppervlak plaatsvindt. Condensvorming kan ontstaan bij een lage buitentemperatuur en een hoge relatieve luchtvochtigheid. Het risico is het grootst in de ochtenduren tijdens het voor- en najaar. De condens verdwijnt zodra de temperatuur buiten (en van het glasoppervlak) stijgt en de luchtvochtigheid afneemt. Dit komt dus niet door een fout in het product, maar is juist een teken dat de beglazing een uitstekende warmte-isolatie biedt.
Bron:http://www.vriesiaglastotaal.nl/veel-gestelde-vragen.html

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=11845

http://www.hobbyjournaal.nl/forum/75126/Wie_heeft_de_gouden_tip____.htm

hi,hi.....wat leesvoer,misschien zit de gouden tip erbij?

Fijne zondag en lieve groet!!
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Geen dank... 45 jaar, das niet niks ;-)

Ik heb afgelopen avond uiteraard ook al even wat gelezen over HR++ glas. Schrok wel lichtjes. Zie in gedachten al voor me, het hele huis met HR++ glas. Alles lekker geïsoleerd, maar helaas geen zicht naar buiten vanwege de condenslaag aan de buitenkant, hahaha...

Morgen weer verder lezen of ik de gouden tip kan vinden. Zo niet... dan plak ik er sterretjes op ;-)

Jij ook een fijne zondag en veel liefs,
Cilia