Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

donderdag 11 juli 2013

Bosaardbeien...


Vandaag was het een warme dag, wat zeg ik... warme dag! Zeg maar gerust zo'n kleffe broeierige dag. Zo'n dag dat het kohlstreepje en de mascara die met zorg 's morgens op en om de ogen wordt aangebracht, 's middags ergens op de kin zit. Zo'n dag dat je na het douchen opnieuw moet douchen vanwege het gezweet tijdens het afdrogen. Een dag om je niet teveel te bewegen... dus... in slakkentempo wat bosaardbeien geplukt.


Heerlijke kleine zoete aardbeien, die in groten getale hier in de tuin zitten. Evenals wilde bloemen, waar ik vandaag de bloemvazen weer mee gevult heb. Het leuke van wilde bloemen is, dat je om de paar weken andere bloemetjes op de vazen hebt. De margrieten en vingerhoedskruiden zijn op hun retour, maar... de moederkruidjes en muskuskaasjeskruiden staan nu in volle bloei evenals vele andere bloemetjes.


Zo zomers kun je hier maar raak bloemen plukken, grote vazen vul ik vaak met allerlei kleurige bloemen. Kleine vaasjes vul ik regelmatig met geurige kruiden zoals munt, citroenmelisse, basilicum e.d., aangevuld met lavendel en thym. Ruikt altijd heerlijk :)


Momenteel zie je hier weer vele prachtige soorten vlinders ronddwarrelen. Deze hierboven had ik nog nooit eerder gezien, geen flauw idee hoe hij heet... maar mooi is hij wel.

Nou had ik wel van die overheerlijke gezonde bosaardbeien geplukt, maar dat is één hap en opperdepop zijn ze, dus...


Beetje ijs eronder, dotje slagroom, daar de bosaardbeien op... Het ziet er niet uit, maar het smaakte uitstekend ;-) Zo is zo'n warme kleffe broeierige dag toch nog redelijk door te komen, pfff...

4 opmerkingen:

Walter zei

Ze kunnen me niet klef genoeg zijn, heerlijk en volgens mij gaan jullie er best goed mee om! ;-)

Ger zei

Beetje....dotje...waar...??

....toch niet op die bordjes...
het zijn in mijn ogen meer Bourgondische porties;-)
en ziet er wel heel lekker uit!!!

Bosaardbeiplantjes kocht ik laatst in de heemtuin,nog geen bosaardbei gezien....laat staan gegeten:-(

Begin intussen toch wel een goede reden te krijgen om jaloers te worden,zie nou daar....''zomaar'' voor jou oog en dat van de camera de Grote weerschijnvlinder, met zijn prachtig blauw oplichtende vleugels, ook die heb ik enkel en alleen gezien in speciale vlindertuinen in binnen en buitenland,ik had ze zó graag op de foto gezet....had alle geduld van de wereld,liep op mijn tenen door de vlinderkassen...het had wat weg van Prikkebeen maar dan zonder netje, maar nee die blauwe schoonheden in meerdere soorten lieten zich niet fotograferen door mij.
En enige wat ik wel ervaarde en er voor niks bij kreeg was de broeierige hoge luchtvochtigheid net als bij jullie.

Ik geniet op dit moment van jou mooie veldboeket en m'n bakkie troost,vandaag nog geen zon gezien.

Lieve groet en amuseer je!!!
Ger

Cilia zei

Haha Walter, dat jij er dol op bent had ik allang begrepen bij het zien van de vele leuke 'zonne' foto's van je tuin op 'spijkerbed'.

Cilia zei


Bourgondisch!!! Onze bourgondische malen passen niet eens op de foto. Om eerlijk te zijn (ahum...) durf ik die niet eens te fotograferen ;-)
Op de foto ziet het er , denk ik, even wat groter uit alsdat het in het echt overkwam... het was namelijk in een mum van tijd op ;-)

Bosaardbeien, onze tuin staat er hier vol mee, ze komen overal spontaan op. In Nederland heb ik ze ook in de tuin staan, maar voor mijn gevoel zijn ze daar niet zo zoet.

Ik had al even gezocht op de comp, maar kon niet vinden hoe de vlinder heette.
Grote weerschijnvlinder dus, ik heb het even gecontroleerd... en ja hoor, dat is hem. Een mannetje blijkbaar, die schijnen bij bepaalde weersomstandigheden zo mooi blauw op. Vandaag zat er alweer één hier op de tegels :) Als ik hem morgen weer zie vraag ik hem of hij daar bij jou in Brabant even langs kan wippen... voor de foto, want fotogeniek is hij wel.

Bij deze bedankt Ger, vanaf nu weet ik dat deze mooie vlinder een grote weerschijnvlinder is.

Lieve groetjes,
Cilia