Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woensdag 26 augustus 2015

Heel veel kastelen...


Al tijden lang spraken wij erover om eens een keer een dag te besteden aan het bezoeken van enkele kastelen in de Limagne ook wel het 'Toscane van Auvergne' genoemd.



Gisteren was het dan zo ver.
Tasje met lekkers mee, thermos, koffie en vele andere dingen die wij dachten misschien wel nodig te hebben voor een geslaagde dag ;-) Evenals een papiertje met daarop vele kastelen die we allemaal zouden kunnen bewonderen... en niet te vergeten een goede gedetailleerde wegenkaart.




Voor de liefhebber van kastelen is de Auvergne een uitgesproken plek om heen te gaan... honderden kastelen (naar schatting zo'n 500 kastelen en burchten). Tja... zoveel hebben wij niet bekeken.




Foto's... Ik heb er hele vele gemaakt, maar... zal het jullie niet aandoen om ze hier allemaal te plaatsen. Al moet ik bekennen dat het moeilijk is om een keuze te maken welke wel en welke niet, want tja... de blog is ook een beetje voor onszelf bedoeld als naslagwerk ;-)
Dus... als het jullie te gek wordt... gewoon lekker weg klikken, hahaha...

Even een compilatie...

KOMEN ZE...


Eerst een foto van onderweg... Thiers.
Vanaf ons huis zo'n 3 kwartier rijden, mooie plaats en schitterend gelegen...

De kastelen die wij bezochten liggen allen dichtbij Thiers... iets ten zuid-westen.



Sommige kastelen waren goed onderhouden... zoals bovenstaand kasteel.
Deze waren tevens van binnen te bezichtigen.
Wat wij overigens niet gedaan hebben.
Ten eerste : omdat we de honden bij ons hadden en...
Ten tweede :  we vinden het wel leuk... maar niet meer als leuk ;-)
Ten derde : wilden wij veel kastelen bekijken op 1 dag.



Sommige kastelen waren HEEL kolossaal...



Tja... en uiteraard stonden vele kastelen op pracht plekken met enorme vergezichten.



Soms stonden er erg leuke bijgebouwen bij de kastelen...



Het ene gebouwtje nog leuker dan de ander...



Mooie spitse torentjes... in gedachten zie ik al een zeer lange vlecht uit het raampje van het voorste torentje komen, een prins op wit paard eronder ;-)



Zomaar ergens op een landweggetje, met mooie vergezichten, hebben wij ons kleed neergelegd...

KOFFIETIJD...

De Limagne is een zeer vruchtbare streek. Een heuvellandschap met hier en daar een plaatsje en een lappendeken van velden en weiden.



Ook hebben we ruïnes bekeken, haast net zo mooi als de opgeknapte kastelen.



Leuke beelden bewonderd...



Voor dichte deuren gestaan...



Een kasteel bewonderd die nu dienst doet als hotel...


Pfff... dat waren er heel wat kastelen, erg mooi om te zien allemaal. Ook waren vaak de binnendoor routes ernaar toe, erg mooi. Een gebied waar we vast en zeker nog wel vaker heen gaan te toeren.
Maar voor nu even GEEN kasteel meer.


KUKELEKU...
De mooiste foto heb ik bewaard als laatste ;-)











4 opmerkingen:

michel zei

Bedankt voor deze rondleiding waan ik me toch een beetje in Frankrijk. En kastelen zijn altijd mooi om te zien ook bv langs de Besbre. Ruines vind ik dikwijls iets mysthieks hebben alsof het nog meer lijkt dat de tijd heeft stil gestaan. Ik zie dat jullie de tijd goed besteden daar en ik wens jullie even veel plezier in de resterende weken.
Gr. Michel

Cilia zei

Hoi Michel,

Mooi hè! Trouwens ook een erg mooie streek om wat rond te toeren. Op vele toppen van de bergen zie je daar kastelen of ruïnes staan.
Al weer aan vakantie toe ? Ach... voordat je er erg in hebt is het alweer oktober ;-)
Jullie ook een fijne nazomer gewenst en vriendelijke groetjes, Cilia

Ger zei

Hoi Cilia,

Ben ik weer met een poging in de hoop dat dadelijk mijn bericht wel geplubiceerd gaat worden zonder dat ik me eerst bij Google in moet loggen en wanneer ik dat doe alles wat ik tikte kwijt ben, dat overkwam mij deze week al verschillende keren, maar goed........drie maal is scheepsrecht

Nou trok ik bij het kijken na je eerste foto's en het lezen van je tekst al een beetje 'n pruillip want dacht dat het na de ridder ophield met de foto's

Maar gelukkig kon ik nog doorgaan met kijken naar al die fraaie kastelen die Frankrijk rijk is.
En meestal hoog op een uitgelezen plekje liggen om in vroeger tijden snel maatregelen te kunnen nemen als ze de vijand zagen naderen.
Heerlijk dat jullie ook een plek vonden om te picknicken, buitenlucht maakt hongerig en bovendien kan je bij zo'n fraai uitzicht blijven eten;-)
Hoorde verleden jaar van verslaggever tijdens Tour de France dat er steeds meer kastelen in Frankrijk gekocht worden door Chinezen en daar werden dit jaar de wijn château's aan toegevoegd.
Hopelijk gaan ze daar beter mee om dan met de paarden die ze kopen en naar China halen omdat het hebben van paarden aanzien geeft, maar doordat de juiste verzorging ontbreekt sterven veel paarden, maar met geld is alles te koop, ook nieuwe paarden.

Wat staat die haan daar prachtig op de uitkijk!!!!

Fijn weekeind en lieve groet,
Gar

Cilia zei

Hoi Gar, ;-)

Wat is dat ontzettend vervelend hè! Als het plots weg is. Is mij ook al regelmatig overkomen. Echt BALEN. Soms geef ik de moed dan op en doe pas een nieuwe poging na enkele uren.

Hahaha... die pruillip was niet nodig... al heb ik maar een heel klein deel van de foto's geplaatst. Heb er vele tientallen gemaakt, de één nog mooier dan de ander :-)

Vaak als we wat langer weg gaan nemen we de thermoskan e.d. mee. Aangezien we dan altijd de honden bij ons hebben, verdiend het meestal onze voorkeur om een leuke plek in de natuur te zoeken... daar waar de honden, die dan ook wat te eten en te drinken krijgen, lekker los kunnen lopen. Op een terras is dat wat lastiger.

Veel kastelen zijn in particuliere handen. Vele zijn tevens niet openbaar. Op zich wel jammer, maar ik vrees dat er anders heel veel kastelen verpauperden. Gelukkig zijn er ook nog heel veel kastelen die wel te bezichtigen zijn.
Dat met die Chinezen wist ik niet, al verbaasd het me niet.
Soms kun je voor relatief weinig geld een kasteel hier kopen... dus Ger... niets voor jou ??? ;-)

Die haan stond op de uitkijk bij het kasteel/ruïne dat dicht was.

Jij ook een fijn weekend gewenst en lieve groetjes,
Cilia