Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

maandag 7 september 2015

2015... week 14


Week 14 was een week dat Henk in Nederland zat en ik hier in mijn uppie.

Een week waarin de relmuizen weer van zich lieten horen.
Even een klein stukje over een willekeurige nacht afgelopen week hier in mijn uppie...

"Zo boven mijn hoofd, op het kleine zoldertje boven de slaapkamer, is het in de nachtelijke uurtjes af en toe een lawaai van jewelste alsof er een hele verbouwing plaats vindt.
Nou had ik kunnen overwegen om, op een trapje te gaan staan, mijn hoofd door het kleine luikje te steken, vervolgens daar in het zwarte gat kijken wat er zoal gaande is...
Maar... ik draai me om op mijn bed, veeg het stukje gruis of wat dan ook, wat plotsklaps in het donker op mijn hoofd viel, van mijn hoofd en slaap lekker verder."

Alles went, zo ook het alleen zijn hier midden in de 'rimboe' met al zijn vreemde nachtelijke geluiden. Het gekrijs van uilen/vogels, het geblaf van de herten, het omvallen van voorwerpen in huis (door de katten) en niet te vergeten... de rennende relmuizen over het plastiek op het zoldertje boven de slaapkamer.
Tegenwoordig knor ik gewoon overal doorheen. Storm, regen, hagel, onweer of omvallende bomen, ik draai me genoeglijk om op mijn andere zijde en slaap heerlijk verder.

~~~~~~~~~~~~~~

Momenteel zitten er vele vlierbessen aan de vlieren. een prachtgezicht... niet zo zeer die vlierbessen, maar de vele vogeltjes die erop af komen om er van te smullen.


De vlierbesjes zelf zijn ook best leuk om te zien ;-)

Ook was het de week dat we voor het eerst tomaatjes uit eigen tuin konden eten en zo af en toe een courgette. Dahlia's uit de tuin, die bloeien momenteel nog volop. En... een oud flesje die tijdens het graven boven kwam ;-)


Dagelijks smullen van de tomaatjes...

Verder ontdekte ik vandaag nog wat grappigs.
Wij hebben een of ander gevalletje voor onder ons afdakje. Deze hangt eerst tijdelijk in de schuur, niet omdat hij daar nou zo mooi staat... maar omdat daar toevallig een spijker in de balk zat en ik dat ding even kwijt moest. Of het geval OOIT onder het afdakje komt weet ik niet, eigenlijks ben ik er niet eens zo hele weg van... maar goed dit terzijde, hij hangt momenteel even in de schuur.


Bovenstaande 'gevalletje'...

Nou keek ik vanmiddag even naar dat 'gevalletje' en verbeelde mij dat ik iets erin zag. Dus... het 'gevalletje' van de spijker af om te controleren...


En... warempel, een soort nestje...


Wat kleine takjes en ander spul...
Geen flauw idee waarvan... een vogel of een muis...
Ik heb het 'gevalletje' snel weer op zijn plek geplaatst voor ???

Afgelopen weekend zijn we druk geweest hier langs ons pad, in het bos. We hebben verscheidene bomen en takken, die dood waren en dreigden t.z.t. om te vallen, omgezaagd. Bij storm is het best gevaarlijk om hier over het zandpad te lopen. Regelmatig ligt het pad daarna bezaaid met takken, klein en groot, en soms een boom. Nou is het sowieso af te raden om bij dikke storm een fijne boswandeling te maken, we horen dan regelmatig dat er ergens een boom omwaait... en die heb je toch maar liever niet op je hoofd ;-(
Maar goed, de ergste gevallen hebben we weggehaald... voor zover als mogelijk is. We kunnen moeilijk het hele bos hier kappen ;-)

Verder hebben we een beginnetje gemaakt met een afdakje voor het hout naast ons huis.
Tegen het huis hebben we altijd een voorraad hout liggen, voor de houtkachels. Over dat hout hebben we altijd een stuk plastiek liggen zodat het tijdens regen niet nat wordt.
Een afdakje lijkt ons wel erg handig, dan hoeft er geen plastiek over als wij hier zijn.


Henk heeft alle gaten geboord, wat trouwens een behoorlijk zwaar werkje is in die dikke stenen.
Het gat in de muur, die op de foto te zien is, is van de broodoven. Aangezien wij de broodoven niet gebruiken, deze is niet meer in goede staat, willen we een luik voor het gat maken.
Later, hopelijk, meer over het toekomstige afdakje...~

Later ook nog even meer over onze nieuwe snel weg naar beneden, waar ze afgelopen week mee bezig geweest zijn... dan ga ik er nog eventjes een mooie foto van maken ;-)


2 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Jij laat door niks of niemand je nachtrust verstoren;-)
Ik zou geen oog dicht doen met die beesten boven mijn kop!!!

Mooi stilleventje in de vensterbank en nog gezond ook.

De houtblokken aan huis krijgen straks een mooi droog plaatsje en zolang het van tijd tot tijd blijft waaien zal de houtvoorraad op pijl blijven.

Kan me dat gevalletje nog herinneren van toen het tussen de andere spullen zoals bloempotten stond wat mee naar Frankrijk moest destijds.
Vogeltje met orientaalse voorkeur?

Hier komen nog enkele nazomerdagen aan,maar we hadden de verwarming afgelopen dagen ook al aan in de avond.

Lieve groet,Ger


Cilia zei

Hoi Ger,

Alles went ;-)
In het begin vond ik het ook wel eng, al die vreemde geluiden.

Het stilleventje is ondertussen alweer veranderd. De bloemen staan er nu verlept bij, de tomaatjes en de courgette zijn op en in plaats daarvan liggen er nu 3 aardappelen, hahaha...

Klopt, dat gevalletje had ik tesamen met wat andere potten e.d. voor in Frankrijk. Sommige dingen hebben hun bestemming gevonden, maar bij sommige dingen heb ik zo mijn twijfels of ik ze nou wel echt leuk vind of niet.

Hier 's avonds ook de houtkachel aan en Henk heeft 's morgens tegen zevenen vaak ook de kachel aan tijdens het werk. Maar overdag heerlijk nazomer weer. Fijn dat het in Nederland ook lekker nazomerweer is... GENIET er nog even van.

Lieve groetjes, Cilia