Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

maandag 27 januari 2014

Te huur ?...


Soms wordt ons wel eens gevraagd of wij ons huis ook verhuren... niet zoals in mijn vorige blog tante huppeldepup deed... maar gewoon netjes en BELEEFD.
Zo ook onlangs nog door een vriendelijke volger van deze blog.
Moeilijk vind ik het dan om negatief te moeten reageren.



Maar... ons huis is niet echt geschikt om aan vreemden, mensen die het huis niet kennen, te verhuren. Het is een huis met gebruiksaanwijzingen.

Soms bivakeren er vrienden van ons, of zoals momenteel onze zoon met een paar vrienden van hem. Onze zoon kan er trouwens ten alle tijde heen, het is namelijk gevoelsmatig ook zijn huis en uiteraard heeft hij een eigen sleutel.
Voor allen geldt trouwens wel dat ze het huis moeten kennen en/of tegen een stootje bestand zijn. Niet vrezen om zonder water te komen zitten, lezen bij kaarslicht aan durven en... niet vies zijn van een kattehaar op het dekbed... maar deze gewoon even verwijderen ;-)

Heel in het begin hebben we er wel eens over gedacht om het huis misschien ooit in de verhuur te doen.
Deels voor wat extra inkomen en deels omdat het ons leuk leek om anderen ook te laten genieten van zo'n prachtige stille plek.
Vaak heb ik er over zitten denken hoe het huis aan te moeten prijzen, in positieve zin... want het leek mij schitterend om een prachtige website te maken.

Het is gewoon een prachtplek voor mensen die van de natuur en de stilte houden. Voor mensen met honden is het helemaal een feest... geen verkeer of andere honden in de wijde omgeving. Ach... en voor jonge mensen met kinderen, die niet bang zijn dat hun kinderen zich niet kunnen vermaken... is het er ook super ;-)

Voor mensen die van leven in de brouwerij houden, pretparken, disco's, tussen de Fransen (buurtjes) zitten, etc.etc., is ons huis geen aanrader. Het is geen camping of bungalowpark met vele andere gasten. Bij ons huis moet je jezelf vermaken...

Terugkomend op dat 'extra inkomen'. Zou op zich natuurlijk prachtig zijn, het 'meer' is nooit vol genoeg. Wij kunnen HEEL VEEL gebruiken... maar, wij redden ons zo ook prima. We genieten een fijn inkomen en hebben ALTIJD chronisch tekort, dat zal waarschijnlijk ook altijd zo blijven... ook als er nog meer geld binnen komt. Voordat we er erg in hebben wennen we aan het MEER inkomen, kopen een beetje meer... wie weet een derde huis en dan ontstaat er weer een chronisch tekort ;-)

Allemaal natuurlijk onzin of geen onzin, doet er niet zoveel toe. Wat er wel toe doet is... dat wij op een gegeven moment besloten hebben om ons huis nu niet, en na alle waarschijnlijkheid in de toekomst ook niet, in de verhuur te doen.
Het huis is niet op waterleiding en op het elektrischiteitsnet aangesloten, wat soms voor problemen kan zorgen. Voor ons ondertussen niet meer, maar wel voor 'vreemden'.
En eerlijk is eerlijk, het lijkt me ook verschrikkelijk om het huis dusdanig schoon te maken, dat je het met goed fatsoen aan vreemden kunt verhuren. Er zweven bij ons altijd wel wat verloren haren in het rondte.
Ik ben nogal perfectionistisch en zou er denk helemaal gespannen onder worden, veelste bang dat het niet goed genoeg is. Want ik ben van mening dat, als mensen geld voor ons huis betalen... zij ook waar voor hun geld moeten hebben en misschien nog belangrijker... moeten weten waar ze aan toe zijn.

Dus... alles samenvattend... NEE ons huis is niet te huur, TENZIJ... maar dan maken we een afspraak, drinken een kop koffie, bespreken het één en ander... en wie weet...



11 opmerkingen:

michel zei

Ach laat ik nou net tegen vrienden van oude buren van ons gezegd hebben dat ze in het voorjaar wel voor een prikkie bij jullie terecht konden hahaha.
Hoe is het Jeroen en z, n vrienden bevallen? Gr. Michel

Unknown zei

Ha Cilia, wat een duidelijk en super herkenbaar blogje! Ik zou het zo over kunnen nemen op mijn eigen blog. Wij krijgen ook die vraag en wij weten het niet zo goed om precies dezelfde redenen als jij aangeeft. Sommige zaken zijn gewoon een beetje primitief en wij vinden dat heerlijk maar huurders...En wat betreft het schoonmaken voordat er huurders zouden komen...ik moet er niet aan denken! En me maar afvragen of alles goed gaat en of men alles wel heeft wat nodig is....pffft, moet er niet aan denken. Ook wij gaan er niet aan beginnen. Uiteraard vinden we het wel super leuk als er vrienden langskomen als wij er vakantie aan het vieren zijn, dat dan weer wel! Ik geniet overigens nog steeds van je blog, al reageer ik niet zo vaak. Drukdrukdruk! Wordt tijd dat we weer naar Fr af kunnen reizen! nog 3 weken...... Salut! Marijke

Ger zei

Hoi Cilia,

Na even scrollen door mijn leeslijst kom ik er achter dat ik wat gemist heb,na deze post eerst gelezen te hebben ben ik voor de duidelijkheid naar de vorige post over mevrouw huppeldepup gegaan.....,Harry kijkt plotseling op vanachter zijn ochtend krant omdat ik begin te schaterlachen vanachter mijn pee-ceetje,ja het is hier in de ochtend altijd lekker rustig,we doen ons eigen ''ding' niet dat we helemaal niet met elkaar communiceren hoor;-).....ik krijg af en toe wat belangrijks voorgelezen uit de krant......,omdat Har wel heel benieuwd is waarom ik zo'n lol heb lees ik hem jou laatste blogposten voor....de geschreven tekst leent er zich uitstekend voor omdat vooral op de juiste toon te doen.....waardoor het een komisch verhaal wordt, hihihi....we schaterlachen samen☺☺........en dat allemaal op de maandagmorgen,heerlijk!!!!

Cilia ik snap helemaal wat jij bedoelt,zou er ook niet aan moeten denken dat andere mensen voor paar weken ons huis komen bewonen,in onze kasten rommelen....etc. nee,het is te privé en niet geschikt om te verhuren in deze situatie.
Heb ook nooit begrepen wat mensen bezielt om aan huizenruil voor vakantie's mee te doen.
Zelf zou ik het ook verre van prettig vinden om in iemands huis te verblijven/logeren terwijl de gastheer/vrouw niet aanwezig is.
Het is een ander verhaal wanneer dat onderkomen geheel ingericht is als vakantiehuis,B&B of iets in die geest.

Bij Le Pre Bonnet geen bord met de tekst Te huur in de tuin dus.......duidelijk en eerlijk!!

Lieve groet,
Ger

Cilia zei

Hoi Michel,
Jaja.. ik mag jou wel horen ;-) Trouwens... bij jullie is volop plek, zou fijn zijn als er in de toekomst heel veel gasten komen.
Ik had gisteren Jeroen aan de telefoon, hij klonk nog zeer vrolijk, dus ik heb een sterk vermoeden dat ze zich daar nog uitstekend vermaken ;-) Morgen gaan ze weer terug.
Groetjes,
Cilia

Cilia zei

Hoi Marijke,

De afgelopen keer dat we er waren wist ik dat mijn zoon en zijn vrienden naar ons huis zouden gaan. Dus... dag voor vertrek alles nog even inspecteren en schoonmaken. Zie ik in een kast een inlegkruisje (schone... dat wel) liggen. Deze gebruik ik zelf niet, maar we gebruiken ze voor onze Mitsie (hond) als ze loops is. Dan heeft ze binnen zo'n koddig tanga-broekje aan, met daarin een inlegkruisje. Moet je toch niet aan denken dat er vreemde mensen je huis huren en dat ze zoiets in een kast aantreffen ;-)
M.a.w. wij hebben er zoveel persoonlijke spullen die je dan allemaal op zou moeten ruimen. Zou ik als een berg tegenop zien... Voor bekenden vind ik het niet zo'n probleem, die weten hoe wij zijn :-)

Ha... heerlijk over 3 weken alweer die kant op. Wij gaan PAS ergens in maart.

Niet overspannen worden ;-) en alvast weer een heel fijn verblijf toegewenst daar in Normandië. Fijn dat je ondanks 'drukdrukdruk' toch even de moeite genomen hebt om wat van je te laten horen :-)

Groetjes, Cilia

Cilia zei

Hoi Ger,

Hahaha... fijn dat ik jullie op een 'gewone' maandagochtend een beetje kon laten lachen. Was trouwens wel een erg serieus stukje, hahaha... ;-)

Je slaat de spijker precies op zijn kop. Als wij ons huis wel voor de verhuur wilden hebben, hadden wij daar met de verbouwing en inrichting rekening mee moeten houden.
Al moet ik zeggen dat wij in het verleden vaak huizen huurden van particulieren en het zeer fijn vonden als deze wat persoonlijk ingericht waren. Gaf een beetje een thuisgevoel.
Maar we verwachten dan WEL een schoon huis, wat trouwens niet altijd het geval was en dat alles naar behoren werkt.

Zelf zou ik er denk ik niet zo'n moeite mee hebben om mensen in mijn spullen te laten leven, maar ik zou me veelste druk maken of het allemaal wel goed genoeg is. Me compeet uit de naad werken en dan nog twijfelen.
Komt bij, dat met honden en katten het huis nooit helemaal schoon te krijgen is, althans bij ons niet ;-)

Fijne voortzetting van de maandag en hele lieve groetjes,
Cilia

Unknown zei

Hallo Cilia,

Tsja, de argumenten pro en contra zijn wel duidelijk, en mede namens alle overige BELEEFDE (haha) volgers, wil ik graag mijn uitnodiging herhalen om 'en passant' een 'bakje' te komen doen! Ik denk dat er velen met mij van mening zullen zijn dat de geschetste ontberingen (de beroemde beren en leeuwen)wel mee zullen vallen, vooral als je weet wat je (eventueel) te wachten staat! Wat je natuurlijk wel altijd ziet, is dat de verhuurder zijn 'eigen' spulletjes zolang in een afgesloten ruimte (kast o.i.d.) wegbergt. Maar dit is min of meer een standaard procedure, althans wij hebben het nooit anders meegemaakt!
Wellicht tot ziens in Brabantia, of komende mei in Epalle?
met vriendelijke groet, Kees & Netty HB

Cilia zei

Hallo Kees en Netty,

Lief dat jullie even reageren... 'vriendelijke volgers' ;-)
Haha, lees ik daar iets over 'eigen' spulletjes in een kast o.i.d. ? Wij hebben zoveel eigen spulletjes daaro (lees rommeltjes...), dat we dan haast ons gehele huis afsluiten moeten. Dat past niet allemaal in een kast. Grapje hoor Kees! Je hebt daarin helemaal gelijk, ook wij troffen dat vaak aan in huizen die we huurden van particulieren. Maar ons huis is nog niet zo ver dat we er kasten staan hebben die we kunnen afsluiten.
Lieve Kees en Netty, jullie weten dat wij ons best heel erg vereerd voelden en danken jullie nogmaals. Bedankt voor jullie reactie en de aardige mailwisseling, een fijne zondag en wie weet... tot op de koffie... in Epalle... of Le Pre Bonnet. Als wij er dan zijn horen jullie van ons.

Vriendelijke groet,
Henk en Cilia

Unknown zei

Ja, we hopen dat het met dat 'bakje' gaat lukken dit voorjaar. Even nog iets anders even tussendoor: ik zit wat te bladeren in je volgers, allemaal fotootjes, leuk, dus ik dacht om ons te de-anonimiseren, maar....help...hoe doe je dat?? Hoe upload (?) ik onze foto? Groetjes, Kees HB

Cilia zei

Hallo Kees,

Volgens mij kun je zo een nieuw account aanmaken, hierin kun je een foto plaatsen vanaf je computer.
Op deze blog kun je het zo even uitproberen. Klik op 'Neem deel aan deze site'... daar staat onderaan : een nieuwe Google account aanmaken.
Je kunt altijd even proberen. Ik weet niet meer precies hoe het ging, ben een echte analfabeet wat computers betreft ;-)

SUCCES

Groetjes, Cilia

Jeroen Koch zei

Hoi Michel,

Ik kan je uit eerste hand vertellen dat we ons daar absoluut goed hebben vermaakt. Wat een mooie plek en wat een fijn huis om lekker in tot rust te komen. Van m'n vrienden die er ook waren hoorde ik ook positieve berichten, dus een geslaagde vakantie!

Groet en dank voor je interesse :-)