Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dinsdag 7 juli 2020

Strobloemen, bosbessenjam, grote schoonmaak en meer...



Altijd een beetje spannend of het zaad wat ik zaai ook daadwerkelijk wat wordt. Heel veel komt helaas nooit op, of het lijkt in het begin wat te worden maar wordt uiteindelijk niets.
Gelukkig gaat het soms ook goed en soms zelfs boven verwachting en komen ze jaarlijks terug.

Ik had een beetje zaad van strobloemen in potjes gedaan totdat ze groot genoeg waren om uitgezet te worden. Een tijd lang leek het niet echt een groot succes te worden, beetje armetierige plantjes.


Maar... ondertussen een perkje vol met leuke bonte strobloemen. Binnenkort, als ze wat uitbundiger bloeien, ga ik ze drogen. Het hele jaar bloemen op de vaas ;-)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Vorige week zondag zijn we, na een drukke week Nederland, hier weer aangekomen.
Gelijk de volgende dag wat aardappels gerooid. Peultjes, radijsjes en courgettes geplukt. Tevens aardbeien en frambozen. Altijd weer een fijn gevoel om ons eten uit de tuin te halen.

Zoals het er naar uitziet hoeven we dit jaar geen aardappelen meer te kopen, aangezien we een behoorlijk redelijke opbrengst hebben.


De stokbonen beginnen ook al te bloeien...

evenals...


de stokrozen.

Op meerdere plekken, op ons terrein, hebben we stokrozen staan. Altijd een verrassing wat voor kleur ze krijgen.


Ook bloeit er al 1 zonnebloem, zo te zien volgen er binnen korte tijd meer.

~~~~~~~~~~~~~

Vandaag BOSBESSENJAM gemaakt. Zijn we beiden dol op, vooral met een flinke snuf kaneel erdoor.
Er goed over nadenkend haast onbetaalbare jam. Met zijn tweeën ongeveer twee uur bosbessen zoeken, daarna ongeveer een uurtje bezig met ze schoonmaken en er jam van koken. Bijna een kilo suiker erbij in. Al met al dus zo'n 5 uur bezig om 5 potten jam te krijgen. Maar... dan heb je ook wat ;-)


Het staat hier dit jaar vol in het bos met bosbessen.
Dus wie weet nog een paar uurtjes er aan spenderen deze week.

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Verder de afgelopen week druk gehad met het huis weer gast vriendelijk te maken.
Normaal gesproken doen we dat in maart of april. Maar i.v.m. CORONA hebben we de afgelopen maanden geen slapers gehad (wel fijn dat we momenteel weer wat meer aanloop hebben, nou kan dat ook al gauw... aangezien er de afgelopen maanden HEEL weinig tot bijna geen aanloop was).
Nu de grenzen weer open zijn en het hartje zomer is, moest het even wezen. De eerste slapers komen binnenkort.
Dus matrassen luchten. Kussens, dekbedden, moltons en kleden wassen.


Het grote wasrek stond de gehele week vol.
Gelukkig was het prachtig weer en droogde alles lekker snel.

Uiteraard ook nog even een ditje en een datje doen, zoals bijvoorbeeld een stuk voegen, de nieuwe stelling verder afwerken en wat inrichten en uiteraard de tuin ... maar ja, dat gaat altijd door.

Alles is weer redelijk fris en redelijk netjes...

We zijn er weer klaar voor ;-)

Zo... even weer wat bijgekletst, want het bloggen schiet er soms compleet bij in.
Dat komt mede omdat ik overdag zelden achter mijn laptop zit, soms even tussen de middag achter Henk zijn pc (als hij pauze heeft) om eventjes het nieuws door te nemen, mijn mail te checken en even kijken wat Yvonne allemaal te vermelden heeft. Verder af en toe 's avonds... maar dan komt het er gewoon vaak domweg niet van.
Op mijn oude prepaid telefoon zit uiteraard ook geen internet, dus... voor mij bijna geen internet overdag.



4 opmerkingen:

Walter zei

Een gezellig bericht!

Ger zei

Hoi Cilia,

Gelukkig heb je ondanks de drukke bezigheden toch nog energie en tijd overgehouden om blog te schrijven en niet onbelangrijk foto's maken van al dat moois en lekkers.
Ja,daar zie ik ze weer bij jou......bosbessen,waar mijn schoonmoeder de lekkerste gist pannenkoekjes mee bakten en ik het recept van haar over nam.
Tegenwoordig zie ik ze hier nooit meer,wel worden we hier bijna doodgegooid met blauwe bessen wat ze superfood noemen.
Maar geef mij maar de bosbes want daar zit tenminste smaak aan.
Heerlijk om zo in en rond het huis bezig te zijn,je gasten komen straks in een gespreid bedje.
Ze krijgen vast een verse croissant met eigen gemaakte confiture(dun smeren en langzaam eten want er hangt een behoorlijk prijskaartje aan ;-))

Wens je fijne zomerse dagen met veel buiten zijn!!!

Lieve groet,Ger

Cilia zei

:-)

Cilia zei

Hoi Ger, ik krijg acuut zin in pannenkoeken na het lezen van bovenstaande ;-)
Dit jaar hier een zeer rijk bosbessen jaar, alleen wel erg veel werk om veel bessen te plukken. Zoals je weet is hier niets vlak en de bessen staan veelal middenin de bossen. Op eigen terrein hebben we ook wat bosbessen staan, maar dat is hooguit genoeg voor een half potje jam. Dus die laten we lekker staan voor de 'wilde' beestjes.

Hahaha... nou ik hoop maar dat de gasten lekkere verse croissantjes bij zich hebben, mogen ze van ons een klein beetje jam erop... tenminste als ze voor ons OOK croissantjes bij zich hebben ;-)

Afgelopen dag zo rond de 30 graden, eerlijk gezegd mag het om mij wel een ietsje koeler. Maar goed, geen klagen hier.

Zag dat je een nieuwe blog geplaatst hebt, ga ik NU even lezen en bekijken.

Lieve groetjes, Cilia