Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woensdag 24 juni 2020

Grote weerschijnvlinder...


Vorige week zagen we de grote weerschijnvlinder weer voor het eerst dit jaar. Altijd leuk om ze plots weer te zien.
Een vrij rustige vlinder die gezellig op je been of hand komt zitten...


Op Henk zijn been...


Op mijn hand...


Nou nog even die mooie blauwe kleur...


Mooie vlinder toch...

Nou dacht ik bij mijn eigen dat de vlinder ons leuk vond en vandaar gezellig bij ons kwam zitten, TOTDAT... ik een stukje over hem/haar las bij de vlinderstichting.

De grote weerschijnvlinder, met zijn prachtig blauw oplichtende vleugels, wordt het meest drinkend aangetroffen op kadavers en uitwerpselen.

Krijg je toch wel zo je bedenkingen ;-(

Gauw over op wat anders...

Afgelopen zondag zijn we voor een klein weekje met zijn allen (honden, katten en wij) naar Nederland vertrokken. Onze auto moest gekeurd worden, beiden even langs de tandarts (de tandarts even gedag zeggen, we hebben ieders onze eigen tandarts), tevens even naar de bibliotheek (boeken zijn ondertussen maanden over tijd) en natuurlijk niet geheel onbelangrijk... even gezellig bijkletsen met velen (de laatste dorpsroddels e.d.).
Ah... en tabak kopen. We betaalden ons scheel aan de tabak in Frankrijk (ik was bijna gestopt vanwege de enorme prijs ;-)). Ook de koffiemelkpoeder was al een tijdje op, zo nog wat meerdere dingen.

Hierboven had ik het even over de grote weerschijnvlinder. Wat me hier in Nederland de afgelopen twee dagen echt op viel was : dat ik hier erg weinig vlinders zie tijdens mijn hondenuitlaatwandeling, ook erg weinig hommels e.d. Dat terwijl bij ons in Frankrijk het wemelt van de vlinders, hommels, bijen e.d.

Vooruit, hier zitten ooievaars met twee jonge ooievaartjes in het nest... die hebben we daar bij ons in Frankrijk niet.
Dus... nog even een paar dagen van de ooievaars genieten ;-)

Ooh ja, nog even wat. onderweg hier naar Nederland werden we nog aangehouden door de gendarme. Een band met te weinig profiel, dus moesten we de band wisselen, grrr... dat ding zat muurvast, een heel gedoe, maar gelukkig uiteindelijk gelukt. Geen bekeuring.
We wisten wel dat de band niet heel veel profiel had, maar zouden de dag erop nieuwe banden krijgen tijdens de keuring. Tja...


7 opmerkingen:

Walter zei

Prachtig

Ger zei

Hoi Cilia,

Dit pracht exemplaar van een vlinder kan met zijn dunne pootjes nooit veel smurrie meenemen van vorige bezoek en op jullie achterlaten😉

Zou heel best mogelijk kunnen zijn dat bij jullie in Frankrijk in dat paradijsje meer insekten vliegen dan in Nederland.
Van vlinders weet ik dat uit sommige soorten bij warm voorjaar en zomer wel 3 generaties voortkomen, bij andere 2 en soms blijft het bij 1.
Hier is mei/juni rupsentijd dus vandaar weinig vlinders te zien.

Hier in mijn glazen pot hangen de 2 gordelpoppen inmiddels 6 en 7 dagen aan takje met hun zijden draadje.
Ben heel benieuwd of het verdere proces ook gaat lukken.
En dan zal ik er zeker over bloggen!

Gezellig dat jullie weer een bezoekje kunnen brengen aan
bekende in het noorden.

Ga zo eens buiten voelen of de hitte draaglijk is en dan kunnen ramen en deuren weer open.

Wens jullie nog fijne dagen en goede terugreis naar het paradijslijk plekje in Frankrijk🐝🦋🐞🦎🕷🐌

Liefs,Ger





Cilia zei

Hoi Ger,

Een erg leuke vlinder vooral als het licht er dusdanig op schijnt dat je de mooie blauwe kleur ziet. Moest er wel meerdere foto's van maken en met de vlinder aan de wandel voordat ik die blauwe kleur erop zag ;-)

Weet je Ger, als je bij ons op het weiland loopt zie je bij iedere stap spinnetjes, krekels, mieren en allerlei ander gespuis weglopen. Verder zie je continu vlinders, bijen en allerlei soorten hommels vliegen.
Hier, als ik met de honden door het natuurgebied loop is het een heel ander verhaal. Terwijl hier toch vele mooie bloemetjes in het natuurgebied staan.
Wel hebben we hier bij ons in de tuin weer verscheidene jonge vogeltjes in nesten zitten, erg leuk... maar ook erg onhandig met het snoeien van de heggen en het klimop ;-)

Wat een warmte hè de afgelopen dagen, vooral vandaag. Zweten geblazen, sowieso omdat ik naar de tandarts moest, hahaha...

Lieve groetjes vanuit het noorden en alvast een fijn weekend.
Cilia

Cilia zei

Zelf vind ik ze ook erg mooi.
Goed weekend Walter en de groetjes,
Cilia

Cilia zei

P.S. Ben trouwens erg benieuwd of het wat wordt met je 'poppen', of het daadwerkelijk mooie vlinders gaan worden. Zou erg mooi zijn.
Doehoeg...

Walter zei

Moest erg lachen om hoe je begon!
Maar ze zijn, net als je foto's prachtig.

Cilia zei

Beetje leedvermaak? Je begrijpt toch wel dat ik me een hoedje schrok toen ik dat las. Loop ik me daar te paraderen met zo'n prachtige vlinder, die het zichtbaar behoorlijk naar zijn zin had op mijn hand.
Uiteraard ben ik niet meer piepjong, maar om mezelf nou met een kadaver te vergelijken, ook was ik mijn handen met regelmaat ;-(
Hahaha... maar wel een mooie vlinder toch! Ik zag hem vandaag weer rond fladderen.

Vriendelijke groetjes Walter, ik hoop trouwens dat je je weer wat beter voelt.
Cilia