Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 12 juni 2020

Groot geaderde witjes...


Momenteel zitten er erg veel groot geaderde witjes op ons terrein.


Snoepend en of zittend op Betonie, daar waar momenteel het weiland vol mee staat.


Hele paarse vlakken vol met Betonie.


Soms zitten ze gezellig met zijn tweeën...


Ze zijn doorgaans redelijk gemakkelijk te fotograferen, wat niet voor alle vlindersoorten geldt.


Koekoek...


Ieders op een eigen Duifkruidje...


Ah... een vreemde eend in de bijt.

Zo jammer dat ik geen macro-lens heb, want er komen vaak de meest interessante insecten voor. Vaak erg klein, zoals bovenstaand geval met zijn lange voelsprieten. Met mijn camera krijg ik ze maar amper goed in beeld... HELAAS.


Momenteel staat het dus vol op het weiland met Betonie, maar over een tijdje gaan de vele tientallen bulten met Tijm bloeien. Grappige is dat de Tijm veelal op bulten groeit (molshopen, oude mierenhopen, woelratten... eerlijk gezegd geen idee hoe die bulten ontstaan).


Geen 1, geen 2, geen 3, maar 4...


Met zijn vieren aan een duifkruidje...

Wat wel speciaal is, hier in de naaste omgeving zie je nergens Betonie staan, net als de wilde narcissen. Terwijl het er hier bij ons vol mee staat.
Tijm zie je wel overal in het wild, net als margrieten, akeleien, vingerhoedskruid en hele vele andere soorten.

5 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Zit ik me hier af te vragen of jullie kolen in de moestuin hebben staan?
Ben in de veronderstelling dat koolwitjes hun naam te danken hebben omdat ze hun eitjes op koolblad afzetten.
Kan me er wel iets bij voorstellen wanneer de vlinders uit hun pop kruipen ze niet lang naar nectar hoeven zoeken met die vele bloemen in de buurt.
Ken de Betonie onder de Nederlandse naam, koortsbloem en lees dat de plant een ware apotheek in zich heeft tegen allerlei kwalen maar in de vergetelheid geraakt is.
Prachtig al die fladderende vlinders om je heen en door ze op de foto te zetten geniet ik graag met je mee😀En bedankt voor het delen.

Er wordt gezegd dat de groeiplaats van Betonie een magische plek, rijk aan positieve energie
aanwijst........,klinkt goed toch.
Zo is er een zegswijze" zoveel deugden hebben als de Betonie" en nog een ander spreekwoord raadt aan: "Verkoop je jas en koop Betonie"

Over vlinders gesproken.......weet niet of ik er jou al eerder over schreef dat er begin mei in ons kleine tuintje iets fladderde wat neerstreek op de pot met Lavas,mijn hart maakte een sprongetje toen ik goed keek en zag dat het de Koninginnepage was,nog nooit eerder bracht die 'n bezoek hier.
Eergister kwam Har naar binnen met de woorden: op de Lavas in mand zitten 2 hele mooie rupsen, ik naar buiten en ff zoeken op mijn telefoon......en jawel het zijn de rupsen van die mooie vlinder.
Misschien verklaar je mij voor gek maar ik heb ze in grote glazen pot gedaan met genoeg Lavas en takjes waar ze straks hun gordel aan vast kunnen maken om te wachten tot ze ontpoppen tot vlinder.
Volgens mij hebben ze het naar de zin want ze eten, poepen,kruipen en slapen dat het een lieve lust is.
Hoop het van dag tot dag te kunnen volgen met camera in de aanslag en over een aantal dagen prachtige vlinders vrij mag laten.
Altijd beter dan een lekker hapje voor de vele vogeltjes die ook de tuin bezoeken.

Fijn en zonnig wekend maar weer en blijf gezond!!!
Liefs,Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Nee, wij hebben geen kolen in de moestuin. Vaak geprobeerd maar was nooit een succes. Trouwens ik denk ook niet dat een groot geaderd koolwitje zo zeer op kolen zit, het is geen koolwitje.

https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/overzicht-vlinders/details-vlinder/groot-geaderd-witje. Is een leuke vlindersite, misschien ken je hem wel.

Klopt dat een andere naam voor Betonie ook wel koortsbloem genoemd wordt. Een erg leuk plantje en als ik die verhalen van jou lees ga ik ze flink koesteren ;-) Het weiland staat er vol mee.

Ooh, die zijn prachtig hè! Koninginnepages.
Bijna jaarlijks zien we ze hier ook. Tot nu toe heb ik er nog geen gezien, hoop dat we hem deze zomer weer zien.

Hahaha... kan me dat echt voorstellen dat jij tot zoiets in staat bent. Ze wel dagelijks verse lavas geven hoor.
Ooit las ik een strip verhaal van Jan Jans en de kinderen. Had dochter Catootje een mooie vlinder gevonden en in een potje gestopt. De familie adviseerde haar om de vlinder te laten vliegen zodat hij genieten kon van zijn vrijheid. Catootje deed, onder het oog van de familie, het dekseltje open en gaf de vlinder zijn vrijheid. Samen keken ze de vlinder na, komt er een vogel aan en HAP... weg vlinder.

Hoop dat de rupsen uitkomen en prachtvlinders gaan worden. Als je ze vrij laat wel even flink uitkijken voor vogels ;-)

Verwacht wel een leuke blog van je hoor als de vlinders uitgekomen zijn.

Jij ook een fijne zondag en gezondheid toegewenst.
Hele lieve groetjes, Cilia

Ger zei

Hoi Cilia,

Het kan een beetje verwarrend zijn met al die vlinderfamilies.......

Hét koolwitje bestaat niet.
Er bestaan 3 soorten:
*Het klein koolwitje is de meest wijd verbreide van de drie die overal voorkomt waar planten staan die door de rupsen worden gegeten en dat zijn alle kruisbloemigen.
* Het klein geaderd witje is meer aanwezig in gebieden zoals vochtige graslanden en bossen.
* Het derde algemene witje is het groot koolwitje die we kennen uit de moestuin en waarvan de rupsen geen enkele moeite hebben met een hele kool opeten tot aan de grond.

Op jou mooie foto's zien we idd het groot geaderd witje(aporia crataegi)
uit de witjes familie.
Kool komt niet in de naam voor en daar zet die vlinder ook geen eitjes af.

Lieve groetjes,Ger

Cilia zei

Hoi Ger, als ik jou niet had :-)
Je hebt weer GROOT gelijk, ik ga het direct aanpassen. Staat anders zo slordig hè!

Fijne week en lieve groetjes, Cilia

Ger zei

🙏😉💙