Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

maandag 1 juni 2020

Alweer Juni... 2020


De week bekeken...

Bedwelmd door de geur van kamperfoelie, waarvan een paar takjes in een vaasje naast mij op tafel, zit ik hier achter mijn laptop dit stukje te schrijven.

Momenteel zijn we druk bezig met het schaven, schuren en beitsen van een paar palen.
De maat die we wilden hebben konden we niet vinden, zodoende hebben we ze bij de houtzagerij gekocht... daar kun je elk gewilde maat krijgen. Tevens erg goedkoop, 10 dikke palen van zo'n 2.50 meter plus 10 dikke planken van zo'n 2.50 meter samen voor 60 euro. Betekend wel dat we ze zelf schaven en schuren moeten, dat dan dus wel.
De palen zijn bedoelt voor het maken van een stelling, een grote boekenkast zeg maar. Uiteraard ook voor wat andere prulletjes.
Het idee is om de schuur wat huiselijker te maken. Huiselijkheid betekend voor mij op zijn minst een boekenkast, wat schilderijen o.d. en een geluidsinstallatie. Boeken, geluidsinstallatie, schilderijen e.d. zijn er wel maar... Dus wordt het tijd voor een stelling ;-)
Eigenlijk ook planten, maar helaas in echte koude wintertijden verwarmen wij het niet in de schuur en verpozen we voornamelijk in de leefkeuken, tevens gaan we regelmatig even naar Nederland. Zodoende zijn veel planten momenteel geen optie.


Mila vond het nodig om uitgebreid in het houtzaagsel te gaan liggen.
Daarna uiteraard lekker door het huis banjeren ;-(


Verder liepen we hier de afgelopen dagen om de haverklap met verf aan onze handen. Reden daarvan was dat ik op verscheidene plekken wat afgekrabd verf bijgewerkt heb. Onze Mila heeft in de loop der tijden aardig wat afdrukken nagelaten op verscheidene deuren door er tegenop te springen. Aangezien ik nog geen zin heb om alles te verven en het mij wel wat stoorde, heb ik het een beetje bijgewerkt.

Buiten uiteraard ook weer veel bezig geweest, zo'n tuin/terrein vergt simpelweg veel onderhoud. Maaien, snoeien, plukken, bewateren e.d.
Tevens nog bezig geweest met de bestrating (natuursteen) voor ons huis. Op enkele plekken loopt het voor geen meter, heel erg oneffen. Oneffen zal het altijd blijven met die oude enorme natuurstenen (sommige niet te tillen), dat vinden we geen probleem. Maar dat het een beetje redelijk loopt zou toch prettig zijn. Dus sommige stenen eruit en opnieuw of andere gelegd.

Nog even voor de gezelligheid wat foto's van de afgelopen week.

Uitgebloeid slaapmutsje...


Margot, deze kan niet tippen aan die van jou en ziet er een beetje anders uit ;-)

Momenteel staat het hier echt vol met prachtige slaapmutsjes.

Over naar het echte werk, hm nou ja... bij wijze van spreken. Ik doe in ieder geval wel net alsof ...

Winterkoninkje...


Zo ontzettend leuk, momenteel zitten er weer verscheidene vogels in/aan/op ons huis met jonkies. Bovenstaand winterkoninkje heeft een nest onder ons dak boven de deur gebouwd. De gehele dag vliegt ze heen en weer met versnaperingen voor de jonkies.
Verder zit er een geel kwikstaartje in een van de gaten in de muur van ons huis te broeden en tevens zit er een koolmees met jonkies op ons dak onder een dakpan.
Een jaarlijks terugkerend gebeuren. Erg mooi om te zien.


Heel erg ingezoomd, aangezien ze vrij hoog zit zijn de jonkies met blote oog maar amper te zien. Met een verrekijker wel. Zitten minstens vijf van die 'schreeuwlelijkerds' in.

Even op stap...


Onze stapstoeltjes weer van een dikke laag stof ontdaan.
Zodat we tijdens een toertje even kunnen pauzeren onder het genot van een kop koffie en een lekkernijtje...


Uiteraard moeten de honden dan ook even wat te drinken en te eten.

Vaak stoppen we even onderweg op een stille plek ergens in de natuur zodat de honden ook lekker los kunnen. Ook als we naar een wat drukkere plek gaan, waar ze beiden aangelijnd mee moeten lopen, stoppen we voor die tijd eerst even ergens op een rustig plekje zodat ze hun energie wat kwijt kunnen.
(dan zijn ze beter hanteerbaar ;-))

Eventjes op stap vinden we leuk, maar desondanks zijn we ook altijd weer blij om op eigen terrein te zijn.


Zo tussen onze eigen 'wilde' bloemen...


Vele prachtige witte schermen...


Tevens ontdekte ik plots enkele bloeiende struiken op ons terrein die ik nog niet eerder waargenomen had. Lijken wel wat op vlieren, die momenteel ook in volle bloei staan, maar het zijn geen vlieren. Wat voor struiken het wel zijn weet ik helaas (nog) niet, wel kan ik vertellen dat ze heerlijk ruiken.

Afgelopen avond weer een gezellige, bovenal lekkere, bbq avond gehad. 
Verder nog steeds korte broekenweer. 's Avonds koelt het wel behoorlijk af, soms dan zelfs nog even de houtkachel aan.
Ah... en niet te vergeten, vanaf komende dinsdag mogen we weer door heel Frankrijk tuffen. Dus weer verder dan de huidige 100 km.
En... zoals het er nu naar uitziet is de kans groot dat de grenzen vanaf 15 juni weer open gaan.
Lijkt me erg prettig voor de tweede huisbezitters, die dan eindelijk weer even naar hun huis in LDF kunnen en wij... even naar Nederland.
Tja... ook vakantiegangers kunnen dan weer deze kant op, maar... ik vraag me af of dat nou echt een pretje is met alle maatregelen. Maar goed, de mogelijkheid is er dan waarschijnlijk wel weer... en dat is FIJN.

Voor de rest : EEN FIJNE TWEEDE PINKSTERDAG TOEGEWENST VANUIT LE PRE BONNET.



9 opmerkingen:

Walter zei

Dank je..jullie ook!

jacques van laar zei

ik denk dat die mysterieuze struik een viburnum is. in het frans viorne.

Cilia zei

Hoi Walter, jij ook een fijne tweede pinksterdag.
Vriendelijke groetjes, Cilia

Cilia zei

Hoi Jacques, BEDANKT...ik heb net even gekeken op internet. Hij lijkt er wel erg veel op, vooral op de Viburnum opulus. Ik ga later het blad nog even goed vergelijken.
Fijne dag en een vriendelijke groet,
Cilia

East Design Productions zei

Volgens mij is het een Gelderse roos. Hij staat hier ook en geeft in de winter fel rode bessen voor de Pestvogel.

MarijkeO zei

Ik denk dat het broedende gele kwikstaartje een Grote Gele Kwikstaart is. Gele kwikstaarten broeden op de grond in open vlaktes en jullie gebied met alle kleine beekjes en watertjes is echt het biotoop van Grote Gele Kwikstaarten. Ze broeden liefst aan oevers of aan gebouwen die grenzen aan de watertjes. Ik weet het niet zeker maar kijk maar goed Grote Gele Kwikstaarten zijn vooral heel geel onder zijn achterwerk.:-)

Cilia zei

Hoi Margot, ik heb net even het blad vergeleken met een blad op internet. En ja hoor, het is een Gelderse roos (Viburnum opulus). Jij ook bedankt.
Lieve groetjes, Cilia

Cilia zei

Hoi Jacques, ik heb het blad vergeleken en je had gelijk. Leuk om te weten.

Cilia zei

Hoi Marijke, je hebt gelijk. Het zijn Grote Gele Kwikstaarten. Achteraf weet ik het ook wel. Bedankt dat je me er even op wees :-)
Vriendelijke groetjes, Cilia