Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woensdag 15 mei 2019

Het bloeit en het groeit...


Een prachttijd wat betreft de natuur...
Overal hier om ons heen begint het te bloeien en te groeien...
We komen gewoon ogen tekort...


Kuiflavendel, ook wel vlinderlavendel genoemd...


Vergeet-me-nietjes...

Twee leuke verhaaltjes over het vergeet-me-nietje :

1. In de Middeleeuwen waren een ridder en zijn geliefde langs een rivier aan het wandelen. Bij het plukken van een bosje bloemen viel hij door de zwaarte van zijn harnas in het water. Vlak voordat hij verdronk gooide hij het bosje bloemen naar zijn geliefde en riep: Vergeet mij niet!

2. Toen de planten werden geschapen kregen ze van God niet alleen een vorm, een geur en een kleur, maar ook een naam. Onder de nieuwe planten was ook een lief, klein bloemetje met een hemelsblauwe kleur en een prachtig geel hartje.
Onder de indruk van alle gebeurtenissen bij de Schepping keek ze met grote ogen rond hoe alle planten een naam kregen en vergat op te letten. Toen alle planten een naam hadden gekregen, was ze haar eigen naam vergeten.
“Weet jij hoe ik heet?” vroeg ze aan alle grote en kleine planten, ”ik ben mijn naam vergeten”.
Maar geen enkele plant kon het haar vertellen.
Na lang aarzelen ging ze tenslotte naar de Schepper en zei: “Ik ben een beetje dom, ik ben mijn naam vergeten. Weet U hoe ik heet?” Deze keek haar hoofdschuddend aan en antwoordde slechts met drie woorden: “Vergeet mij niet!”
Beschaamd kroop het plantje weg, tussen het hoge gras. En daar staat ze vandaag de dag nog steeds. Altijd steekt haar blauwe kopje tussen de begroeiing uit. En als iemand vraagt hoe ze heet, antwoordt ze nog altijd beschroomd: Vergeet me niet. En dat is een naam die iedereen kan onthouden, want het vergeet-me-nietje is een plantje dat bijna iedereen van naam kent.


Pinksterbloem met een oranje-tipje...


Stinkende gouwe, bij de muur...

Jaren geleden een klein stukje uit Nederland meegenomen, omdat hij hier nergens zat en ik hem wel mooi vind. Momenteel staan er verscheidene op ons terrein.


Slaapmutsje...

Voor de slaapmutsjes geldt hetzelfde als de stinkende gouwe. Ooit een paar zaadjes meegenomen uit Nederland (uit onze tuin daar)en jaarlijks komen ze hier nu overal op. Prachtige bloemetjes, die heel lang bloeien en zichzelf goed uitzaaien.


Het weiland wordt met de dag kleurrijker...
Vele gele en paarse vlekken van bloemen en al enkele witte en roze vlekjes...


Ereprijs en boterbloem...

Er staat momenteel zoveel te bloeien, teveel om hier allemaal te benoemen. Meest nog wel kleine bloemetjes, de wat groteren zijn in opkomst ;-)


Samen op het 'kleedje', totaal geen oog voor de bloemetjes...


Ook niet voor de ontkiemende zaadjes...


Koekoeksbloemen...

Deze kiezen altijd zelf een plekje, zoals bijvoorbeeld pal voor de deur ;-(


Als afsluiter van dit blogje nog eentje van de kuiflavendels, omdat ik ze zo leuk vind ;-)

2 opmerkingen:

Walter zei

Ondanks dat het vandaag mijn 'Stilte-dag'is, reageer ik toch even; Mooi! (Vertel-het-aan-niemand..Weer een nieuwe naam voor een nieuwe bloem?) ;-)

Cilia zei

Hoi Walter,
Fijn dat je de moeite neemt om, ondanks je stilte dag, toch even te reageren ;-)
Lieve groetjes, Cilia