Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

maandag 17 november 2014

Sparen...


Hahaha... in gedachten zie ik jullie al denken : Huh, sparen???

Jawel... in dit blogje ga ik het even over sparen hebben.
Niet over het sparen bij een bank, ook niet over het sparen in een oude sok.
Maar... over het sparen van zegeltjes.

Mijn kasten puilen uit van de handdoeken... zegeltjes van een welbekende benzinepomp.
Kilometers omrijden om bij de pomp met zegeltjes te tanken. Doen we niet meer... verleden tijd ;-)

Koffie drinken van een welbekend merk... ontelbaar veel theelepeltjes.
Even een leuke anekdote schiet mij nu plots te binnen.
"In mijn ietwat jongere jaren had ik een relatie met een antiek boertje. Samen zaten wij bij mij thuis aan de hoge tafel, stevig verliefd wat onnozele dingen uit te kramen onder het genot van een bakje koffie. Hij nam plots het theelepeltje in zijn hand, bekeek hem nauwkeurig en vertelde dat het een mooi antiek lepeltje was. Hij had er namelijk veel verstand van. Hardop zat hij te denken, waar de letters DE voor stonden. Helaas wilde het hem niet te binnen schieten. Dat het een bekend oud merk was, wist hij mij wel te vertellen.
Ondertussen zat ik wat ongemakkelijk te friemelen aan mijn eigen theelepeltje. Heb hem toen niet... en nooit niet verteld waar de letters DE voor stonden."
Waar sparen zoal niet goed voor is ;-)


Een echt DE lepeltje...

Tja... ondertussen drink ik andere koffie en spaar zodoende geen DE zegeltjes meer ;-)

Wel spaar ik AH zegels, aangezien ik nog altijd dol op zegels sparen ben. Na de boodschappen thuis, gelijk zegeltjes plakken.
Zo hadden we hier al een paar vol geplakte boekjes liggen, een heerlijk rijk gevoel. Stilletjes fantaseren wat ik er zoal voor zou kunnen kopen.
HAD kunnen kopen !!!
Afgelopen zomer kwam Henk vanuit Nederland. De volgende dag vertelde hij zo even tussen neus en lippen door dat hij in Nederland de boekjes verzilverd had. 'Boekjes? Welke boekjes?', zei ik ietwat verbolgen.
Juist ja... de AH boekjes. Voor wat boodschappen en om de tank van de auto te vullen. Enkeltje Frankrijk gaat er al gauw voor zo'n 100 euro in de tank.
Nou moet ik toegeven dat we het er wel eens over gehad hebben, dat het een leuk spaarcentje voor het vele heen en weer reizen zou zijn... MAAR... dat bedoelde ik niet SERIEUS, grrr...

We hebben alweer een boekje vol, voor de komende reis ;-)




4 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Heb wel eens ergens gelezen voor hoeveel geld er in Nederlandse keukenlade,blikjes en doosjes aan waarde van zegeltjes en spaarpunten ligt waar nooit iets mee gedaan wordt,dus ben maar blij dat Henk de spaarboekjes van AH op zijn manier verzilverden.

Grappig verhaal,denk dat het antiekboertje indruk op jou wilden maken hoeveel verstand hij van antiek had,
maar ergens had hij wel gelijk,DE is idd een bekend oud merk;-)


Ben wat minder vaak aan mijn pee-ceetje de laatste tijd omdat de keuken leeg moest en boven het een en ander van zijn plek omdat er nieuwe verwarmingsketel geplaatst moest worden op zolder en van boven naar beneden leidingen gelegd voor warm water van ketel naar keuken en condens afvoer.
Bijna niet te geloven hoeveel bananendozen vol met spullen uit dat kleine keukentje kwamen.
In die dagen kreeg ik het vreselijk in mijn rug/heup zodat ik niet meer op of neer kon en kreeg morfine van dokter om pijn wat draaglijk te maken.
Intussen is het karwei klaar en omdat de geiser nu ook weg is ivm combi ketel maakten we plannen om in voorjaar de keuken op de schop te gooien,maar ik zag het eigenlijk niet zitten om tot dan tegen die vieze muren aan te kijken waar ook nog eens de koperen leidingen liepen.
Har maakten een soort van verticale koof om leidingen tijdelijk weg te werken en vertrok voor paar dagen naar Engeland voor de hobby, en het werk lag stil:-(
Nou wist ik al heel lang dat ik mij geen betere schoonzoon kan wensen en dat bleek nou ook weer,hij heeft vrijdagavond en zaterdag het plafond en muren getext en de tegeltjes die we jaren geleden al eens verfden opnieuw in de verf gezet,toen hij zo bezig was kreeg ik de vraag; zal ik de boven en onderkastjes ook een lik verf geven,nou als jij dat wil doen heel graag.
Cilia ik kan je niet vertellen hoe blij ik ermee ben,het ziet er zo mooi en schoon uit.
Kan nog niet zo heel goed vooruit maar doe elke dag samen met Har een stukje om de keuken weer in te richten en het schiet al aardig op.
En zo zat ik vanmiddag aan de serre tafel en kieperde de gruttersbakken uit het rek om op tafel en je wil niet weten wat ik weg gooide aan zegels en kaarten met spaarpunten waar ik echt niet meer van weet van welke winkel of dat ze nog geldig zijn en maar bewaren en maar sparen en er niks mee doen,maar één ding weet ik zeker de bakken zijn leeg en schoon en zitten weer netjes in het rek geschoven en heb me voorgenomen om binnenkort de hele vele DE punten gaan te tellen en inwisselen ,niet voor mezelf maar misschien dat kleinzoon nu hij een meisje heeft al iets wil gaan sparen voor uitzet;-))

Durf ff niet te kijken hoe lang deze reactie is......

Spaar jij maar lekker door zodat jullie nog vaak de tank vol kunnen gooien op weg naar Frankrijk!!!

Lieve groet,
Ger


Yvonne zei

Ha Cilia, ja ik moet ook wel effe lachen om de herkenbaarheid van de spaarzucht . . . Wat een leuke foto van dat overbekende lepeltje, ik heb ze ook nog in goudkleur en dan in miniuitvoering voor bij een mini bakkie koffie. Dat is overigens niet aan ons besteed want wij hebben liever een grote bak koffie! Ook je 'qualitytime' vond ik weer kostelijk beschreven! En als je mijn verlanglijstje nou eens overneemt hoef je helemaal geen zegeltjes meer te sparen! Maar ja dan moet Sint je het wel schenken natuurlijk . . .
liefs van mij

Cilia zei

Hoi Ger,

Hoezo lange reactie? Hahaha...

Tja, met dat sparen is gewoon een tik. Trouwens in Frankrijk, bij 'onze' supermarkt, sparen we ook ;-)
In het verleden spaarde ik ook 5 gulden munten. Ik had een paar buisjes waar ik ze in deed. Als deze vol was zat ik als een dagobert duck in de muntjes te woelen. Daarna heerlijk shoppen, om dingen te kopen die ik niet echt nodig was.
Dat had ik mij eigenlijks ook stilletjes voorgesteld met de volle AH kaarten... maar ze zitten in de tank ;-(

Vorig jaar heeft Henk een nieuwe combiketel hier bij ons geplaatst. Moesten ook allerlei nieuwe leidingen aangelegd worden, een heel gedoe... Onze oude geiser hangt nog steeds in de keuken (hij is wel afgesloten). Dit ook vanwege het feit dat, als we hem daar weghalen wij bezig moeten met de muren.
Knap dat jullie dat gelijk aangepakt hebben, tja... en dan ook nog eens zo'n schoonzoon. Lief dat hij jullie zo helpt.
Super Ger, dat je zo blij bent met je mooie nieuwe frisse keuken... geniet er maar lekker van :-)

Wel erg vervelend dat je zo'n last van je rug en heup gekregen hebt. Ik hoop dat het snel weer wat beter wordt...

Heel veel liefs en eh... bedankt voor je 'bescheiden' reactie ;-)
Groetjes, Cilia

Cilia zei

Hoi Yvonne,

Mooi lepeltje hè! Hahaha...
Prachtig, dat verlanglijstje van jou. Toen ik het las heb ik gelijk mijn schoen opgezet met een identiek lijstje... meer wens ik echt niet ;-)
Maar ik vrees dat die goede Sint wel weet dat ik graag zegeltjes sparen mag en mij dat genot van een vol spaarboekje niet ontnemen wil.

Lieve groetjes, Cilia