Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

donderdag 6 november 2014

Overtollige kilo's...


Zo'n lang verblijf in het land van de vele lekkernijen is natuurlijk FANTASTISCH, alleen is het een aanslag op mijn lijf.

In Frankrijk...
Neem alleen al... die overheerlijke VETTE kazen : Brie (heerlijk...altijd in huis), Morbier (ook altijd present in onze koelkast) , Brie de Meaux (heerlijke zachte kaas... maar stinkt tot de koelkast uit), Bleu d'Auvergne (heerlijk door de sla... bijna altijd aanwezig), Bleu Montsalvat (mijn favoriete kaas... altijd aanwezig) en de hele vele andere kazen.




In Nederland...
Tja... daar doen we het meestal met 30+ kaas (altijd present in de koelkast).

Nog zoiets... KWARK. Bijna dagelijks eet ik 's morgens een bakje kwark... met lekkere vulling ;-)
In Frankrijk ALTIJD vol vette kwark. Hier in Nederland MAGERE kwark.

Brood...
Hier in Nederland van alles wat, bijvoorbeeld knackers, beschuit, meergranenbrood, volkorenbrood, rozijnenbrood... lekker afwisselend en niet teveel.
In Frankrijk meestal stokbroden, het liefst vers van de warme bakker, of heerlijke andere verse witbrood bij de bakker weg, room croissantjes (het lekkerst van de warme bakker), chocoladebroodjes (smul, smul...). Weinig afwisselend en... bijna altijd teveel :)


Dit, hierboven, zijn een paar kleine voorbeelden... heb ik het nog niet eens over de echt lekkere dingen gehad. Die ga ik hier ook niet allemaal verklappen, op één na. CHOCOLA

Afgelopen zomer was het volop raak. Het leek bijna net alsof vele bezoekers het er om deden. We werden bedolven onder het chocola. Repen, bonbons... in alle soorten en maten.
Tja... en wij zijn de slechtsten niet... dus hebben we keurig ALLES opgegeten. Bijna dagelijks een paar bonbonnetjes of een dikke reep. Het was even stouwen, maar we hebben het opgekregen ;-)

De wijn ga ik het hier maar niet over hebben... blub blub blub... PROOST...


Gelukkig doen we daar nog wat aan beweging, ik vrees dat we anders dicht gegroeid waren...




En... dat we dan de deuropening breder hadden moeten maken om nog in onze keuken te komen.
Even over de deuropening : soms zitten we er bijna vast tussen met ons beiden... als we tegelijkertijd door de deur willen. Gelukkig ben IK zo galant om dan even een stapje terug te doen en Henk als eerste door de deur te laten gaan... ik vrees dat we er anders nog tussen vast zaten ;-)

Nu ik het toch over eten heb, ga ik het ook nog even over onze kruiden daar hebben. Tijm, munt, oregano, citroenmelisse, rozemarijn en verscheidene andere kruiden. En we gebruiken ze zelfs zo af en toe. Maar één kruid zijn we helemaal dol op en deze gebruikten we de gehele zomer ERG veel...


Basilicum... ook wel koningskruid genoemd.

Werkelijk een toppertje, ruikt heerlijk en smaakt voortreffelijk, waar we de gehele zomer van gesmuld hebben en die het tevens presteerde om ons, de laatste weken van ons verblijf daar, te verrassen met leuke bloemetjes.
Dat verdiend een fotootje :)

Maar goed... al met al zitten we nu toch maar even tegen wat overtollige kilo's aan te hikken. Daar komt bij... dat als je een bepaalde leeftijdsgrens gepasseerd bent... ;-(

ALVAST EEN AANGENAME VRIJDAG EN EEN HEEL FIJN WEEKEND... 
Denk dat wij komkommertjes gaan eten... 

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Nee joh gewoon blijven genieten van al die lekkere dingen. Wel met mate maar lekker eten maakt het leven wel leuker.
Je hebt gelijk hoor nu ik 50 ben moet ik ook oppassen. Ik doe gewoon van alle lekkere dingen de helft ,maar geen komkommertjes hoor. Hhmmm, misschien voor er bij gevuld met een kruiden kaasje. Geniet van alles ook in ons koude kikkerlandje! Liefs van Petra B.

Cilia zei

Hoi Petra,
Knap hoor, dat je niet teveel van al het lekkers eet. Denk dat dat mijn grootste probleem is, vaak teveel van alles ;-) Dat denk ik niet alleen, dat weet ik wel zeker, hahaha...
Tja... die leeftijd hè. Kon ik vroeger van alles eten zonder er van aan te komen... momenteel als ik er alleen al aan denk groei ik. VALT WEL MEE HOOR... grapje ;-)
Vandaag trouwens wel aan de komkommer geweest... met wat erbij. SMULLEN... (Gyros en Griekse yoghurt).
Jij ook een heel fijn weekend en een lieve groet,
Cilia

Rozen van papier zei

Het lijkt wel het huisje van Hans en Grietje bij jullie! Ja die Fransen kunnen er wat van! Bij ons weer heel andere kaas uit de streek! Maar ook kan ik hier in het zuiden de old Amsterdam of oude Gouda kopen. Ook lekker erbij. De franse verse kruiden zijn onontbeerlijk. Succes met de lijn! PS de weg naar St. Etienne was een aantal dagen afgesloten ivm met overstromingen. Rijden jullie die weg ook?
Groeten Janny

Cilia zei

Hoi Janny,

Het is ook een super leuk kneuterig huisje, zo midden in het bos. Ik ben er nog altijd zeer blij mee :)
Daar zeg je wat... lekkere oude kaas zoals Old Amsterdam kennen de Fransen niet. Vlakbij ons staat trouwens wel een kraam op de markt die Hollandse kaas verkoopt. Die kopen we nooit. Denk als ik er permanent zou wonen dat we er wel vaste klant zouden worden, want een heerlijke oude kaas gaat er zo af en toe wel in.
St. Etienne ligt ietwat zuidelijker als waar wij zitten, daar komen we dus nooit langs als we naar ons huis gaan. Volgens zeggen viel het bij ons wel mee met de enorme regenoverlast.
Ik hoop daar bij jullie in de Drôme Provençale ook, even wat zuidelijker was het weer flink raak hè! Erg vervelend...

Vriendelijke groetjes,
Cilia

Walter zei

Basilicum, ook mijn favoriete kruid, zomers gebruik ik m altijd vers en over gewicht ga ik het liever niet hebben :-)
Fijn weekend

Anoniem zei

Hoi Cilia,
Wat een mooi basilicumplantje ziet er anders uit als die wij altijd hebben. De blaadjes hebben meer nerven, zelf gezaaid?
Groetjes en fijn weekend. Laura

Cilia zei

Hoi Walter, echt een heerlijke kruid, komt bij dat hij ook nog eens zalig ruikt.
Tja... dat gewicht hè. Eén schrale troost, we zijn niet de enigsten ;-)
Ook een fijn weekend en lieve groetjes,
Cilia

Cilia zei

Hoi Laura,
De basilicum die ik daar heb is een HEEL lekker ruikende plant en hij smaakt voortreffelijk.
Wat jaren terug heb ik eens een klein plantje gekocht, hij heeft zich enorm vermenigvuldigd.
Volgend voorjaar, of zomer, kun je wel een stuk krijgen. Doet het ALTIJD :-)
Ik heb jullie nieuwste verslag van oktober afgelopen week even bekeken. Leuk dat Rowena dit keer ook mee geweest is.
Vriendelijke groetjes en jullie ook een fijn weekend,
Cilia

Jeroen Koch zei

Hallo dan,

Hier in Leuven zijn we nu ook lekker het weekend aan het vieren met een glaasje port (of twee) en lekkere Franse en Belgische kaasjes. Al zit er een bij die niet zo lekker is, een Wijnendaele. Blokje komkommer erbij voor de fris na een heerlijk dagje lopen (weer mooie dingen gezien hier in de omgeving).

Zeg groetjes en tot snel,

Jeroen

Cilia zei

Hoi Roeneke :)

Wij zijn ook net weer thuis van een leuke lange boswandeling. Tja... geen Leuven uiteraard, maar wel een pracht zonsondergang ;-) Nu aan de koffie... bedenken wat we straks gaan eten.

Een fijne avond en tot kiekes,

Dikke knuffel en de groetjes, ook aan Miranda, van ons beiden,
Doehoeg,
Henk en Cilia