Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zondag 18 juli 2010

Glimwormen

Dit is hem, een heus glimwormpje. Het, op de foto, witte achterstukje, straalt een groen lichtje uit.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
De tweede week dat we in ons huisje waren, zaten we 's avonds veel buiten. Plots zagen we zo'n leuk groen lampje. Het grappige is, dat het iedere dag meer werden. Een soort natuurlijke tuinverlichting. Overal zaten ze, tegen het huis aan, op ons terras en her en der op het pad. Ze begonnen pas te schijnen als het helemaal donker was. GLIMWORMEN, ook wel vuurvliegjes of gloeiwormen genoemd. Het schijnt dat de adulten lichtsignalen gebruiken om elkaar op te sporen tijdens de voortplanting. Dus zonder dat wij het in de gaten hadden zaten wij daar gewoon domweg te genieten van alle groene lichtjes terwijl er zich van alles afspeelde.
Het licht word geproduceerd door de oxidatie van het pigment luciferine door het enzym luciferase, een biochemische reactie waarbij licht ontstaat. Tja, het is maar even een weetje. Het gevolg is dat je van die mooie groene lichtjes ziet.

4 opmerkingen:

michel zei

Hoi, tja er gaat een wereld voor je open daar in Frankrijk. Ikzelf dacht altijd dat vuurvliegjes alleen in de Donald Duck bestonden tot ik ze zelf ergens zag in Zuid-Frankrijk.Heel erg boeiend die planten en dierenwereld maar de spinnen (eentje gehad van 10 cm) kan ik missen als kiespijn. Leuke verhalen weer, Gr. Michel

Cilia zei

Hallo Michel, die vuurvliegjes zitten, behalve in de Donald Duck, dus ook in Midden Frankrijk. Dus wie weet zitten ze ook een keer bij jullie op de vensterbank. Erg mooi om te zien. Spinnen vind ik wel leuk ook al moet ik zeggen, één van 10 cm word wel wat anders. En met een bombardeerkever heb ik het ook wel even gehad,hahaha. Groetjes,Cilia

Lacouronne zei

Hoi, het heeft even geduurd maar de afgelopen vakantie zagen wij er ook een paar in onze tuin. Misschien was dit verhaal nog blijven hangen want ik wist meteen wat het was haha. In juli is het niet gelukt om langs te komen maar ik ga waarschijnlijk nog een paar dagen naar Le Donjon eind augustus. Komt het gelegen als ik even langs kom? Gr. Michel

Cilia zei

Hoi Michel, leuk hè die glimwormen. Wij hadden er afgelopen tijd weer een paar in de tuin.
Jammer dat we je niet gezien hebben de afgelopen maand en nog erger voor jou dat je vakantie er alweer op zit.
Maar... een leuk vooruitzicht om eind deze maand alweer deze kant op te komen. Natuurlijk ben je van harte welkom, altijd leuk.
Vriendelijke groetjes van ons beiden en wie weet tot binnenkort.
Henk en Cilia