Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

donderdag 2 juni 2016

Knopen...





Nogal voorbarig had ik alleen mijn zomerjasje meegenomen deze kant op, in de veronderstelling dat ik de komende maanden bijna geen jas aan hoefde te hebben. Helaas bij een graadje of 14/15, met regen, is een jas toch wel prettig om aan te hebben in de tuin of tijdens een boswandeling. Mijn zomerjasje is daar absoluut niet geschikt voor, zo'n ietwat knellend jasje, alleen geschikt om mee naar de winkel te gaan of op visite... beetje flaneren zeg maar, maar absoluut niet om in de tuin te ploeteren. Gelukkig heb ik hier nog een oude jas hangen, jaartje of 25 jong, die lekker ruim zit en over een beetje regen kan. Alleen ontbraken er helaas wat knopen, zodat de jas niet dicht kon...


De naaidoos erbij. Knopen uitzoeken en gelijk zo'n beetje de gehele middag zoet. Een afgrijselijk werkje, wat ik het liefst aan een ander overlaat. Helaas kon ik geen vriendelijke buurvrouw vinden, ook Henk reageerde niet op mijn alleraardigste lach... dus moest ik zelf aan de slag.
De knopen zitten eraan en de jas wil weer dicht... nu maar hopen dat het weer niet omslaat ;-)


Met jas aan, die dicht wil, eventjes weer in de tuin bezig geweest. Vele geknakte bloemen verwijderen en wat opkalefateren. Het is niet zo dat er helemaal niets meer over is, gelukkig niet. Na de eerste teleurstelling, is er toch wel weer de vreugde om alles wat er nog wel staat. En dat is, als we goed om ons heen kijken, best wel veel. Vooral veel wilde bloemen, zoals akeleien en margrieten.


Ook bloeien er vrij veel van die mooie knal oranje slaapmutsjes, ze komen overal spontaan op.
Al jaren lang hangen wij de ketting naast de deur op als wij er zijn en als we terug naar Nederland gaan gaat de ketting steevast naar binnen. Tja... ondertussen een gekke gewoonte geworden ;-)


Verscheidene bloemenvazen zijn ondertussen al gevuld, momenteel vooral met margrieten waar het hier vol mee staat... geeft toch een beetje een zomers gevoel.


Het ritme zit er hier alweer helemaal in. Overdag zit Henk achter zijn bureau, thuiswerken. Rond een uurtje of 7 's morgens begint hij. De houtkachel erbij aan, dat is momenteel nog nodig. Werken, werken en nog eens werken en ik fungeer zo af en toe als koffiedame en zorg voor het middagmaaltje ;-)


8 opmerkingen:

Yvonne zei

Ha Cilia, die foto van dat jasje vind ik zo gaaf! Het lijkt wel een werkstuk van Jopie Huisman, de schilder uit Workum! Die knopen er af komt mij ook heel bekend voor, ik naaide vroeger gewoon de knopen aan met een naald waar nog een draad in zat, of het nu rood, groen oid maakte mij niet uit, je weet wel in de flowerpowertijd . . . En dan het interieur van je Franse huis, net uit heel vroeger tijd! Ik hoop dat het weer een beetje aangenaam is voor je en je jasje aan de spijker kan blijven hangen!
doeiii liefs van mij

Cilia zei

Hoi Yvonne,

Ik had er niet aan gedacht, maar daadwerkelijk Jopie Huisman had het zo kunnen schilderen.
Gebruik je nu bijpassend garen of gooi je de kleding weg als er een knoop ontbreekt, hahaha...
Ben dol op oude meuk. Nee hoor, grapje... wel hou ik van wat kleur (en gezelligheid) in huis. Ha... niet alles is uit vroeger tijd, we hebben een redelijk moderne wc... we doen de behoefte niet meer buiten (wat ze hier vroeger, in de late jaren zestig, nog wel deden, toen was hier nog totaal geen toilet) ;-)
Vandaag, laat op de middag een beetje blauw in de lucht gezien, dus het gaat vast goed komen.
Fijn weekend en een lieve groet, Cilia

Yvonne zei

hahaha ik moet alweer ernstig om je lachen met alleen en moderne toilet . . . Het huis straalt voor mij een geweldige knusheid uit en ja vroegahhh hadden wij ook veel ouwe meuk en totaal verzot op de Franse marché aux puces et brocantes! Er is toch wel iets veranderd en knopen zet ik maar zelden aan, ik (we) hebben niet veel dingen met knopen meer en áls het dan écht moet zoek ik toch wel een gelijkend kleurtje! doeiiiiiiii liefs van mij

Cilia zei

Kijk... dit is een TWEEDE huis hè! In Nederland hebben we het NATUURLIJK heel modern, hahaha... Daar zet ik ook bijna geen knopen, hahaha...
Grapje hoor, het is hier prettig knus verpozen. Natuurlijk moet er nog het een en ander gebeuren en wie weet ooit een wat modernere (lees comfortabelere) inrichting, maar voor nu voldoet het ons prima. Beetje zon erbij en dan hoor je mij niet klagen ;-)
Doehoeg, lieve groet, Cilia

Ger zei

Ha die Cilia,

Ja het jasje van Jopie Huisman zie ik er ook in,heb er zelfs nog een mooie fotokaart van in de commodelade liggen die ik vele jaren geleden kocht toen we zijn museum in Workum bezochten.
Ook niet mijn geliefde bezigheid, knopen aannaaien.
Maar heb nog altijd liever dat de knoop van m'n broek springt dan dat de rits het begeeft en er nieuwe in moet want dat kan ik echt niet.
Ziet er binnen en buiten heel natuurlijk en knus uit bij jullie,helemaal de ongedwongen sfeer die bij het huis en bij Frankrijk past.

Bedankt voor je aardige reactie op mijn blogpost!!!
Je zal het nog wel lezen waar hét heengaat;-)

Fijne week en lieve groet,Ger

Ger zei

Vergeet nog iets.....
die ketting aan de deur doet mij denken aan koning Willem-Alexander. Als hij aanwezig is wappert de vlag op Paleis Noordeinde ☺☺

Cilia zei

Hoi Ger,

Hahaha... puur toeval, maar er zitten weer knopen op mijn jasje en hij doet het weer goed ;-)
Ooh... ritsen vind ik ook een verschrikking, daar waag ik mij niet aan.
Lief hoor, wij zijn ook best in onze nopjes met ons huisje en de tuin en knutselen gezellig verder.

Hè, potjandikketje nou maak je me nog nieuwsgieriger. Had op zijn minst verwacht dat je het even stilletjes zou verklappen ;-) Nou... ik ben benieuwd waar je heen gaat en wens je nogmaals een heel fijn uitstapje/reis.

Lieve groetjes en lekker genieten,
Cilia

Cilia zei

Hahaha... wij hebben overwogen om onze vlag mee deze kant op te nemen, maar vonden het niet zo gepast hier in Frankrijk onze Nederlandse vlag op te hangen. Vandaar de ketting ;-)
Trouwens, toen onze Franse vriend in Nederland was (bij ons), vroeg hij zich af waarom vele mensen een vlag in hun tuin staan hadden. Bij ons zie je verscheidene Groninger vlaggen hangen. Tja, daar wist ik even niets op te antwoorden... chauvinisme misschien??? Geen flauw idee waarom mensen dat doen :-)

Doehoeg Ger...