Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 12 september 2014

Cosmea...


Een bloemetje voor het weekend...




Het heeft even geduurd, de zomer is bijna op zijn eind, maar eindelijk bloeit hier de cosmea. Waarschijnlijk heb ik ze veelste laat gezaaid.

Ooit was ik eens bij vrienden van een vriend van mij in Normandië. Zij hadden op hun grote terrein een stukje land met allemaal snijbloemen. Dat leek mij destijds schitterend om zelf te hebben. Nooit van gekomen ;-(
Zodoende lijkt het me wel wat om dat hier te realiseren. Gewoon een lapje grond met allemaal plukbloemen.
Tja... maar als de cosmea hier pas in september gaat bloeien... en er zijn ook niet zoveel dat ik maar lukraak kan plukken... hm...
Maar hoe dan ook... het lijkt wel leuk :-)

Henk is alweer onderweg hier naar toe, dat wordt weer genieten......... van de paprikachips ;-)


2 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Ze smaken zoals ze kraken.......☺☺☺

Prachtige snijbloem die Cosmea,ook al zijn de door jou gezaaide 'n ''beetje'' laat met de bloei,je weet nu in elk geval wel dat ze het doen in de grondsoort bij jullie.
Want in bosgrond kan je natuurlijk niet zomaar alles zaaien en verwachten dat het opkomt,net zo min als in klei of zandgrond.
Cosmea's kunnen vroeg in maart in een kasje of later
in april tot mei direct in de volle grond worden
gezaaid en bloeien dan in juni tot september tot
zelfs in oktober. Het voordeel van zelf zaaien is
dat de planten groter en sterker zijn dan de gekochte en
ook beter geschikt om als snijbloem te gebruiken.
Lees ik zo net.
Dus volgend seizoen een nieuwe poging?

Fijn weekeind saampjes en lieve groetjes!!!
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Dat was weer smullen ;-)

Ja, ik vind de cosmea ook een erg leuke snijbloem en ben blij dat ze het hier doen.
Er komen momenteel steeds meer hier in bloei, mooi gezicht. En ik ben zeker van plan om ze volgend jaar wat vroeger te zaaien en tevens nog meer.
Ik las ook op internet dat ze nog rijker gaan bloeien als je ze zo af en toe snijdt. Helemaal super... volgend jaar de tuin en de vazen vol met cosmea ;-)
Het is ook zo, dat hier op bosgrond lang niet alles wil groeien en bloeien. Zodoende proberen we ook van alles. Trouwens ook niet alle bloemen vind ik hier passend zo midden in de wilde natuur.
Zodoende zet ik vaak de 'tuttie' bloemen in potten, want ja... die vind ik soms best wel leuk.

Maar... momenteel is het hier nog steeds een weelde van springbalsemienen. Werkelijk een prachtig gezicht en voor de hommels echt super. Ze vliegen af en aan.

Veel liefs en een fijne zondag.
Groetjes, Cilia