Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dinsdag 14 januari 2020

Wie oo wie...


Wie oo wie weet wat voor bloemetje of dergelijke dit is?


Er staan momenteel een paar van dit soort bloemetjes of zo hier in de tuin. Ik heb het hele net al afgezocht maar kan niet vinden wat het is. Telkens als ik ze zie staan zit ik me af te vragen wat het is.


Ze zijn erg klein, is goed te zien op bovenstaande foto, hebben een paar blaadjes en zijn knalrood.
Wel grappig ;-)


11 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Zou het de rode bekerzwam,ook wel vermiljoenbekerzwam of rode kelkzwam kunnen zijn?
Die in het vroege voorjaar voorkomt op begraven takjes van de els,wilg en verteerd loofhout in loofbossen op vochtige,voedselrijke grond.

Slaap lekker,
Ger

Cilia zei

Hoi Ger, ik heb net even gekeken naar afbeeldingen van bekerzwammen. Lijkt er wel wat op hè, alleen die hier zitten zijn niet zo mooi van vorm.
Ik las dat ze de bekerzwammen in vroeger tijden wel eens als tafelversiering gebruikten, dat ga ik dus maar eventjes niet doen met die enkele hier uit de tuin. Ze staan zo leuk, alleen is het oppassen geblazen dat we ze niet omlopen ;-)
Bedankt voor je reactie Ger.
Hier nu ook op bed... WELTERUSTEN en een lieve groet, Cilia

Walter zei

Nou, beter vroeg dan laat...het lijkt mij inderdaad meer op een zwammetje. Maar ik zwam nou eenmaal graag!:-))

von zei

Jeetje wat apart, het lijkt wel een sinaasappelschilletje. Ik ben benieuwd of iemand het echt weet! doeiiiiiiiiiiiiii xx van mij

Cilia zei

Denk ook dat het een soort zwammetje is.
Er zijn vele definities over zwammen en enkele daarvan zouden wellicht op jou van toepassing kunnen zijn.
Maar troost je, je bent niet de enige ;-)
Lieve groet, Cilia

Cilia zei

Hoi Yvonne, het is wel een piep klein gevalletje. Lijkt wel op een uitgehold ieniemienie tomaatje met piepkleine blaadjes.
Is maar amper zo groot als mijn vingertopje, zit vast aan een klein stengeltje met dus kleine baadjes. Grappig toch!
Doei, liefs van mij,
Cilia

Cilia zei

Blaadjes in plaats van baadjes ;-)

Walter zei

Nee, ik ben net de enige...( soms wel)

Ger zei

Hoi Cilia,

Duidelijker dan hier in beelden kan ik ze niet vinden

https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Sarcoscypha_coccinea

Cilia zei

Hoi Ger, lijkt er wel heel erg veel op. Heb uiteraard ook nog even vele foto's bekeken van de bekerzwam. Het enigste wat ik nog een beetje vreemd vind zijn de blaadjes. Op de foto (hierboven) zie je dat rode zwammetje, de groene blaadjes eronder die zitten aan het zelfde steeltje vast.
Denk toch wel dat het een bekerzwammetje is, want verder komt alles overeen.

Een goede nacht Ger en een lieve groet, Cilia

Cilia zei

Nee hoor Walter, volgens mij zwammen bijna alle mensen wel eens, hahaha...