Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

donderdag 16 januari 2020

Hazelaar vreugde...


Op ons terrein hebben we vele hazelaars staan. Zo rond deze tijd is dat vaak een prachtig gezicht, al die fris groen/gele katjes aan de bomen.



Schijnt dat de katjes de mannelijke vruchten zijn.


De vrouwelijke vruchtjes komen ietwat later.
Dat zijn hele kleine rode 'bloemetjes'.

Daar heb ik geen foto's van, om eerlijk te zeggen wist ik niet eens van het bestaan. Toen ik het op het 'net' las heb ik nog wel eventjes goed gekeken, maar volgens mij zitten ze er nog niet.
De vrouwtjes komen aan dezelfde takken als de mannetjes. Deze worden bestoven door de mannetjes, om vervolgens in verwachting te geraken (als alles goed gaat natuurlijk). Als de dames voldragen zijn, zo ergens rond eind augustus/ september, schudden wij zachtjes aan de takken om vervolgens de hazelnootbaby's van de grond te rapen... mits andere beesten ons niet voor zijn geweest.


Wel altijd een feestelijk gezicht al die bloeiende hazelaars.
Alsof de tuin vol  hangt met slingers.
Nou ja... een deel van de tuin ;-) 


2 opmerkingen:

von zei

Ow zit dat zo? Nooit geweten hahaha !

Cilia zei

Jaja... soms is mijn blog ook educatief, hahaha ;-)