Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woensdag 4 december 2019

Ochtendwandeling...


Ondanks dat het best even leuk was in Nederland, is het toch weer fijn om hier in Le Pre Bonnet te zijn.
Weer leuke lange wandelingen, met de honden los, door de bossen... in Nederland heb ik ze vaak aangelijnd (wetende dat we daar niet zo lang zijn en ze hier de gehele dagen vrij rond kunnen rennen, dus hun energie weer volop kwijt kunnen).
Weer heerlijk in de stilte van de bergen, de echte donkere nachten, de ruimte rondom ons huis, de houtkachel die de gehele dagen aan staat te snorren, hout sprokkelen in de bossen, de leuke uitstapjes etc. etc.


Uiteraard is het hier ook niet altijd even zonnig...


Soms wordt het wereldje plots een stukje kleiner...


Toch heeft het wel wat...


Gelukkig duurt het vaak maar even...

Daarna de dikke jas aan, hondenkoekjes mee en aan de wandel.
Dit keer had ik mijn fototoestel mee, zodoende neem ik jullie even mee op mijn ochtendwandeling.


Even kijken of er ook wat te zien is op ons weiland...


Heel in de verte kijken er twee terug naar ons...


Niet dagelijks, maar wel regelmatig komen we reeën tegen in de bossen. Onze honden gaan er soms even achteraan totdat ik roep dat het klaar is... dan weten ze dat ik het gezien heb, of... dat ze weten dat ze dan een hondenkoekje krijgen. Dat zou ook kunnen zijn ;-)

Weer verder met de wandeling.


Doorkijkje met zicht op La Chabanne...

Vaak horen we de kerkklokken van La Chabanne tijdens onze wandelingen.


Zicht op La Presle, een klein gehuchtje met twee vaste bewoners en enkele tweede huisbezitters.

La Presle ligt niet ver bij ons vandaan, regelmatig lopen wij daar langs... vooral als we een klein rondje willen lopen (van ongeveer een half uur tot drie kwartier). 's Morgens maak ik doorgaans een veel langere ronde en loop ik met de honden door de bossen en over de weilanden.


Tijdens onze wandelingen komen we zelden iemand tegen, enkel een boertje die op het land bezig is.
Dit keer kwamen we niemand tegen.


We lopen over een open stuk met mooie vergezichten...


Vervolgens dwars door de bossen, met veel klim en klauterwerk langs kleine kabbelende stroompjes.

Even genieten van de paddenstoelen.


Eén van de laatste vliegenzwammen dit jaar.


Altijd leuk...


Gaan vervolgens zo door de bossen naar ons huis.


Nog een klein obstakeltje...

En dan zijn we op ons weiland.

SCHRIK...


Enorme gaten in onze mierenbult, geen flauw idee wie of wat dat gedaan heeft.
Ook bij een tweede mierenbult van die enorme gaten.
Hoop van harte dat de mieren zich goed diep onder de grond verscholen hebben en dat ze in het voorjaar weer vlijtig alle gaten dichten.


Nog even bij de boerenkool langs, die doet het goed en smaakt geweldig ;-)

Na zo'n anderhalf uur weer thuis, bij de houtkachel met een warme kop koffie...

~~~~~~~~~~~~~~~~

Voor degenen die aan Sinterklaas doen, alvast een 

FIJN SINTERKLAAS FEEST

(Wij doen er niet aan, in de loop der jaren is gebleken dat sinterklaas ons hier niet weet te vinden. Heb er uiteraard veel om getreurd, maar me er uiteindelijk toch maar bij neergelegd)





10 opmerkingen:

Walter zei

Mmm, ik kan het zowat ruiken! En met Sinterklaas strooi ik alleen wat pepernoten in mijn Spijkerbed!

Cilia zei

Hoi Walter, kon je maar wat pepernoten door het schermpje heen gooien dan kwamen ze er bij mij misschien uit ;-)
Helaas hier geen pepernoten, zijn hier niet te krijgen. Henk had wel wat, maar die heeft hij zelf opgegeten. Dus voor mij NIETS ;-(
Lieve groet, Cilia

von zei

Bedankt voor het meelopen met je gezellige en vooral mooie wandeling! Leuk gedaan zo! liefs van mij

von zei

o ja, ik vind die mierenhoop met gaten net een gezicht, een neus met neusgaten!

Cilia zei

Hoi Yvonne, ik denk dat jullie honden zich hier ook wel prima zouden vermaken :-)
Trouwens blij dat het met Laura goed gaat, kan me best voorstellen dat je even ongerust was.
Heel veel liefs en vriendelijke groetjes, Cilia

Cilia zei

Hahaha... best wel.

Trouwens ik lees je berichtjes meestal wel, vaak even tussen de middag tijdens Henk zijn pauze (dan kan ik heel even gebruik maken van de dongel). Omdat ik er dan maar even bij kan, blijft het er vaak bij om even een reactie te plaatsen (maar ik ben volledig op de hoogte van jullie reilen en zeilen ;-)).
Doehoeg, liefs Cilia

von zei

ja leuk hè, ook ik ben volledig op de hoogte en alles wat je neerpent interesseert mij. En natuurlijk 'doen' wij Frankrijk ook een keer!

Cilia zei

Hahaha... met kerst en oud en nieuw zeker. Hier trouwens totaal geen vuurwerk, heerlijk rustig.
Doehoeg, liefs van mij.

Ger zei

Hoi Cilia,

Even een late reactie hier: op je heerlijke ochtend wandeling met veel afwisseling in woord en beeld.
Kwam een interessante uiteenzetting tegen over de mierenhoop het jaar rond.
https://www.gerardsmitsvisions.nl/
Het mierenvolk foto's met teksten

Kan me voorstellen dat de vogels in jullie bos ook de gaten makers zijn in mierenhoop.

Liefs,Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Grappig ik had dat stuk over mieren ook gelezen op die site die jij aangeeft.
Hij maakte iedere keer nieuwe foto's van die mierenhopen, erg interessant. En ja... het zouden vogels kunnen zijn, al zijn het wel behoorlijke grote gaten rondom. Hoop maar dat de mieren het bouwwerkje gaan restaureren in het voorjaar.

Lieve groetjes, Cilia