Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zondag 3 september 2017

Week 18... september 2017


Week 18, plots zitten we al in september... de meteorologische herfst. Hè, even slikken met dat woord, ik stotter er vaak in het begin wat over. Maar even oefenen en... het is me gelukt, ik durf het nu hier in het openbaar neer te zetten ;-)

Wat betreft de temperatuur is het te merken dat de herfst begonnen is, van ongeveer 35 graden naar zo'n 15 graden. Van korte broek, sandalen en hemd naar lange broek, sokken met dikke schoenen en warme wollen trui. Van alle ramen en deuren open om lekker te luchten naar houtkachels aan.

Verder overvalt me een beetje een triest gevoel...

DE WAANZIN VAN FRANKRIJK is weer begonnen.

DE JACHT...

Luid blaffend wordt de rust hier in de bossen verstoord door de jachthonden die als bezetenen door de bossen en over de wegen rennen, wat ook vrij logisch is... aangezien deze honden vaak al maanden in hun hokken hebben zitten wachten op dit moment. Dat went helaas nooit.

Al sinds verscheidene weken bivakkeert er een reebok bij ons op ons (toekomstig) weiland. Een prachtig mannetje, met schitterend gewei, om te zien.
Vrij snel hadden wij in de gaten dat het mannetje wat problemen met zijn achterpoot had, hij hompelde er wat mee en trok hem met regelmaat op.
Dagelijks zagen wij 'ons' mannetje op het weiland grazen en langzaam zagen wij wat vooruitgang komen met zijn poot.
Maar... ons mannetje is denk ik nog niet sterk genoeg om snel genoeg te vluchten voor een roedel jachthonden.
Ik vrees het ergste :-(

Met luid kabaal hoorden wij vanmorgen een grote roedel honden.

Mijn humeur is tot een dieptepunt gezakt, onze honden lopen onrustig door de tuin en lekker wandelen door de bossen zit er momenteel ook niet in.

DE WAANZIN VAN FRANKRIJK... het went helaas nooit.

Tja... helaas niet een en al lof over Frankrijk, moet zeggen dat zeker niet alle Fransen gecharmeerd zijn van de jacht. Gelukkig niet.

Tegen beter weten in hoop ik toch nog dat we 'ons' mannetje vandaag of morgen weer lekker zien grazen naast ons huis.

Natuurlijk zijn er ook wel wat positieve dingen gebeurd de afgelopen week. Eén ervan is : dat ik een paar potten overheerlijke vlierbessen/appel jam met kaneel gemaakt heb. Een heerlijke herfstjam waarvan we dadelijk gaan smullen ;-)


Verder niet zoveel te vermelden over week 18, mede omdat ik me de gehele week bewust was dat de jacht weer zou beginnen. Iedere keer als ik 'ons' hertje zag staan bekroop me dat rot gevoel.


2 opmerkingen:

Arno zei

18 weken alweer zeer jaloers makend.
Tja de jacht een heel vervelend dingetje.
Trouwens je jam is heerlijk die is bijna op.
Misschien in oktober weer even die richting op om het laatse deel te snoeien.
Fijne dagen nog.
Groetjes Arno en Pamela

Cilia zei

Hoi Arno en Pamela,

Tijd vliegt hier voorbij, maar nog geen wens naar Nederland. Denk dat we in november weer voor een paar weken (weekje of 6/7) naar Nederland gaan.

Vooral, zoals hier, de drijfjacht vind ik waardeloos.

Fijn dat de jam goed bevalt, die met vlierbes vinden wij persoonlijk nog lekkerder.

Misschien zien we jullie dan nog in oktober.

Vriendelijke groetjes en natuurlijk jullie ook fijne dagen toegewenst (in Nederland kan het ook best heel plezierig zijn),

Henk en Cilia