Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woensdag 13 september 2017

Simone...


Afgelopen zondag kregen wij bezoek, nou gebeurt dat wel vaker dus zo bijzonder is dat niet.
Maar... dit was wel een bijzonder bezoekje.

Onze voormalige dorpsbakker stond bij ons hek, samen met drie dames. Eén van de dames was zijn vriendin, de burgemeester van onze buurgemeente Saint Priest. De andere dame was een zuster van zijn vriendin. Tot zo ver nog niets bijzonders.

Het gaat om de derde dame, Simone, de moeder van de beide andere dames.

Simone is in 1938 in ons huis geboren en heeft hier jaren lang gewoond met haar grootmoeder.

Wij hebben ze het huis laten zien en vele leuke verhalen, uit de oude tijd, mogen aanhoren. Over hoe het destijds hier in ons huis er aan toe ging.

Tja... wij denken wel eens dat ons huis nog redelijk primitief is, maar vergeleken bij destijds leven wij hier nu in weelde.

Destijds hadden ze hier geen elektrisch, geen toilet (de behoefte gebeurde buiten in het bos), geen badkamer, bijna geen ramen en verder ook geen luxe.
Alleen het voorhuis (onze keuken) werd gebruikt als kamer/keuken/slaapkamer. De rest van het huis was schuur en stal voor de koeien, die zij hadden.

Super leuk al die oud bewoners met hun verhalen te ontmoeten.

6 opmerkingen:

Yvonne zei

Hi Cilia, jeeee wat een leuke belevenis zeg met die oude bewoners! Dat is zo intrigerend, ik heb dat altijd met echte oude huizen en vraag mij dan ook altijd af hoe er vroeger geleefd is en wat voor soort mensen het waren en hun geschiedenis! En dan krijg jij zo maar het verhaal van je eigen huis in de schoot geworpen, waaauuw dit is écht gaaf! liefs van mij

Cilia zei

Hoi Yvonne,

Ja... super leuk. Het huis is uit eind negentiende eeuw, zou zo graag even een kijkje willen nemen hoe het er hier destijds aan toe ging. Ook ben ik erg nieuwsgierig hoe ze zo'n huis bouwden.
In Nederland hebben we ook een huis van vet over de honderd jaar. Aangezien dat de oude schoolmeesterswoning was hebben we daar behoorlijk veel informatie over, inclusief oude foto's. We weten exact wie daar allemaal van het begin, totdat wij er kwamen wonen, gewoond hebben.

Langzaam beginnen we hier ook steeds meer te weten over het huis hier. Ondertussen zijn er al vrij veel mensen, de afgelopen jaren langs geweest, die hier verpoost hebben.

Maar Simone is de eerste en waarschijnlijk de laatste, die nog leeft, die hier voor vast gewoond heeft.

Lieve groetjes, Cilia

Ger zei

Hoi Cilia,

Kan me voorstellen dat jij blij verrast was de verhalen uit de eerste hand te horen hoe het er in die tijd aantoe ging in jullie huis.
1938........niet eens zolang geleden denk ik dan,7 jaar later werd ik geboren.
Wij hadden toen wel elekticiteit en wc in de stad,maar op de dorpen moesten de mensen zich ook redden met waterpomp of waterput en plee ergens los van het huis.
In mijn kinderjaren wanneer ik in vakantie bij mijn Duitse oma verbleef kon ik me goed redden in het kleine hokje met hartje in de deur en waterkan naast de houten plee met deksel, ook het water uit de pomp in de keuken smaakte prima.
In het wc hokje rook het wat minder fris dan thuis en de lucht die uit het ernaast gelegen varkenskot kwam waren we ook niet gewend.
Nooit iets van gemerkt dat mijn familie iets miste of niet gelukkig was onder die omstandigheden.
Ik heb er met mijn zusje de mooiste tijd uit onze kinderjaren mogen beleven.
Verlang nog vaak terug naar die goeie ouwe tijd toen we niet zochten naar geluk maar altijd gelukkig waren.

Fijne dag en lieve groet,
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Hahaha... t.o.v. Simone ben jij dus nog piepjong.
Hier in Le Pre Bonnet was helemaal geen toilet, zelfs in 1968 (toen het huis door Fransen als tweede huis gebruikt werd) nog niet. Ze deden hun behoefte gewoon in het bos... vandaar dat het hier zo groen is ;-)
Ah bah, als ik nog aan die houten wc denk, mijn grootouders van vaders kant hadden er vroeger 1, ruik ik het nog in gedachten. Als kind kon ik er ook niet boven hangen, want de opening zat voor mij te ver naar achteren, dus moest ik er OP zitten. Bah, bah en nog eens bah, de stank als je de deksel eraf pakte en de vliegen, brrrr.
Lieve Ger, soms wordt die zogenaamde goeie ouwe tijd ook wel eens verheerlijkt. Voor vele arbeiders was het vroeger een behoorlijke zware tijd om het hoofd boven water te houden. Hard werken voor weinig loon. Studeren zat er veelal niet in voor arbeiders kinderen, omdat er simpelweg geen geld voor was.
Ik weet zoal nog niet of het vroeger wel zoveel beter was als dat het nu is. Ik vind het toch wel fijn dat ik binnen na het toilet kan en niet het bos in hoef. Wel ontbreekt hier helaas nog de brilvoorverwarmer ;-)

Lieve groetjes,
Cilia

Rozen van papier zei

Ah dat is zeker bijzonder. Wat leuk.Ja wat een armoede toch hè vroeger.Fijne tijd nog in Frankrijk. Was gister toch wel erg fris vond ik.Bij ons voor het eerst zo'n koude dag. Wel te vroeg eigenlijk. Vandaag gelukkig weer zon.
Fijn weekend
Janny

Cilia zei

Hoi Janny,
Ja, was zeker wel bijzonder.
Dat ging er vroeger toch wel eventjes wat anders aan toe als vandaag de dag.
Hier ook behoorlijk fris. Overdag gaat het nog wel, maar 's avonds moet de houtkachel aan.
Volgens de weerberichten gaat het de komende dagen nog wat kouder worden. Eind volgende week weer wat warmer, maar ik denk niet dat er nog dertigers komen.
Een vroeg begin van de herfst, momenteel regent het hier.

Groetjes en jij ook een fijn weekend,
Cilia