Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 12 maart 2010

Uitroken

Een houtkachel is heerlijk zolang ze gewoon doen wat ze moeten doen. Maar op een gegeven moment deed onze houtkachel ook vreemde dingen. Hij brandde niet meer goed en elke keer als je hem opendeed kwamen er enorme rookwolken de kamer in. Hij begon op een gegeven moment zelfs te knallen en te briesen en de rook kwam er aan alle kanten uit, kan vertellen dat zo'n kachel dan net een monster word waar je met argus ogen naar zit te kijken. Zelf begonnen we er ook een beetje wroetig uit te zien van al dat rook. De kasten, tafel, aanrecht e.d. zaten ook continu onder het roet. Maar Henk, eigenwijs dat hij is, bleef denken dat het hout niet droog genoeg was. Na twee dagen werd het toch echt wel te gortig en besloten we om de kachel uit te laten gaan en hem van zijn plek te halen, wat echt geen lolletje is omdat er verder geen verwarming in de keuken is en hij is tevens loodzwaar. Bleek dat de pijp propvol zat, niet gewoon vol, nee echt prop en propvol met as. Nou stoken we thuis ook al jaren en jaren op houtkachels (in combinatie met cv), dus zou je denken dat je er dan wel ervaring mee hebt. En in principe hebben we dat ook wel, maar in dit geval zal het naar alle waarschijnlijkheid te maken hebben gehad met de vele bochten die in de pijp zitten en daar hadden we nou net geen rekening mee gehouden. Nadat we de pijp helemaal schoon hadden gemaakt was het hele euveltje verholpen en brandde de kachel weer als van ouds. Dus is het wel zaak om in het vervolg de pijp 1 of 2 keer per jaar schoon te maken. Weer een lesje geleerd.

5 opmerkingen:

Dees zei

Terwijl ik je blog lees knappert achten me de houtkachel. We zitten wederom in onze Franse schuur. Omdat Frans misschien voor zijn werk binnenkort voor 2 jaar naar Egypte gaat (en ik hem dan achterna reis) kan het zijn dat we hier voorlopig een poosje niet kunnen komen. We konden het niet laten om na twee weken toch nog een keertje extra deze kant op rijden.De reis ging zeer voorspoedig, behalve het laatste stukje.... het steile miniweggetje naar boven was spekglad. Ik reed en Frans vond dat ik ook maar naar boven moest rijden. Als ik een keertje alleen hier naar toe zou gaan, moiest ik dat immers ook kunnen.... Nou, ik kan je zeggen, dat heeft me twee jaar van mijn leven gekost....
Ons wegje heeft een scherpe haarspeldbocht met meteen er na een sterke stijging. Je moet de bocht in de tweede versnelling nemen en in één keer door rijden als het glad is. HEt ging, maar vraag niet hoe.. Glibberend en glijdend en slippend reed ik naar boven. Maar goed, weer een ervaring rijker. In huis waren een paar leidingen bevroren. Deze hele ijskoude winter geen last van gehad, maar nu op de valreep toch nog. In de warmwaterleidingen blijft altijd wat water achter, dat was nu bevroren. Omdat er geen druk op staat is dat verder niet erg, maar het duurde wel de hele dag voordat de boel ontdooid was.Maar vanavond konden we weer heerlijk douchen. Morgen nog een heerlijk dagje hier en dan zondag weer terug. Ze voorspellen sneeuw voor zondag........
groetjes, Desiree

Cilia zei

Hallo Desiree,

Naar Egypte, dat is heel wat anders als naar Frankrijk. Wij zijn van plan om met de paasdagen weer naar Frankrijk te gaan, zoals ik begrijp zijn jullie er dan naar alle waarschijnlijkheid niet. Dat is erg jammer, anders hadden we jullie graag uitgenodigd voor een kop koffie of glas wijn. Maar goed de uitnodiging blijft staan, eventueel voor een volgende keer.
Zoals je op de blog kunt zien, stoppen wij eerst voor een tijdje met het bloggen totdat er weer wat nieuwe ontwikkelingen zijn. Ik hoop dat je dan ook weer es een kijkje neemt en wat van je laat horen. Ik vond het heel erg leuk om al die leuke berichtjes van je te ontvangen en bedank je bij deze daar voor. Het ga jullie heel erg goed daar in het verre Egypte en hopelijk tot wederhoren.
Heel veel goeds gewenst, Cilia en ook van Henk

P.S.je kunt me ook mailen.

AU REVOIR

Cilia zei

Hoi Desiree, nog even een berichtje van mij, ik heb even op google maps gezocht waar jullie nu zitten. Ik zag een haarspeld,brrrrr.. Lijkt me een super leuke plek. Vast ook erg mooie vergezichten. Groetjes en een goede terug reis gewenst, Cilia.

Dees zei

Dag Cilia,

We hebben inderdaad een heerlijke plek,
die haarspeld is inderdaad wel erg eng als het glad is. Ook wij hebben al een paar keer de auto beneden laten staan.
We hebben inderdaad een fantastisch uitzicht. We hebben de schuur ook echt gekocht om de plek. Een zuidhelling en heel veel zon, heerlijk!

Je schreef dat ik kan mailen, maar ik kan op het blog geen mailadres vinden. Kijk ik niet goed?

Wij zullen misschien toch @ Riviere aanwezig zijn met Pasen. Egypte zou wel eens niet door kunnen gaan.. Mocht het mogelijk zijn, zou het heel leuk zijn iets af te spreken!

Groetjes, Desiree

Cilia zei

Hoi Desiree,

Heb je toch maar even weer een extra weekend te pakken. Grapje. Een zuidhelling, dat lijkt me wel heerlijk, dat is bij ons huisje wel een klein probleempje. We hebben welliswaar best wel redelijk wat zon maar hij gaat bij ons vrij vroeg schuil achter de berg. Als we dan even toeren is het voor ons gevoel overal nog heerlijk zonnig, terwijl de zon dan bij ons al weg is. Moet ook wat te wensen over blijven hè!

Mijn mail adres is; ciliakoch@gmail.com

En als jullie met de paasdagen ook in LDF zijn zal het leuk zijn om wat af te spreken.
Via de mail geef ik je dan wel even ons mobiel telefoonnummer. Wel zo handig, lijkt mij.

Groetjes, Cilia