Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

donderdag 29 oktober 2020

Daar gaan we weer...

 
Erg triest, opnieuw een lockdown... de 2de.

In ieder geval tot 1 december gaat de boedel hier weer op slot in geheel Frankrijk.
Weer met een 'attestation' op pad, maximaal 1 uurtje per dag naar buiten, bijna alle winkels e.d. dicht.
Dat stemt mij behoorlijk triest, niet eens zo zeer voor ons zelf. Maar je zou maar in een appartementje wonen, of een huis zonder tuintje... max 1 uurtje buiten per dag. Dat terwijl buitenlucht en in de natuur  goed is voor de mens.
Bejaarden en jongeren, als ik eraan denk stemt me dat enorme treurig.

Hadden ze me een jaar geleden verteld dat dit alles zou gebeuren dan had ik er denk ik hard om moeten lachen en het naar het land der fabelen verwezen.

Vraag me ook daadwerkelijk af of dit allemaal wel zin heeft, om mensen zo enorm te beknotten in hun vrijheid. Mondkapjes, afstand houden, handen wassen, afgelasten van grote evenementen e.d. heb ik geen problemen mee. Maar dat mensen niet naar buiten mogen wel.

Voor ons is het niet zo'n erg groot probleem, wij hebben hier gelukkig een zee aan ruimte rondom ons huis... maar toch.

Dan voel ik soms wat opstandigs in mij opkomen, als kind was ik al behoorlijk tegendraads, maar goed we moeten het ermee doen dus... doen we dat in de hoop dat het allemaal helpt en dat de ziekenhuizen het aan kunnen.

Toch nog maar even wat luchtigs , een foto die ik, een half jaar geleden, van een vroeger vriendinnetje / buurmeisje kreeg (helaas is zij, enkele maanden geleden, op 59 jarige leeftijd overleden, terwijl we net sinds een klein jaartje weer contact hadden).
Een onduidelijke foto, maar wel grappig... ik heb namelijk erg weinig foto's van mijzelf toen ik jong was. Trouwens ook niet van nu, ik ben niet zo fotogeniek ;-)


Als klein meisje vertikte ik het om in een trouwjurkje te gaan lopen tijdens een optocht, sowieso hield ik niet van jurken en was behoorlijk eigenzinnig. Dus had ik gezellig een bruin colbertje met broek aan ;-)
Tja... daar herken ik mijzelf nog wel in, ik ben niet heel erg veranderd.
Nou ja... op een paar extra rimpeltjes na dan.



4 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Het virus heeft de hele wereld in zijn greep en we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben.
Zolang er mensen zijn die het niet snappen, zich niks van de opgelegde regels aantrekken, er niet in geloven, alleen maar aan zichzelf denken etc. etc. zullen er meer en meer strengere maatregelen getroffen worden.
Het gedrag van mensen zal moeten veranderen is mijn idee.
We weten wat vorige pandemiën voor ellende aangericht hebben in de wereld.
En geloof maar dat er nog veel meer virussen en bacteriën op de loer liggen die een pandemie kunnen veroorzaken of nog erger de wereldbevolking uitroeien.
Het gedrag van dat leuke meisje wat zich prettiger voelt in colbert dan in jurk......daar heeft niemand onder te lijden.
Zie er ook niet zo zeer eigenzinnig gedrag in maar is het meer een kwestie van eigen smaak.

Lieve groet en geniet zonder al te veel zorgen en verdiet van de ruimte en natuur om je heen!!!

Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Het is maar goed dat we alles niet van tevoren weten met eventuele virussen e.d. die op de loer liggen, zou je er toch haast depressief van worden.
Denk trouwens ook dat als de mensen zich wat beter aan de 'regels' zouden houden, het beter onder controle was te krijgen.
Wel zit ik me soms af te vragen welke regels zin hebben en welke niet. Neem alleen al de regels die gelden in Nederland ten opzichte van die in Frankrijk, of bijvoorbeeld die in Zweden. Tja... geen idee welke beter zijn.
Mondkapjes zijn hier al heel lang verplicht, terwijl ze er in Nederland heel lang vrij laconiek over deden.
Een vriendin van ons werkt met bejaarden (spuiten geven e.d.), pas sinds kort moet zij daar een mondkapje op.
Jullie mogen bijvoorbeeld in Nederland nog even met de auto rondtuffen (waar ik trouwens ook helemaal geen kwaad in zie), hier mogen we alleen in noodgevallen weg (supermarkt, dokter of dergelijke).

Tja... voor ons is het eigenlijk allemaal niet zo'n probleem. Maar sneu vind ik het wel voor bijvoorbeeld de jongeren en de ouderen in onze samenleving.

Hahaha... eigenzinnig, denk dat mijn moeder er vroeger anders over dacht. Toch stond ze wel altijd achter mij, in ieder geval tegenover anderen. Wel probeerde ze mij wat in het gareel te krijgen, ik was de oudste dus toen had ze nog wat hoop ;-) Bij mijn middelste zusje (die vorig jaar overleden is), heeft ze nog enkele pogingen gedaan en bij mijn jongste zusje dacht ze : laat maar het komt uiteindelijk wel goed ;-)

Jij ook hele lieve groetjes en geniet nog van de laatste mooie herfstkleuren.

Liefs, Cilia



Rozen van papier zei

Succes met de confinement, blijf je in Frankrijk van de winter? Vandaag echt een koude dag bij ons, en weer zo vroeg donker hè? Om 6 uur,brrr.
Groetjes Janny

Cilia zei

Hoi Janny,

Het is wel onze bedoeling om hier in LDF te blijven, ook al hopen we wel dat we nog even voor een weekje of twee naar Nederland kunnen. Tja... dat wordt afwachten hoe het met de corona gaat.
Ja, de zomer zit er nu echt wel op. Hier ook koud en helaas om 6 uur al donker.
Maar goed, lekker voor de warme houtkachel en over een maandje het huis weer in kerstsferen omtoveren :-)

Vriendelijke groetjes, Cilia