Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zondag 22 september 2019

Herfst 2019...


Oogsten, oogsten en nog eens oogsten...


Dagelijks is het momenteel oogsten. Heel veel pepertjes, waarvan we sommige inmaken en anderen ophangen om te drogen. Vele kilo's tomaten, waarvan we passata en ketchup maken. Tevens drogen we ze om ze vervolgens in olie met kruiden te bewaren. Courgettes die we inmaken en waarvan we ratatouille maken. Er zitten nog vele aardappelen in de grond die er de komende tijd nog uit moeten. Tevens hangen er verscheidene bossen lavendel te drogen, gebruiken we voornamelijk om lekker geurende kruiden zakjes van te maken (voor in de kasten).
Zo kan ik nog wel even doorgaan, zoals bijvoorbeeld zakjes maken voor de vogels met zonnebloempitten, kruiden zoals tijm, basilicum, rozemarijn e.d. drogen.
De kelder wordt met de dag voller, een waar genot om naar te kijken, zoals naar de hele vele potten overheerlijke jam.
Of het nou echt allemaal goedkoper is dat betwijfel ik, denk niet dat je het daarvoor hoeft te doen. Tevens is het best veel werk. Maar leuk vinden wij het beiden wel en niet geheel onbelangrijk : het is allemaal puur natuur zonder gif of dergelijke.


Het zal Morris allemaal worst wezen...


En Mila maakt zich er al helemaal niet druk om.

Van hieruit een fijne eerste
herfstzondag
toegewenst
~~~~~~~~~~
~~~~~~

9 opmerkingen:

Walter zei

Wat een schitterende foto uitbeelding van de herfst!

Cilia zei

Hahaha... slaat ook eigenlijk nergens op hè! Maar weet vaak toepasselijke KOP te bedenken ;-(
Herfstfoto's komen vast nog wel, mijn fijne lens is bij de reparateur ;-)

P.s. de foto's zijn wel recent.

Cilia zei

Geen toepasselijke KOP, moet het zijn.

Ger zei

Hoi Cilia,

Als ik het goed begrijp ben ik me stukje bij beetje aan het vergiftigen........;-)
Van dat alles wat jij uit eigen tuin oogst heb ik niet tot mijn beschikking,op lekkere kruiden na waar ik dagelijks van knip.

Zie een koele kelder voor me met overvolle planken inmaak uit eigen moestuin, bossen kruiden die op de daarvoor geschikte plekken hangen om te drogen.
En dat alles binnen handbereik moet jou een rijk gevoel geven.

Dat rijke gevoel kreeg ik gister trouwens ook toen ik in een hele grote pan stond te roeren,vol magere runderpoulet van de keurslager,om de bouillon nog krachtiger te laten worden kwam ik tijdens het roeren ook de mergpijpjes weer tegen,berg verse groenten met eigen mes gesneden en de geuren van kruiden vulden mijn neusgaten.Met recht mag deze pan vol lekkers herfstsoep heten.
En toen verjaardags visite tegen de avond uit kom dampende soep zat te lepelen hoorde ik tevreden geluiden😋
En vandaag kon ik na alle gezellige drukte en bezigheden pas echt gaan genieten van het prachtig geschikte herfst boeket uit de pluktuin wat dochterlief en schoonzoon mij overhandigde bij binnenkomst.

Wat hebben we het toch goed hé.....zoveel om van te genieten!!!
Denk dat ik op dit tijdstip het voorbeeld van jullie Mila maar eens ga volgen,voor alle duidelijkheid........ben een zijslaper😜

Fijne nieuwe week en lieve groetjes,
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,
Er is er een jarig hoera hoera... Nog van harte gefeliciteerd met Harry (volgens mij was die jarig).

Hahaha... dat met dat vergiftigen zal wel wat meevallen, maar toch schrik ik er wel eens van wat voor troep ze gebruiken om zogenaamde perfecte groenten e.d. te krijgen.

Oeps, gelijk zin in soep, vooral die van jou ;-) Alweer een tijdje geleden dat we een lekkere pan soep gemaakt hebben, het wordt weer hoog tijd.

Geeft best een rijk gevoel om al die potten met jam en andere inmaak te zien. Overal leuke etiketjes op, om de jampotten zelfs een gezellig haakwerkje. Vaak laat ik ze even in de keuken staan om ervan te genieten. Vervolgens verdwijnen ze naar de kelder en/of koelkast.
Erg leuk allemaal.
Ja... dan kun je wel stellen dat we het goed hebben.

Mila kan er vaak zo heerlijk ontspannen bijliggen. Ook dat beschouw ik als een enorme rijkdom, om te mogen genieten van de beestjes :-)

Nog even over de pluktuin. Zelf had ik hier ook een stukje waar ik bloemen neergezet had om te plukken (een pluktuintje), maar toen ze eenmaal bloeiden vond ik het ook haast zonde om ze te plukken.
Wel heb ik de vazen meestal gevuld met allerlei mooie veldbloemen. Zomers koop ik zelden bloemen voor op de vaas.

Heel veel liefs en vriendelijke groetjes,
Cilia

Unknown zei

Hoi
Cilia
Zag een foto van je bent niks veranderd herken je nog wel
Mooie site en mooie 2 de huis prachtig land Frankrijk

Cilia zei

Hoi Gea???
Zo ja, leuk dat je even gekeken hebt :-)
En fijn om even met je gechat te hebben.
Liefs en heel veel sterkte de komende tijd.
Cilia

Rozen van papier zei

Heerlijk hoor al die tomaten en kruiden. En natuurlijk de lavendel. Ja je zal veel eer van al dat werk hebben.
Nog heerlijk weer bij ons en ga nog een paae daagjes zuidelijker naar de Middellandse Zee. Daar is het meestal ook nog lekker zacht deze tijd.
Groeten Janny.

Cilia zei

Hoi Janny,
De kelder en de koelkast staan al behoorlijk vol :-)
Hier ook nog mooi najaarsweer. Wel wat regen gehad de afgelopen dagen, was ook erg welkom omdat het behoorlijk droog was.
Heerlijk even naar de Middellandse Zee, al een tijdje geleden dat wij daar waren.
Wens je daar een paar heerlijke dagen toe en vriendelijke groetjes, Cilia