Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zaterdag 15 juli 2023

Ze zijn er weer...


Het was even wachtten, maar de grotere vlinders zijn er ondertussen ook weer.
De afgelopen tijden is het hier al volop vlindertijd, vooral op het weiland daar wemelt het van de dambordjes, zandoogjes en vele andere soorten. Ook de prachtige blauwe weerschijnvlinders zijn al een tijdje aanwezig, maar de echte grote vlinders waren er tot nu toe nog niet.


Zoals de koningspage...
Momenteel vliegen er weer verscheidene, super leuk.


Ook weer vele kolibrievlinders, hier samen met een koningspage.


Vooral de vlinderstruiken zijn geliefd.


Hier de wonderschone koninginnepage.


Eén van de grootste vlindersoorten die we hier hebben.


Erg mooi om te zien, zitten ook weer verscheidene van in de tuin.


Deze vlinders, evenals de blauwe weerschijnvlinder, zien we niet op het weiland.
Ze vliegen voornamelijk rondom huis van de ene vlinderstruik naar de andere.

Even iets totaal anders.
Gisteren is Henk zijn vakantie ingegaan, heerlijk een weekje of vier vrij.
Hij is gelijk 's middags vertrokken richting Calais en komt waarschijnlijk vanavond weer thuis met...
Daar blog ik vast en zeker de volgende keer over.

11 opmerkingen:

von zei

Een lief klein hondje🤫

Cilia zei

Hahaha... nee geen chiwawa.

von zei

Wel een hondje? Gordon uit F of GB?🫠😊

Cilia zei

Hoi Yvonne, wat ben jij nieuwsgierig ;-)
Vooruit, omdat jij het bent... een ondeugend, druk maar tevens heel lief Frans meisje. Jaja... een Gordon.

von zei

SUPERLEUK! Gefeliciteerd lieve Cilia en Henk, gek hè laat ik er nou ook zo blij om zijn en een beetje jaloersachtig gevoel! Ons absoluut favoriete ras! Verheug mij op de foto's van dat stuk ondeugd! Liefs van mij xxx

Anoniem zei

Hoi Cilia,
Jullie weide is er niet zomaar een maar een maar de juiste habitat voor de vlinders die er vliegen. Elke vlinder leeft in omgeving waarin hij tracht te overleven en zich voort te planten.
Hij heeft ecologisch en essentiële elementen en hulpbronnen in zijn omgeving nodig zoals voedsel,meerdere partners voor de voortplanting,geschikte waardplanten voor afzetting van de eitjes,paar en schuilplaatsen etc.
Vlindersoorten komen niet toevallig op die plek voor,de meeste rupsen soorten zijn erg kieskeurig en gaan nog liever dood dan dat ze van planten eten die ze niet lusten.Gelukkig zet de vlinder haar eitjes af op de juiste planten.
En dan nog iets heel bijzonders lees ik hier😀hoe leuk is dat….

Geniet van je zondag!!!
Liefs Ger






Cilia zei

Hoi Yvonne, ik heb je even een mailtje gestuurd.
Groetjes, Cilia

Cilia zei

Hoi Ger,

Ik blijf het prachtig vinden al die vlinders. Vraag me wel vaak af waar ze die eitjes leggen en op welke planten, want ja voor het zelfde geld maaien we per ongeluk die planten.
Zie overigens wel dat veel vlinders vaak schuilen in de bomen als het slecht weer is.
Ha en ik ben ook nog nooit vergeten die rups bij jou, die uiteindelijk een prachtvlinder werd. Werkelijk schitterend was dat. Dat vergde wel veel geduld van jou.

Ja, een prachtig klein meisje. Eigenlijk hadden we er al veel eerder een hond bij willen nemen, maar vanwege de vrij intensieve zorg die we de laatste tijd voor onze Vidor hadden, hebben we daarvan afgezien.
Eerlijk gezegd had ik ook best wel graag weer een reu genomen, maar het wordt nooit een nieuwe Vidor, die ik nog steeds erg mis. Zodoende hebben we gekozen voor een meisje. Een totaal nieuwe start.

Lieve groetjes van mij,
Cilia

Anoniem zei

Super de puper van de hond en de vlinders. Wat een menagerie hebben jullie daar !!!!!

Anoniem zei

En.......lieve groeten van, Margot

Cilia zei

Hoi Margot, wel even weer wennen hoor, zo'n jonge pup. Het is gebeurt hier, geen luilekkerland meer ;-)
Wel vindt zij (Muriele) de vlinders ook erg interessant.
Heel veel liefs en een vriendelijke groet,
Cilia