Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zondag 19 april 2020

Op de P-plaats...


Alweer weekend, nu zelfs al zondag.

Even de afgelopen week doornemen.

Tot eergisteren 's middags, een uurtje of vijf, was het hier behoorlijk droog. Dat betekend hier dagelijks gieteren. Dus waren we best wel blij met een beetje hemelwater, hoefden we even niet met de gieters in de weer.


Wel ziet het er dan plots wat somberder uit...


Tevens beetje jammer voor de mooie witte bloesem van de wilde kers.
Het regende water en witte bloesem.


Maar...


De vuursalamanders zijn altijd blij met wat vochtigheid.
Dan zie je ze vaak overal opduiken en is het altijd oppassen geblazen dat je niet op één gaat staan.

Verder hebben we de afgelopen week de badmintonrackets van een dikke laag stof ontdaan en de pluimpjes opgezocht, om even weer lekker ouderwets fanatiek een pluimpje over en weer te tikken. Moet er wel bij zeggen dat dat nog niet meevalt met twee honden erbij die het nodig vinden om steeds achter het pluimpje aan te rennen. Het viel mee, ze hebben maar twee pluimpjes vernield.

Tevens ben ik voor het eerst, sinds een paar weken, weer mee geweest naar de winkel. Althans, niet mee naar binnen, maar wel mee in de auto.
Henk ging de wekelijkse boodschappen halen en ik bleef, onderuitgezakt met een muziekje aan, in de auto zitten met zicht op de P-plaats en op de in- en uitgang van de winkel... mensen observeren.

Sommige mensen nonchalant in zomertenue, sommige mensen toch wel wat angstig uitkijkend, sommige mensen met mondkapje, sommige mensen met mondkapje en handschoenen, sommige mensen met spuitbusje waar ze de winkelkar mee inspoten, sommige mensen met handcrème, sommige mensen met ALLES. Tevens zag ik ook mensen die mekaar gewoon de hand schudden.
Verbaasd zat ik dat alles gade te slaan, alsof ik naar een film zat te kijken... een film die niet tot mijn favorieten behoord.
Al met al gaf me dat wel een gevoel dat sommige mensen er wel heel erg behoorlijk spastisch mee omgaan.
Uiteraard denk ik dat voorzichtigheid nodig is met zo'n griezelig virus.
Maar goed, wie ben ik om er over te oordelen, ik weet er namelijk niets vanaf. Weet ook absoluut niet wat het beste is, dus houd ik me in dit geval maar gewoon aan de regels. Al moet ik daarbij wel opmerken dat ik normaliter nogal dwars van regeltjes ben.

Vraag me af, veilig thuis zittend, hoe straks verder na dit corona-gebeuren.

Zo maar even, het toiletpapier was weer uitverkocht, zouden mensen momenteel vaker naar het toilet gaan? Angst poepen wellicht... ik kan er geen andere verklaring voor bedenken.

Even iets compleet anders. Vorig jaar had ik zaad van blauwe regen gekregen. De zaadjes in potjes gedaan en maar afwachten. Er kwam zowaar iets boven, wat kleine stengeltjes.
De gehele winter hebben ze in kleine potjes buiten gestaan zonder er verder naar om te kijken.


Blauwe regen...

Plots zag ik dat ze allemaal ondertussen wat blaadjes gekregen hebben, minstens 20 potjes. Eerlijk gezegd nog geen flauw idee waar we ze neer gaan zetten. Las zelfs dat het heel veel jaar kan duren voordat ze gaan bloeien, zo'n 10 tot 15 jaar als ze niet geënt worden. Wie weet op ons zeventigste mooie bloeiende blauwe regen ;-) 

Verder gebeurt er hier niet zo hele veel, behalve dan de gewone dagelijkse dingen...
Erg stil dat wel, maar verder behoorlijk relaxed.

Rest mij nog om jou, als lezer van dit stukje, een fijne voortzetting van deze zondag toe te wensen. 



12 opmerkingen:

Arno zei

Hoi, lastige tijden zijn het .
Ben zelf nog aan het werk maar wordt minder.
Zodra we weer mogen reizen komen we eraan.
Zijn we wel aantoe.
Groetjes Arno Pamela en Amara

Cilia zei

Hoi alle drie, echt wel vervelende tijden momenteel.
Henk heeft nog steeds werk, maar ook daar merk je dat het wat minder wordt.
Kan me voorstellen dat jullie zitten te popelen om weer deze kant op te gaan, want ondanks de lockdown is het hier toch beter toeven momenteel... denk ik.
Al moet ik zeggen dat het vandaag de gehele tijd wat miezert buiten, bij jullie volgens mij stralend weer.
Hoop tot binnenkort, blijf gezond en hele vriendelijke groetjes van ons beiden,
Henk en Cilia

Walter zei

@@@

Cilia zei

Hoi Walter, kan ik je wel een @ terug doen... maar ik weet absoluut niet wat daarmee bedoelt word ;-(

Ger zei

Hoi Cilia,

In het echt geeft 'n regenbui wellicht een somber beeld wanneer jou ogen een blik op jullie paradijs werpen......
........maar ik vind de beelden prachtig op foto's,zeker met die nevel lijkt het op een sprookjesbos.

Heb in deze onzekere tijd liever met mensen te maken die zich nóg nauwkeuriger aan de opgelegde regels houden dan voorgeschreven door deskundigen dan de op de dag van vandaag nog handenschuddende en dan maar te zwijgen over degene die die uitstekende hand accepteert.
Hoorde deze week 'n opmerking van mijn dochter:
Het is net alsof ik weer 16 ben
De benzine is goedkoop
Mijn haar is te lang
Heb huisarrest

Ik vind dat jou bezigheid op de parkeerplaats ook wel in het rijtje past: naar drive-in bioscoop gaan;-)

Normaal is het in onze straat heel erg rustig, maar nou lopen er de hele dag door vreemde mensen langs de voortuin die volgens mij richting bos en heide gaan om frisse neus te halen of luchtje te scheppen.
En ik zie dat,het valt mij op, omdat ik de hele dag thuis ben.

Lieve groetjes,Ger


Cilia zei

Hoi Ger,

De regen was op zich ook zeer welkom, de tuin was ERG droog. Maar ja... liever 's nachts een stevige regenbui ;-)
De foto's nam ik vanuit mijn luie stoel onder het afdakje.
Van die grijze grauwe luchten tijdens regenbuien vind ik persoonlijk niet veel aan. Maar wat ik wel erg mooi vind, hier in de bergen, is : na een regenbui. Als de nattigheid verdampt en er overal van die mooie wolkjes opstijgen.

Tja Ger, wij houden ons hier ook aan de corona-regels. Of het allemaal echt helpt weet ik niet. Zelf vinden we het bijvoorbeeld heerlijk om zo af en toe eventjes een rondje door de bergen te toeren, zie daar in principe ook geen kwaad in (wat besmettingen betreft). Helaas is dat hier momenteel ook niet toegestaan. Alleen voor de hoognodige boodschappen en natuurlijk voor doktersbezoek o.d. Hoop van harte dat die maatregelen binnen afzienbare tijd weer wat versoepelen.

Kan me best voorstellen dat mensen er even uit willen, even de ellende waar we momenteel mee overspoeld worden van zich afschudden. Denk ook, mits ze afstand houden, dat het weinig kwaad kan.
Hier kan dat niet, hier mogen ze maximaal 1 km van huis om een luchtje te scheppen.
De afgelopen weken hebben wij hier bij ons huis totaal niemand meer gezien, niet lopen, geen auto's... helemaal niets. Nou ja, wel hertjes, eekhoorntjes, salamanders e.d. ;-)

Trouwens wat wel fijn is, weet niet of het jouw ook opgevallen is, maar wat is het heerlijk stil in de lucht. Bijna geen vliegtuigen en als er dan eens één overvliegt schrikken we er soms haast van ;-)

Zeg lieve Ger, we hopen maar dat alles snel weer goed komt. Ondertussen BLIJF GEZOND en PAS GOED op jullie zelf.

Lieve groetjes, Cilia

von zei

Ja raar leven hè Cilia momenteel! Wij proberen op zich er een beetje intelligent tussen door te manoeuvreren en dat lukt ons aardig kan ik wel zeggen . . . Maar wat hebben jullie het toch fijn in het Franse stulpje, geniet er van, tik het neer zodat wij kunnen mee genieten! liefs van mij

Cilia zei

Hoi Yvonne, best een raar leven momenteel.
Dat is wel fijn zoals jullie er een soort van invulling aan geven. En het huis wat een opfrissertje krijgt en af en toe met de camper naar een rustig plekje in de natuur.
Tja Yvonne, wees maar blij dat dat in Nederland mogelijk is, hier in Frankrijk had je niet met de camper op stap kunnen gaan in deze corona-tijd. Zelfs even gezellig een rondje tuffen is hier niet toegestaan. Staan behoorlijke bekeuringen op als ze je betrappen.
Gelukkig hebben wij hier een heerlijke plek met enorm veel ruimte/natuur om ons heen. Zijn erg veel mensen die helaas wat minder 'speel' ruimte hebben momenteel.
Maar we moeten het ermee doen en proberen er ondanks alles toch wat leuks van te maken. Jullie gelukkig ook :-)
Lieve groetjes, Cilia

von zei

Ja hoor, net wat je zegt, ik denk ook regelmatig aan mensen die 'minder' wonen en minder kunnen dan wij, het is niet anders. Ook wij kunnen onze 17 jarige kleindochter, onze trots, niet knuffelen en persoonlijk feliciteren omdat zij geslaagd is voor haar Gymnasium en tot grote vreugde is toegelaten tot de studie geneeskunde! Dus ja, ook hier zijn de beperkingen goed te voelen, maar we maken er het beste van toch! doeiii liefs en wat is het toch gezellig rondom en in je huis! xxx

Cilia zei

Ook hier voelen we er wel wat van, onze frikandellen zijn op ;-) Kroketten ook, maar die maken we zelf.
GRAPJE...
Alvast weer een fijn weekend toegewenst en een lieve groet,
Cilia

von zei

Ja ook wij houden behoorlijk van een snack en frikandellen hmmmmm . . . ons fatsoen weerhoudt ons er van om het niet dagelijks maar wekelijks een keer tot ons te nemen hahaha. Maar zelfs gemaakt lijkt mij ook wel wat maar ben bang dat dit mislukt . . .

Cilia zei

Vrijdags is het hier feest. Had het denk ik ook wel iedere dag gelust, maar we houden ons in...hahaha.
Trouwens een heel geklieder om zelf kroketten te maken, maar ERG lekker (vanavond dus smullen).