Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zondag 23 februari 2020

De fruitgaard...


Nog steeds prachtig weer hier, dat betekend dat we nog steeds veel buiten bezig zijn.
Regelmatig buiten in het zonnetje onze lunch nuttigen, waarbij ik wel moet zeggen dat we dan naar het weiland moeten omdat er bij ons huis nog niet erg veel zon is en het in de schaduw toch wel wat te fris is om gezellig onze boterham te eten.
Maar niet getreurd, gewoon met de hele mikmak naar het weiland.


Voor de honden is het geweldig, de gehele dagen buiten.


Henk is druk bezig met het omgraven van een stuk grond, voor een nieuw stukje aardappeltuin.
Stukje bij beetje willen we zo het weiland wat omtoveren tot een leuk stuk grond met groentetuinen, bloementuinen en fruitbomen. Veelal wilde bloemen en uiteraard alles onbespoten op een zo natuurlijk mogelijke wijze.
Lijkt simpel, toch valt het nog niet mee om te bedenken hoe we het allemaal hebben willen. Beiden hebben we eerlijk gezegd ook absoluut geen groene vingers, wel altijd van die rouwrandjes onder de nagels... dat wel ;-) We doen gewoon maar wat, stukje bij beetje, en hopen dan dat het leuk wordt. Het allerbelangrijkste is dat we ervan kunnen genieten en dat doen we nu al vol op.
Trouwens het grootste gedeelte blijft gewoon weiland


De fruitgaard, verschillende appelbomen, perenboom en kersenboom.
De bedoeling is dat er nog meer fruitbomen bij komen. 

Je moet er nog wel een vergrootglas bij hebben en ik denk dat het nog menig jaartje duurt voordat we kunnen plukken. Maar wie weet kunnen wij op onze tachtigste appels en peren uit onze eigen fruitgaard eten (ben overigens helemaal niet dol op appels, maar dit terzijde).


Zie onze honden, rennen en dollen dat gaat zo de gehele dagen door.

De vrijheid die ze hier hebben vinden ze volgens mij super. Maakt wel verschil wat voor honden (ras) het zijn. Onze Cocker Spaniel (Mitsie) gaf er niets om, zij was altijd het liefst de gehele dagen bij ons in de buurt. Denk dat het haar ook niet uitgemaakt had als we in een flatje gewoond hadden, als ze maar bij ons was. Maar onze Setters zijn van die echte race-honden.


En het grappige is : dat ze er dan ook nog op gezette tijden uit willen.

Als we hier zijn gaan we meestal twee keer daags met ze aan de wandel, 's morgens een wandeling door de bossen en laat op de middag nog een wandeling.

Regelmatig gaan we 's middags even ergens met de auto heen, om met ze op vreemd (ander) terrein te lopen. Voor ons zelf ook leuk uiteraard.


Al is het alleen al om de zon onder te zien gaan.


Luchten die veelbetekenend zijn.


Zou het dan morgen alweer mooi weer worden?


Volgens de voorspelling wel.

Een vriendin van mij vroeg of ik wat van dat mooie weer naar Nederland kon blazen. Natuurlijk heb ik mijn uiterste best gedaan... alleen wat te hard. Sorry... ;-(

Fijne zondag...

8 opmerkingen:

East Design Productions zei

Hoi Cilia,
Zijn het hoogstamfruitbomen? Ik hoop dat ze genoeg uit elkaar staan, ik dacht 8meter.....
helaas is het hier bar en boos weer en kan ik buiten niets doen. Ook staat het regelmatig weer blank achter en kan ik er niet bij !!!!
Groeten uit Wedde,
Margot

Ger zei

Hoi Cilia,

Grootse plannen......😀
Planten en bomen hebben maar een paar dingen nodig: zon,lucht,ruimte,voeding en water.
Handen die van aanpakken weten en niet bang zijn vies te worden.
Een gietijzeren rug met scharnieren kan soms ook handig zijn😉
Wat een geluk dat het bij jullie mooi weer is.
Hier hebben we van alles meer dan genoeg.......zoals wind en hemelwater,
maar vandaag ook af en toe de zon en sinds een paar minuten geleden toen ik de eerste dikke hommel van hyacint naar narcis zag vliegen krijg ik het gevoel dat alles hier ook goed komt.

Werkse met plezier en ga maar alvast fruitkisten verzamelen!

Lieve groet,
Ger

Cilia zei

Hoi Margot,
Eerlijk gezegd weten we dat niet, denk dat we laagstam en halfstambomen hebben. Kan zijn dat het halfstam en hoogstambomen zijn. Verschillende appelbomen, perenboom, kersenboom en pruimenboom (mirabel).
Vandaag viel hier een beetje regen, maar al erg mooie zonnige dagen achter de rug.
Hoop dat het volgende week wat beter weer is in Nederland, zaterdag zijn we namelijk van plan om samen voor een weekje naar Nederland te gaan.

Lieve groetjes en wie weet tot binnenkort,
Cilia

Cilia zei

Hoi Ger,

Zie je het al voor je, zo'n bloeiende fruitgaard ;-) Lijkt me wel prachtig, om fruit uit eigen tuin te halen. In Nederland hadden we ook altijd een mooie oude appelboom, als de appels rijp waren veel appeltaarten bakken. Helaas was die appelboom plots compleet dood, zo maar van het ene op het andere moment. We gingen voor een tijdje naar Frankrijk, toen leefde de boom nog. Bij thuiskomst in Nederland was de boom dood. Weten nog nooit hoe dat kon gebeuren.
Ja zeg wat een weer hebben jullie daar gehad de afgelopen weken in Nederland. Veel regen en wind... bah.
Nog even... en dan breekt de lente aan. Hier beginnen ook steeds meer narcissen te bloeien, pracht gezicht iedere keer weer. Vliegen ook al verscheidene vlinders rond, meest citroenvlinders en dagpauwogen. Hommels heb ik nog niet gezien, wel gehoord.
NATUURLIJK komt het daar bij jullie ook goed, het is nog steeds februari hè!

Heel veel liefs en een vriendelijke groet, Cilia

Jeroen B 62 zei

Mijn ervaring met , wat ik noem mijn extensieve fruittuin is goed. Ik heb bessen 12 verschillende soorten, frambozen en rozenbottels. Allemaal dingen die je in het voorjaar een keer geod schoon moet zetten en dan de rest van het jaar zichzelf bedruipen tot de oogst daar is. Door de verschillende soorten heb ik altijd ergens een benutbare oogst, ook als we er niet zijn op het oogstmoment van een specifieke soort is er altijd wel een andere soort die eerde4 rof later is.
Mijn fruitbomen, zelfde verhaal. Zeker de moeite waard om te proberen. succes!

Jeroen B, 62

Cilia zei

Hallo Jeroen,

Bedankt voor je succes wens... gaat vast wel lukken :-)

Lijkt me ook prachtig als de bomen goed aanslaan, gaan bloeien en uiteindelijk vruchten dragen. Naar alle waarschijnlijkheid komen er in de toekomst nog meer fruitbomen bij.
Frambozen hebben we ook, die doen het goed. Maar vorig jaar hebben we wat bessen en zelfs een kiwi gepoot die helaas de zomer niet overleefd hebben. We geven de moed trouwens niet op hoor, gaan gewoon dit jaar weer opnieuw proberen.
In Nederland hebben we wel verschillende bessen die het jaarlijks uitstekend doen. Ook hadden we altijd een prachtige oude appelboom waar we jaarlijks heel veel appels van kregen, helaas was die plots dood.
Heb je ook vlieren? Daar kun je ook overheerlijke jam van maken, kan me er nu alweer op verheugen, onze laatste pot jam is net op.
We zitten momenteel even een weekje in Nederland, maar ik kan me al weer vreselijk verheugen op de tuin in Frankrijk (lente... geweldig).

Vriendelijke groet, Cilia

Jeroen B 62 zei

Ha Cilia, geen vlieren. Ik vind dat die te erg stinken en ook geen mooie vorm hebben. Jam van vlierbessen maken, zou me weer wel leuk lijken.

Afgelopen jaar 43 potten jam van de eigen zwarte, rode en kruisbessen, mjammie!

Groet, Jeroen B,62

Cilia zei

Hoi Jeroen,
Hahaha... nee vlieren zijn niet de allermooiste bomen, absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld mooie oude eiken. Maar... je kunt er best veel mee, tijdens de bloei maken we meestal wat flessen vlierbloesemsiroop en zoals ik al vermelde van de bessen overheerlijke jam voor in de koudere maanden(we doen er altijd wat kaneel door).

Tja... dit jaar hopen dat we wat bessenstruiken krijgen hier. Momenteel wat lastig te krijgen, vele winkels zijn dicht.

Groetjes, Cilia