Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 14 februari 2020

Ons stroompje...


Afgelopen week, op een enkel bezoekje na en een toertje naar de stad, weer veel in de tuin bezig geweest. Op zo'n 2 hectare grond is eigenlijks jaartje rond wel wat te doen, vooral momenteel, alles wat voorbereiden voor de lente en de zomer. Ook wel grappig als je er goed over nadenkt ; vooral de natuur niet zijn eigen gang laten gaan, het even een handje helpen zeg maar ;-) En dan vervolgens zomers zeggen : heerlijk zo midden in de natuur. 

Feit is wel dat als we de natuur hier niet even een handje zouden helpen bijvoorbeeld een groot deel van ons stroompje niet zichtbaar zou zijn. Deze zou dan namelijk geheel overwoekerd zijn met bramen, varens en hoge grassoorten.

DUS...


 Heel veel snoeien, knippen en plukken...


Zodat er weer een deel van ons stroompje tevoorschijn kwam.


Overal in het stroompje van die prachtige mooie kleine watervalletjes.


De gehele dagen hoor je hier bij huis het water klateren.

Nog altijd prachtig zo'n stroompje dat door onze tuin kronkelt, ik kan me al weer verheugen op de vele dotterbloemen straks in het voorjaar.
In bovenstaand deel van ons stroompje staat jaartje rond water, een hoger gelegen deel van het stroompje op ons terrein stond afgelopen zomer droog. Tevens hebben we ook wel al meegemaakt dat het stroompje plots een stroom van een paar meter breed was. Wij hoeven hier niet te vrezen dat ons huis meegesleurd wordt, ten eerste staat ons huis hoger en ten tweede is het stroompje daar te klein voor, maar wel merk je dan wat voor kracht water kan hebben... dikke boomstammen en enorme stenen worden dan met het water meegesleurd.
Vele kleine bronnetjes op ons terrein monden uit in het stroompje.

Even iets totaal anders...


De eerste sneeuwklokjes staan momenteel in volle bloei.

Om eerlijk te zijn wel wat karig, bovenstaand bosje is het enigste bosje op zo'n 2 hectare grond ;-)
Lijkt me prachtig als het hele terrein vol stond met sneeuwklokjes, krokusjes en wilde hyacinten. Wie weet OOIT... Nu moeten we het doen met bovenstaand bosje.
Wel zag ik dat er al heel veel narcissen en longkruidjes op komst zijn, enkele staan al te bloeien.

Even voor de leuk... een STILLEVEN.


Ik ben dol op bloemen, het liefst wilde bloemen uit de tuin. Maar aangezien er in de winter niet veel bloemen in de tuin staan koop ik dan zo af en toe een bosje, voor op de vaas, in de winkel.
Deze staan hier vaak weken lang op de vaas totdat ik weer een nieuw bosje koop.
Bovenstaand bosje zijn uitgedroogde tulpen ;-)

Ah... ook vermeldenswaardig, we zijn helaas alweer met onze laatste pot zelfgemaakte jam bezig. Dit jaar dus nog meer potten jam maken, want het smaakt verrukkelijk.


De jam gebruiken we veel in ons (bijna dagelijkse) kommetje Griekse yoghurt.


4 opmerkingen:

Rozen van papier zei

Zo mooi!En ja veel werk te doen hè na de winter. Leuk die sneeuwklokjes.Die hebben we bij ons niet. Wél een veld vol wilde viooltjes. Dat ruikt heerlijk.

Cilia zei

Hoi Janny, ja altijd een drukke tijd in de tuin zo op het einde van de winter. Doorgaans vind ik het altijd wel fijn om buiten bezig te zijn.
Ah... viooltjes die hebben we hier ook. geen velden vol, maar best wel veel.
Sowieso denk ik dat het daar bij jullie heerlijk ruikt, vooral als straks al je prachtige rozen bloeien.
Ik verheug me al weer stevig op het voorjaar.
Vriendelijke groetjes, Cilia

Walter zei

Jaaaa, ook ik snak naar het voorjaar! De winter wilde niet zo dit jaar....Dat beekje is prachtig. ;-)

Cilia zei

Hier proef je haast de lente al, vandaag prachtige bloeiende bomen gezien (blogje volgt... nu eerst eten).
Goed weekend Walter en een vriendelijke groet, Cilia