Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 23 oktober 2020

Pluk de dag...


Soms zit het mee en soms zit het tegen.



Gelukkig zit het bij ons meer mee dan tegen, maar toch... het kan niet altijd feest zijn.

De laatste tijd zijn we weer volop bezig met de houtvoorraden, op zich altijd leuk werk tenzij je wat last van de rug hebt.
Maar ach... gewoon doorgaan. Tot ik plots een enorme last van mijn rug kreeg. Ondertussen al anderhalve week aan het klooien en dat irriteert me enorm. Voornamelijk omdat dit altijd een fijne tijd is om met hout te sjouwen, te kloven en te stapelen. Dat gaat helaas nu even niet, in plaats daarvan zit ik duimen te draaien in de keuken. Nee hoor, grapje... gelukkig kan ik wel wat lichtere werkzaamheden doen zoals wat in de tuin bezig, veel wandelingen maken e.d., want ja... bewegen op zich is natuurlijk wel goed voor de rug. Verder uren telefoneren met vrienden en familie, waaronder met mijn zoon... die het nodig vond om mij eventjes erop te attenderen dat ik ook een dagje ouder wordt. Tja... van je kinderen moet je het hebben... niks geen medelijden maar gewoon zeggen : dat zoiets ook bij het leven hoort.

Verder zat het weer ook nog eens behoorlijk tegen, hoezo fijne nazomer. Volop herfst met veel regen, grauwe dagen en op de koop toe ook nog dikke wind. Trouwens eergisteren ('s nachts) wel weer een eik en een tamme kastanje vlakbij in het bos, omgewaaid... nieuwe voorraad, dus ga ik Henk even aan het werk zetten en zelf toe kijken ;-)
Zo komen we vaak aan ons hout, door omgewaaide bomen in de buurt. Dat is een voordeel als je in het bos woont. Regelmatig sneuvelt er wel een boom en dan zijn wij er als de kippen bij ;-)
Als wij de bomen niet weghalen blijven deze gewoon liggen te verrotten. De eigenaars hebben er doorgaans geen belang bij.  Dat heeft, denk ik, te maken met dat het allemaal productiebos is, de eigenaars vaak ver weg wonen en alleen belang hebben bij massale kap. Maar zeker niet komen voor één of een paar omgevallen bomen. Eerlijk gezegd hebben wij de meeste eigenaars van de bospercelen rondom ons nog nooit hier gezien. Al het bos hier is particulier bezit, dus niet van de staat, gemeente of dergelijke. Bij de gemeente kun je zien van wie welk perceel is.
Na een storm of stevige wind hoor je hier trouwens regelmatig, rondom in de omstreken, de kettingzagen brullen.

Maar al met al rugpijn, omgevallen bomen e.d. viel in het niet toen we meekregen dat een vriendin van ons besloten heeft om komende maandag afscheid van haar leven te nemen. Begrip ervoor hebben we wel, maar dat neemt niet weg dat we haar gaan missen en dat het ons momenteel veel bezig houdt.

Natuurlijk gaan wij hier 'gewoon' verder en proberen positief te blijven. Want feit is dat we er helaas niets aan kunnen veranderen. Het enige wat ons rest is : PLUK DE DAG.

Positieve dingen zijn er gelukkig ook. Zoals de dagelijkse massage (denk dat mijn rugpijn nog HEEEEL lang gaat duren), genieten van de mooie herfstkleuren, lekker eten en heerlijk voor de warme houtkachel verpozen.

Na al dat gezeur nog maar even een paar foto's van de afgelopen dagen...


Altijd prachtig die herfstkleurtjes...


In de herfst zie je zo mooi wat de naaldbomen zijn en wat het loofbos is.
Zomers is alles groen.
In de lente donkergroen met zachtgroen van de jonge frisse blaadjes.
En in de winter, donkergroen met grijs (of wit van de sneeuw).


Met dagelijks dit uitzicht, dan mag je toch niet klagen.
Dus stop ik daar acuut mee ;-)


Voer voor de vogels...


Momenteel regelmatig geelgorsjes in de tuin.


Dit jaar, overal hier in het bos, erg veel bessen aan de hulst.
Prachtig gezicht al die knalrode bessen, ook bij ons zelf in de tuin.


De wilde zwijnen zijn momenteel weer erg actief.
Die heb je liever niet in je keurige gazonnetje.


Tijdens de wandeling even genieten van een stroompje over het pad.


Tot slot een speciaal bloemetje...
 Ik zag op de foto dat er ook een of ander gek beestje onder hangt ;-)
~~~~~~~~~~



11 opmerkingen:

Hent zei

Ha Cilia,
Bijzonder dat jullie bomen durven te zagen in het bos van anderen. Hier is dat niet de gewoonte. Maar misschien is het anders als je midden in het bos woont, buren hetzelfde gedrag vertonen, het een soort normaal is. En die rug, ik ken het, lastig. Voorzichtig zijn, de klussen goed doseren, en goed voor je lijf zorgen. Meer tips heb ik haas niet.
Hent

Cilia zei

Hoi Hente,
Ten eerste kappen we geen bomen in het bos van anderen, alleen omgevallen bomen zagen we. Ten tweede, het gebeurt regelmatig dat zo'n boom over de weg valt, dus moet de boom dan aan de kant. Hahaha en ten derde we struinen niet het hele bos af, alleen in de naaste omgeving omdat het een heel gesjouw is. Ah, en zeker niet geheel onbelangrijk, de bomen blijven anders simpelweg liggen.
Klinkt allemaal heel veel, maar hier in het grote bos vallen die enkele bomen niet op (het gaat niet over vele tientallen ;-)).
Mensen uit de omgeving verklaarden ons jaren geleden, toen we nog hout kochten, voor gek... omdat we immers middenin het bos zaten.
Erg vervelend zo'n rug, gelukkig wordt het al een ietsje beter, vertel ik natuurlijk niet aan Henk ;-)

Trouwens een tijdje terug hadden we het nog even over jou. We zagen hier In Mayet le Montagne een geborduurd schilderij van een naakte vrouw te koop op een rommelmarkt (binnen), hebben heerlijk gelachen.
Vriendelijke groetjes, Cilia

P.S. die engeltjes in je toekomstige badkamer vind ik wel erg leuk.

Hent zei

Haha Cilia,
En wat kostte die naakte dame?

Cilia zei

Helaas niet naar gevraagd. Als we weer een keer 1 tegenkomen gelijk informeren.
Voor 1 euro nemen we hem mee voor jou ;-)

Ger zei

Hoi Cilia,

Rugklachten.....heeft volgens mij niets met leeftijd te maken maar meer met hoe je met die rug omgaat.
Verkeerde houding tijdens het zware werk, bij tillen en sjouwen en "gewoon" doorgaan bij overbelasting kan een hele poos goed gaan.........totdat die rug gaat protesteren.
Wanneer ik lees wat jij allemaal voor werk verzet denk ik weleens: menig kerel doet het je niet na.
In beweging blijven is altijd goed,maar forseren niet.

Hoop dat jij snel van de pijn verlost bent!!!
Ook bij jullie met die prachtige vergezichten laat de herfst zich van mooiste kant zien en de regen,harde wind etc. krijgen we er gratis bij.
Die oorworm kan zich lekker schuilhouden tussen de blaadjes van de strobloemen:-)

Sterkte met alles en lieve groet,
Ger

Lacouronne zei

Sterkte!

Hent zei

YES!!!!

Cilia zei

Hoi Ger,

Tja... stom hè met die rugpijn en nog stommer dat ik dat alleen aan mijzelf te danken heb. Nog even dit, nog even dat...
Denk toch wel dat het een beetje met de leeftijd te maken heeft, soms denk ik dat ik nog net zo fier ben als toen ik 25 jaartjes jong was... valt vet tegen ;-(

Gisteren even wat in de omgeving rond getuft, werkelijk prachtige herfstkleuren... vooral de beukenbossen.

Ja hè, ik dacht ook al dat het een oorworm was. Wist het niet zeker, zodoende heb ik het er niet bij gezet. Grappig toch, ik zag het pas toen ik de foto's op mijn laptop zette.

Jij ook hele lieve groetjes vanuit Le Pre Bonnet,
Cilia

Cilia zei

Hoi Michel,
Gaat helemaal goed komen ;-)
Nog in Frankrijk geweest afgelopen tijd?
Vriendelijke groetjes, ook van Henk.
Cilia

Lacouronne zei

Hoi, nog net voor het reisadvies negatief werd een klusweek gehad. Kreeg ook last van mijn rug en heb toen Nurofen gehaald. Dat hielp meteen integenstelling tot de nederlandse medicijnen die ik daar eerder dit jaar voor kreeg. Gr. Michel

Cilia zei

Ha fijn, dus nog wel even een klusweekje hier in LDF. Nurofen is geloof ik gelijk aan Ibuprofen, tja zo'n pijnlijke rug is geen lolletje.
Wij hopen eind november even naar Nederland te kunnen, maar ja met dat Corona gebeuren is het maar afwachten of we dan kunnen. Erg vervelend allemaal, gaat ondertussen ook wel erg lang duren. Maar helaas doen we er niets aan, gewoon wachten totdat het voorbij is.
Groetjes, Cilia