Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zondag 21 oktober 2018

Tomatenfeest...



Gossie, gossie, we kunnen er gewoon domweg niet tegen eten... zo ontzettend veel tomaten hebben we in de tuin. Zes verschillende soorten, de één lekkerder dan de ander. Vooral de kleintjes zijn we dol op. Bijna dagelijks worden er tomaatjes gegeten, meestal verwerkt in een salade.
Vier soorten hebben we zelf gezaaid en twee soorten zijn er spontaan opgekomen.

Waaronder...


Bovenstaande gele tomaatjes. Enorme trossen.


Ook bovenstaande rode tomaatjes zijn spontaan opgekomen.
De stengels zitten barstensvol.

Verder merken we nu toch wel echt dat de herfst zijn intrede heeft gedaan. De bloemenweelde wordt wat kariger, de bomen verkleuren en laten hun blad vallen.

Vorig jaar hebben we een paar kleine stekjes van fluweelbomen geplant. Niet eens omdat ik het van die prachtige bomen vind, maar voornamelijk omdat deze in de herfst van die schitterende kleuren kunnen krijgen.

En zie daar...


Ze zijn aangeslagen en zelfs momenteel in mooie herfsttinten.
Een uitgebloeide zonnebloem vond het nodig om zijn hoofd erin te laten rusten.

Verder in de tuin staan er nog vele goudsbloemen te bloeien, ook de Oost-Indische kers bloeit nog raak.

 

Heerlijke en vooral gemakkelijke planten die goudsbloemen.
Het leuke is tevens dat ze nog vrij laat bloeien.

Het lijkt haast alsof er hier niets anders is dan de tuin, zo is het ook ;-) 
Nee hoor, dat valt wel mee. Mijn hoofdpijn is gelukkig weg, dankzij de zware medicijnen, zodoende maken we ook weer vaker leuke uitstapjes. Helaas heeft ons fototoestel wat nukken, is aan vervanging toe denk ik, vandaar dat ik weinig foto's maak. Heb hem bijna nooit bij mij.


Nog wel een leuke foto van de hondenpoten, althans zelf vind ik hem wel leuk.
En zie dat ene neusje...

Vaak wel grappig, zo gauw ik een kussen op de bank voor het huis leg, gaan de honden er vaak met zijn beiden op liggen. Zo kwam ik van de week de deur uit en zag ik acht hondenvoetjes, snel de camera erbij... stak er tevens een neusje naar voren ;)

Ah... en nog eventjes iets.
Vanwege het gedoe met mijn gezondheid werd mij geadviseerd om minder suiker en minder zout te gaan gebruiken. Tevens kun je van die medicijnen behoorlijk aankomen.
Kan u vertellen dat zoiets nog niet meevalt hier in een land met zoveel lekkernijen.
Uiteraard doe ik stevig mijn best, ben al wat kilo's afgevallen (heb ik het komende jaar wat meer ruimte om aan te komen), maar in de winkels en bij de bakker loopt me het kwijl soms zo'n beetje uit de mond. 's Avonds, tijdens de warme maaltijd, met een afgunstige blik naar Henk zijn goedgevulde bord kijken, onderwijl mijn eigen laf klein maaltje naar binnen werkend.
Voornamelijk het zout mis ik, ik ben nogal dol op zout... veel zout op zo'n beetje alles. En hartigheden en chips... oi oi oi.
Ik hou helemaal niet van appels en peren, doe mij maar kroketten en frikandellen ;-)

Zo... wat zijn we weer lekker gezond bezig hè. Dadelijk een boterhammetje met komkommer en ik wens u een fijne voortzetting van deze stralende zondag.


4 opmerkingen:

Walter zei

Valt ook vaak niet mee, dat dieët gedoe!
Mijn ontbijt van yoghurt met veel verse knoflook en gember, olijf-olie en een handje rozijnen staat me ook vaak tegen..maar ik voel me er stukken beter door, dus hou ik vol...
ÉN HOOP IK DAT HET JOU SPOEDIG BETER ZAL GAAN!@@@

Cilia zei

Hoi Walter,

Je hebt groot gelijk om je ontbijtje zo door te zetten als het je goed doet voelen... maar eerlijk gezegd lijkt het mij persoonlijk niets. Ik blijf me aan mijn bakje kwark met lekkere inhoud houden :)

Totdat die rottige hoofdpijn begon voelde ik mij goed, de hoofdpijn is weg en gelukkig voel ik mij nu ook weer goed.
Eerlijk gezegd voel ik mij ook niet meer ziek, alleen moet ik minstens een jaar prednison gebruiken... waar ik absoluut niet blij mee ben, maar wat helaas niet anders kan.
Ach joh... ik heb er vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen, er zijn ergere dingen, veel ergere dingen, in het leven.

Lieve groetjes, Cilia

Walter zei

Dank je Cilia voor je uitgebreidde reactie!@

Cilia zei

Geen dank Walter, graag gedaan.
Ik las dat je je ontbijtje verplaatst hebt naar de lunch :-)