Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 12 oktober 2018

Stamppot mous...



Boerenkool...

Vandaag, voor het eerst dit seizoen, boerenkool uit eigen tuin. Uiteraard hebben wij er een stamppotje van gemaakt met spek en worst.
Mogen we wel in Frankrijk zitten, maar een boerenkool stamppotje gaat er bij ons wel in... we blijven Nederlanders (Groningers) hè!
Er staat genoeg in de tuin om nog hele vele malen stamppot mous te eten.


Terwijl ik een foto maakte van de boerenkool zag ik dit groepje paddenstoelen staan.
Zo lief... hoe die twee bovenste tegen elkaar aan schurken :)



Verder vandaag weer een heel stel kalebassen geplukt. We hadden enkele planten op ons weiland gezet, daar waar ze het uitstekend doen.
Volgend jaar willen we wat meer sierkalebassen en andere grote planten, zoals meloenen, courgettes e.d. daar neer zetten. Deze planten nemen nogal veel ruimte in, en aangezien er op het weiland ruimte in overvloed is, gaan we daar wat plek voor ze maken. Tevens hebben we daar veel meer zon als dat we in onze andere stukken moestuin hebben.




2 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Heerlijk boerenkool uit eigen moestuin dat smaakt altijd en overal!
Niet perse wanneer de r in de maand is of de vorst over het land gegaan is.

IK maakte gisteravond blote billetjes in het gras met kuiltje jus terwijl de buitentemperatuur bijna 27 graden haalde
Volgens mij ook een typisch Gronings streekgerecht.

Wat gaat het volgende worden........pompoensoep of geroosterde pompoen uit de oven.
Die heb jij ook dichtbij huis. Haal ze hier graag op de dorpen waar ze te koop worden aangeboden op kraampje of tafeltje aan de weg bij particulier.
Zo kocht ik deze week nog walnoten en lekker dat ze zijn wanneer we samen met de krant op tafel de bak noten en de notenkraker in de weer zijn.

Dat jullie mogen genieten van het zonnetje op zondag!!!

Lieve groet,Ger

Cilia zei

Hoi Ger, het smaakte ook weer heerlijk en... we hebben nog behoorlijk veel in de tuin staan. Hier in Frankrijk heb ik nog nooit boerenkool te koop zien staan in de winkels, vandaar dat we het zelf in de tuin hebben.

Blote billetjes in het gras... schijnt een Gronings gerecht te zijn (ook al las ik ook ergens dat het een Brabants gerecht is), toch aten wij dat vroeger nooit. Ook bij Henk thuis (echte Groningers) niet.

Hahaha... lieve Ger, zoals je waarschijnlijk weet ben ik niet zo'n keukenprinses, heb nog nooit pompoensoep gehad, ook geen geroosterde pompoen.

Jammer dat je zo ver weg woont, ik had je anders zakken vol walnoten kunnen geven. Werkelijk waar Ger, momenteel kan ik hier dagelijks HELE VELE walnoten rapen... een erg goed walnoten jaar, het ligt hier bezaaid met noten. Vorig jaar was het hier een slecht walnoten jaar, maar nu ERG VEEL.

Hier een fijn weekend gehad, hoop dat het bij jullie ook een aangenaam weekend was.

Lieve groetjes, Cilia