Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

donderdag 25 februari 2021

Vies klusje...

 
De laatste tijd hadden we zo af en toe wat problemen met het toilet. Na de grote boodschap ging het niet weg, maar kwam het tijdens het doorspoelen gezellig boven drijven.
Ontstopper erbij, veel geplons en gedoe... totdat het uiteindelijk alsnog daarheen ging waar het heen moest.
Natuurlijk met beschuldigende vingers naar mekaar wijzen... mopperend over teveel eten en dergelijke.
Ach, een vervelend klusje... maar als de spoeling weer zijn ding deed waren we allang weer blij.

Toen het wat vaker voorkwam dachten we dat het misschien aan de kou lag, onze riolering ligt buiten, misschien niet diep genoeg... vandaar. Een soort van hopen tegen beter weten in.

Om eerlijk te zijn dachten we allebei wel aan eventuele andere euvels, maar dat spraken we het liefst niet hardop uit. 

Afgelopen week was het weer een paar keer raak, dat terwijl het toch echt niet meer vroor.
We kwamen tot de conclusie dat het twee dingen konden zijn... 1 dat de afvoerbuis wat verzakt was, 2 dat er wat met de septic tank aan de hand was.

Nou wil het geval dat we hier niet een 'normale' septic tank hebben, dat is ons jaren geleden tijdens de koop van ons huis al verteld. Maar het werkte altijd voortreffelijk, dus gewoon laten zoals het was... tot nu toe dan.

Dat werd graven en nog eens graven totdat we de 'tank' zagen. Er zat een zware deksel op, wat eerst behoorlijk veel moeite kostte om die eraf te krijgen omdat er van alles in de weg zat... zoals de waterleidingslang van ons bronwater en wat buizen.
Na veel gedoe kreeg Henk uiteindelijk de loodzware deksel eraf, bleek dat de tank overvol zat... daar wou bij wijze van spreken geen grote boodschap meer bij in.
Dat werd scheppen met een emmer, minstens 16 kruiwagens vol.
Bah... er zat van alles in, waarschijnlijk nog rommel van over de twintig jaar. Zoals bijvoorbeeld restanten van maandverband, iets wat wij nooit gebruikt hebben in de jaren dat we hier zijn... trouwens onbegrijpelijk dat mensen zoiets door de wc spoelen, maar goed.

Gelukkig viel de stank behoorlijk mee, de meststank van de boeren overtrof de stank van onze tank. Ze zijn hier in de buurt weer aan het mest uitrijden, soms niet te harden... al denken onze honden daar anders over.

De deksel zit weer op de tank, hij is deels alweer onder gegraven... morgen nog even verder. Maar de wc loopt weer als vanouds.

Wel een erg vies klusje, alleen al gevoelsmatig.

Maar wie weet kunnen we er weer 10 jaar tegen.
We zitten nu weer met plezier op het toilet ;-)
 
Geen foto, dat wil ik jullie niet aandoen.

Toch nog even een foto over wat er zoal in de weg zat om de deksel er af en er weer op te krijgen.


Op deze foto zit de deksel er alweer op.
De grote buis is de toevoerbuis naar de tank, het kleinere buisje is de ontluchtingsbuis en de slang die over de buis ligt is voor onze bronwatervoorziening.




8 opmerkingen:

jacques van laar zei

als ik het goed begrijp heeft uw tank geen overloop en vindt er ook geen afbraakproces plaats. raadzaam is om geen schoonmaakproducten zoals javel te gebruiken en een middel toe te voegen dat het natuurlijk afbraakproces in de tank versnelt. dit is verkrijgbaar in de supermarkt.

Cilia zei

Hallo Jacques,

Erg vriendelijk dat je met ons meedenkt :-)
Onze tank heeft trouwens wel een overloop die naar ons vloeiveld leidt. Wij gebruiken verder ook geen bleekmiddelen of dergelijke. Wel doen we er wekelijks een zakje eparcyl in.
Als het goed is dan moet de tank nu weer op gang komen, het toilet spoelt gelukkig weer normaal door. De tijd zal het leren of het nu verder goed gaat. Het is twaalf jaar goed gegaan en aan de inhoud van de tank te zien zelfs al vele jaren langer. Dus we hebben goede hoop.

Vriendelijke groet,
Cilia

Ger zei

Hoi Cilia,

Had ik gister op paar woorden na mijn reactie klaar om te verzenden.......was die plotseling foetsie(kwam al vaker voor op jou blog)
Poeh......poeh....wat een helse klus hebben jullie geklaard.
Lijkt mij ook nog eens een niet ongevaarlijke klus met die dampen en bacteriën.
Maar inmiddels zit de deksel weer op de beerput en jullie kunnen de grote booschap na zwaaien😆

Lieve groet en geniet van de frisse landelijke buitenlucht,
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

De klus is geklaard, nu hopen dat we er de eerste tien jaar niet meer bij hoeven.
Ik schrijf wel we, gekke gewoonte, maar ik heb met die kus niet echt geholpen... af en toe van een afstandje toegekeken ;-)

Die frisse buitenlucht valt hier momenteel wat tegen, de boeren rondom zijn allemaal druk bezig met mest uitrijden.

Lieve groetjes en een fijn weekend,
Cilia

Lacouronne zei

Hoi, en waar zijn die 16 kruiwagens gebleven haha. Jullie hadden er wel mooi weer bij! Weten jullie al of jullie nog naar Nederland gaan? Het kan wel maar is een heel gedoe met testen en quarantaine en zo. Groetjes, Michel

Cilia zei

Hoi Michel, hahaha zou jij wel willen weten hè... kom je komende zomer hier lekker eten? Uit eigen tuin ;-)
We hebben nog steeds goede hoop dat we binnenkort even naar Nederland kunnen, eind deze komende maand heb ik een afspraak met de tandarts (al vier keer verplaatst). Maar zo lang we verplicht moeten testen gaan we waarschijnlijk niet, test kost zo rond de 135 euro per persoon (in Groningen, moet een test met reisverklaring zijn), kan niet met een test van de GGD. Ah en dan ook nog eens die quarantaine.
Tja, voor jou geldt natuurlijk het omgekeerde. Moeilijk om even hier naar je huis te gaan, of heb je nog plannen?
Hopen maar dat al die regels binnen niet al te lange tijd wat soepeler worden en dat we allemaal weer gewoon heen en weer kunnen reizen.
Pas goed op jezelf Michel en hopelijk zien we je mettertijd weer een keer.

Vriendelijke groetjes van ons beiden,
Henk en Cilia

Hent zei

Ha Cilia,
Omdat ik al zo lang niet naar mijn Franse huis kan kijk ik ook, vanwege de 'pijn' die het doet niet naar de verhalen van de mensen met een Frans huis die ik volg. Maar nu ik in maart toch echt, met testen, verklaringen en de nodige stempels, af wil reizen naar mijn huis lees ik weer de verhalen.
Een dankbaar maar vies klusje het leegscheppen van de beerput. Ik had ook eens een enorme verstopping, mijn huis is aangesloten op de riolering van het dorp, toen mijn complete familie van ongeveer 15 mensen een week op bezoek was geweest. Tegen zo'n overdaad kon mijn riolering niet op. Ik herken het scheppen, de kruiwagens. Bleek de verstopping veroorzaakt door wortels van de struiken die boven de afvoerbuizen groeiden.
Over de beerput. In Brabant, zo gaat het verhaal, gooiden ze vroeger een dooie kip in de beerput om het rottingsproces op gang te brengen.

Cilia zei

Hoi Hente,
Kan me erg goed voorstellen dat je in zo'n geval geen zin hebt om naar al die verhalen te kijken en hoop voor je dat je eindelijk in maart (dat is morgen al) naar je huis kunt. Hoop dat er geen nieuwe lockdown komt, helaas in 22 departementen wel alweer voor de komende weekenden. Bij ons NOG niet, weet niet of dat geldt daar bij jou.

Eerlijk gezegd weten we nog niet waarom de tank vol was, ook al heb ik gelezen dat het naar jaren wel normaal is. Als wij hier veel bezoek hebben dan houd ik mijn hart ook vast i.v.m. de tank... het liefst zou ik ze dan met een rolletje wc-papier het bos in sturen ;-)
Ah... moeten we eerst een kip bij de buren stelen. Grapje... lijkt me trouwens wel een erg luguber gebeuren.
Paar jaar geleden heeft een marter onze kippen in Nederland doodgebeten, had de oppas ze in zakken in onze container gestopt... stinken. Nooit geweten dat dode kippen zo konden stinken. Weet niet of de beerput dan ook zo gaat stinken, doe me dan maar een poeplucht ;-)

Hoop dat je binnenkort weer naar je huis kunt, alvast een goede reis en een vriendelijke groet,
Cilia