Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zaterdag 12 december 2020

Zomaar een week in december...

 
De weken glijden hier in rap tempo voorbij. Vliegt de tijd normaal al snel voorbij... nu in deze coronatijd lijkt het nog wat sneller te gaan, daarbij opgeteld de korte winterdagen.


Ons pad naar de doorgaande weg.

Eigenlijk hadden we de afgelopen week naar Nederland gewild, maar hebben daar bij nader inzien toch maar van afgezien. Mede omdat we niet het risico wilden lopen dat we niet meer terug naar hier konden en verplicht Kerst en Oud en Nieuw in Nederland zouden moeten blijven.
Sinds wij ons huis hier hebben zijn we zo rond die tijd niet meer in Nederland geweest en dat houden we het liefst zo, lekker rustig en geen geknal ;-)

Henk werkt nog altijd thuis. Doordeweeks van 's morgens een uurtje of zeven tot ongeveer half vier 's middags zit hij achter zijn bureau.


Een heerlijke ruime plek, op de bovenste mezzanine, waar hij prettig ongestoord kan zitten.

Als hij tegen half vier vrij is gaan we altijd eerst even aan de koffie, met een vier uurtje... de honden krijgen dan ook hun vier uurtje.
Tja en dan is het nog maar kort licht buiten. Als het droog is nog vaak wat houtjes zagen, kloven, zoeken en stapelen om vervolgens nog een bosronde met de honden te maken. En dan... dan is het alweer donker.
Zelf ben ik wat aan het aanrommelen, niet echt noemenswaardig. Beetje van dit en een beetje van dat. 
Huis in kerstsferen omtoveren, kerstkrans maken. Ik heb zelfs een sjaal gehaakt (hele bonte sjaal die we waarschijnlijk nooit gaan dragen ;-)). 


Begint alweer een beetje op kerst te lijken.

Verder overdag, als het droog is, veel met de honden buiten. Afgelopen week was het soms prachtig met een beetje sneeuw in de verte.


De bergen tegenover ons, zo'n dikke 1100 meter hoog.
Wij zitten op zo'n 650 meter hoogte.


Zo zijn windmolens wel leuk ;-)


Altijd schitterend om te zien als er zo'n band wolken tussen de bergen drijft, wij noemen het altijd de 'snake'. Het is soms net zo'n slang die door het dal heen glibberd.


Opstijgende wolkjes.

Zo dadelijk weer aan het kokkerellen, nou ja... ik de groenten e.d. snijden en Henk boven de potten. Er staat overheerlijke zelfgemaakte tjap tjoy op het menu, mijn buik rammelt al... HONGER.

P.S. afgelopen dag de gehele tijd REGEN, bah...


12 opmerkingen:

von zei

Ow Cilia, wat zitten jullie toch op een heerlijke plek, zo mooi en dan die uitzichten, fantastisch! Ook hier grijs en grauw hoor en heb er ajb geen spijt van dat je in Frankrijk 'moet' blijven!Jullie hebben gewoon echt een paradijsje daar! liefs van mij xxx

Cilia zei

Hoi Yvonne, vandaag hier gelukkig weer wat blauw in de lucht en af en toe een zonnetje. Wel is de sneeuw compleet verdwenen, maar er komt vast nog wel wat.
Haha, nee hoor we hebben er ook geen spijt van dat we hier gebleven zijn. Wel proberen we in januari even naar Nederland te gaan, moet ook hoognodig weer naar de tandarts (tandsteen verwijderen, ik rook hè ;-)).
Lieve groetjes, Cilia

Hent zei

Hoi Cilia,
Ik verblijf voor het eerst sinds ik mijn Franse huis gebekt kerst in Nederland. Niet dat ik jet wilde, ik had zelfs vrij gepland maar omdat de maatregelen zo enorm streng waren en ik verwachtte met kerst geen toestemming te krijgen om, vanwege een lockdown, mijn huis te gaan bezoeken heb ik de vakantie een aantal weken uitgesteld.
Geen nood, heb de eerste uitnodigingen om kerstdiner bij te wonen ontvangen. Maar gek is het wel.

Cilia zei

Hoi Hent,

Al met al een gek jaar dit corona jaar. Vooral een jaar dat je van tevoren niet weet waar je aan toe bent.
De maatregelen hier in Frankrijk zijn een stuk strenger als dat ze in Nederland zijn.
Gelukkig mogen we hier vanaf komende dinsdag weer vrij rondreizen zonder reisbewijs, wel een avondklok. Dus... had je weer naar je leuke huis kunnen gaan, al is het wel even afwachten wat voor nieuwe maatregelen er in Nederland komen. Ook weten we niet voor hoe lang de regels zo blijven, dat kan zo maar weer veranderen.
Maar wie weet Hent, worden het voor jou hele fijne feestdagen in Nederland met het vooruitzicht dat je je vakantie nog te goed hebt ;-)

Ik wens je in ieder geval fijne feestdagen toe en vriendelijke groetjes,
Cilia

von zei

Nou lieve schat, ik rook dus niet haha, maar ik moet elk half jaar tandsteen laten verwijderen hoor! En ja als ik het over mijn buurvrouw heb denk ik echt aan je! Sorry for that, kusje en liefs van mij

von zei

HUH mijn antwoordje is weg! Maar ik zei dus dat ik dan niet rook maar elke half jaar ook naar de tandarts moet hoor voor tandsteen verwijderen! haha lief en een kus van mij

Ger zei

Hoi Cilia,
Lekker blijven zitten waar je zit en wanneer jullie je aan de corona maatregelen houden ben je goed bezig en een stuk veiliger dan mensen die zich wel aan de regels houden maar elke dag naar een werkplek moeten waar veel mensen komen die de regels aan hun laars lappen, doen alsof het virus niet bestaat en alleen aan zichzelf denken.
Heel veel mensen zullen jullie benijden om op zo'n rustige plek te wonen én te werken in corona tijd.
Volgens mij is niet corona de grote boosdoener maar het gedrag van mensen.
Je foto's zien er in elk geval vredig uit met die wolken en sneeuw over het Franse landschap.
Nederland gaat morgen op slot met nog een pakket aan maatregelen, ik zal de laatste zijn die het daar niet mee eens is......
Een jaartje geen kerst zullen wij wel overleven,het virus grote kans van niet.

Hartelijke groet en blijf gezond!!!
Ger

Cilia zei

Hahaha... weet je Yvonne, ex-rokers zijn vaak de felste tegenstanders. Henk heeft nooit gerookt, heeft nog nooit last van mijn roken gehad... nou ja, behalve dat tabak hier in Frankrijk ERG duur is. Maar dat betaal ik zelf ;-)

Ach weet je Yvonne, ik leef vrij gezond, weeg geen grammetje teveel of te weinig, beweeg voldoende, drink zeer weinig alcohol...laat mij lekker mijn rokertje.

Ieders zo zijn eigen tekorten ;-)

Doehoeg, liefs van mij,
Cilia

Cilia zei

Hoi Ger,

Ja, wij zitten hier wel goed.
Zag dat het in Nederland niet goed gaat met het corona-virus en dat er de komende tijd zwaardere maatregels gelden.
Ook zag ik de run van vandaag op de winkels, onbegrijpelijk dat mensen zo ontzettend bang zijn dat ze de komende vijf weekjes hun kooplust even opzij zetten moeten en in file voor de winkels staan. Maar ja, daar doen we weinig aan. Het is gewoon helaas een heel materialistisch wereldje waarin we leven.
Kerst kun je ook in kleine kring vieren, zonder overbodige cadeaus. Hier ons huisje alweer gezellig versierd met veel dennengroen en lampjes. Met de Kerst lekker eten, doen we overigens iedere dag, hahaha. Vooruit met Kerst even een beetje extra.

En eh Ger, natuurlijk moeten jullie ook Kerst vieren, ook al wordt het desnoods wat soberder, maak er samen wel fijne warme dagen van. Want hoe dan ook, dit jaar heus wel Kerst, maar even wat anders als anders :-)

Pas goed op jullie zelf en hele lieve groetjes,
Cilia

Cilia zei

Nog even, je snapt zeker wel dat ik me flink ingehouden heb om niet te reageren op je verhaaltjes over smokie ;-)

Rozen van papier zei

Ja wel een knusse tijd zo vlak voor de Kerst en ook vaak lekker warm binnen met de haard aan.Mijn man werkt ook thuis bet als de jouwe, al 15 jaar nu. Bijna pensioen.Maar zijn baas zit in Parijs. Wens jullue fijne Kerstdagen misschien wel beetje sneeuw.

Cilia zei

Hoi Janny, best wel een gezellige tijd zo rond de Kerst... hier snort onze houtkachel heerlijk de gehele dagen, gezellige kerststukjes met kleine lampjes. Hahaha en ja een klein beetje sneeuw tijdens de Kerst zou fijn zijn.
Leuk vooruitzicht dat je man bijna met pensioen kan, helaas moet Henk nog wel enkele jaren. Maar wel prettig dat hij thuis kan werken, voor een bedrijf in Noord Nederland... beetje verder weg dan Parijs.

Voor jou en je naasten ook alvast een FIJNE KERST.

Vriendelijke groetjes, Cilia