Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zondag 6 december 2020

Keukenprinses...

 
Helaas... je zou me van alles kunnen noemen, maar absoluut geen keukenprinses.

Gisteren was het Sinterklaasfeest en wat is nou een Sinterklaasfeest zonder een amandelstaaf.
Aangezien we hier in Frankrijk geen amandelstaven, pepernoten of chocoladeletters kunnen krijgen moesten we zelf wel bezig, want ik ben dol op amandelstaven.

Zo gezegd zo gedaan.

Eerst amandelspijs maken, dat een tijdje in de koeling. Tot zo ver ging alles goed.

Gistermiddag, Henk was buiten wat bezig, ben ik begonnen met het maken van een amandelstaaf.
Bladerdeeg, daarop de amandelspijs, een hele mooie rookworstvorm er van gemaakt en vervolgens de amandelworst in de oven. Zag er allemaal veelbelovend uit.

Op zeker moment dacht ik, even het lampje in de oven aan om te bekijken of de 'worst' al wat bruin wordt.
Een enorme schrik, de beide uiteinden van de amandelworst waren helemaal uitgezakt en hingen door het rooster druipend naar beneden. Eén grote kledderboel.
Wat bleek, stom stom stom... ik had de amandelstaaf niet op bakpapier gelegd, ook niet op de bakplaat, maar... op het rooster. Nooit erbij stilgestaan dat door de warmte de staaf wel eens door het rooster kon zakken.

Uiteindelijk de hele boel een beetje bij elkaar geschraapt, er een gekke bol van gemaakt, een soort husselpotje, en dat op bakpapier in de oven gedaan. Hopende dat het toch nog iets zou worden.

Kan vertellen dat het super lekker geworden was, maar het verdiende absoluut geen schoonheidsprijsje... want het zag er niet uit.

Gelukkig vindt Henk kokkerellen wel fijn, hij is hier thuis de keukenprins en zet ons dagelijks een maaltijd neer. Want als we het van mij moesten hebben... pfff.
Laat mij maar het voorwerk en het nawerk doen, groenten snijden en afwassen... daar ben ik een kei in. En Henk mag boven de potten hangen en taartjes bakken.

Nee... het predicaat Keukenprinses verdien ik niet.

Geen foto van mijn gekke AMANDELHOMP.

2 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Je kan ook heel goed Sinterklaas vieren met een heerlijke zelfgemaakte amandelhomp.
Meestal wil het oog ook wat maar dat mag de pret niet drukken.
Zolang Henk zijn kookkunsten blijft vertonen help jij hem daarbij en smikkelen jullie samen.

Wij vieren al jaren het Sinterklaas feest niet meer. Maar toen zoonlief zaterdag ochtend de boodschappen van super,slager en bakker kwam brengen trakteerden hij ons op heerlijke nougatine slagroomtaart,geen feest maar wel lekkers.

Lieve groetjes.
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Kan zeggen dat de amandelhomp buitengewoon lekker was... zag er alleen een beetje vreemd uit ;-)
Volgende week een nieuwe poging, aangezien ik nog zelfgemaakte amandelspijs in de diepvries heb.

Sinterklaas is ons ook al jaren vergeten, zo ook dit keer. Stond weer geen grote zak met cadeautjes voor de deur... terwijl ik wel gezongen heb.

Zo'n lekkere taart krijgen is op zich al een feestje toch!

Lieve groetjes vanuit Le Pre Bonnet,
Cilia