Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woensdag 31 juli 2019

Eind juli 2019, de tuin...


De tuin in juli ziet er weer compleet anders uit als in het voorjaar, najaar of in de winter.
Iedere keer weer een verrassing, want ieder jaar is de tuin weer ietwat anders.
Veel zaaien we, maar het meeste komt spontaan en begeleiden wij een beetje. Dat begeleiden is bijna een dagelijks werkje, als we dat niet doen dan blijven er geen paden over en gaan sommige planten enorm de overhand nemen zoals varens, bramen, distels en brandnetels Tijdens droogte gaat er veel dood, tijdens dikke regenbuien knakken er vele planten om.
Ook hebben we dit jaar voor het eerst een stukje moestuin op het weiland, een probeerseltje om te bekijken of dat goed gaat en wat er wel goed wil en wat niet.

Foto's :


Op naar het weiland...


Pepers doen het geweldig op het weiland...


Paprika's doen het ook super...


De sla schiet door, eerlijk gezegd zijn we er helemaal niet zo dol op. Een paar blaadjes oké, vermengt met rucola... daar zijn we dan wel weer dol op. Helaas doet de rucola het dit jaar niet goed, veelal verbrandt door de felle zon.
Radijsjes doen het wel uitstekend, al veel aardappel/radijssalade gegeten... heerlijk.


Tomaten (cherry-tomaten) doen het ook geweldig op het weiland.


Tussen de groenten hebben we vele bloemen, zoals goudsbloemen, klaprozen, duizendblad en zonnebloemen.


Stok-snijbonen doen ook hun best...


Mooi toch :-)
Helaas deden de gewone lage bonen het dit jaar niet.


Courgettes doen het echt als een tierelier, al hele vele enorme weggegeven.

Dit jaar ook een goede aardappeloogst, deze staan niet op het weiland maar op La Lunière, daar waar we ook nog wat stukken moestuin hebben. Helaas wil de boerenkool nog niet aanslaan, kwam wel mooi boven maar waarschijnlijk door de dikke regenbui teveel te lijden gehad. Kijken of we binnenkort in Nederland wat plantjes kunnen kopen, want wat is nou een winter zonder boerenkool.


Ook proberen we vele, wilde, bloemen uit op het weiland, dat gelukt deels.
Sommige doen het erg goed, terwijl anderen totaal niet opkomen.


Op vele plekken hebben we zonnebloemen gezaaid, eerst in potjes en vervolgens uitgezet.


Terug naar huis, op vele plekken staan goudsbloemen.


Tevens staan er op vele plekken rode zonnehoedjes, nog niet op het weiland.
Jaren geleden heb ik een plantje gekocht, sindsdien kweek ik ze zelf op uit zaad. Gewoon het bolletje (de bloemknop) aan de plant laten drogen, daarna volop zaad. Deze in potjes en voila... heel veel zonnehoedjes.


Natuurlijk vergeten wij de vogeltjes niet, onze oude drakenpot dient nu als drinkensbak voor de vogels.


De boom rechts op de foto is een wilde kersenboom die continu bezocht wordt door vele vogels. Onder de boom ligt het bezaaid met kersen, dus de vogels zitten er ook veel op de grond te peuzelen. Trouwens ook muggen, als je momenteel over de trap naar beneden gaat dan vliegen er de wereld muggen op.

Tja, ik eindig deze blog met een mooie vlinder... want daar zitten hier ook enorm veel van.


Een prachtige keizersmantel op een rood zonnehoedje.

5 opmerkingen:

Walter zei

Een prachtig wild paradijs! De augustus maand heeft vaak de sfeer van luierend nagenieten, juli was een maand van heftig zomeren! September geeft soms onverwacht een nazomer. Ach, zelfs in Gouda voel ik mij als een god in Frankrijk! :-)
Ik wens jullie nog veel Frans plezier.

Cilia zei

Hoi Walter,

Wij zijn ook nog dagelijks blij met ons 'wild paradijsje' :-)
Fijn om te lezen dat je het daar in Gouda zo naar je zin hebt. Is ook een erg mooie stad. Ik wens jou daar een hele fijne tijd toe.
Lieve groetjes, Cilia

Walter zei

Dank, dank, dank! :-)

Ger zei

Hoi Cilia,

Het is wat met de planten in de tuin.........
Maar bij jou valt er nog genoeg te zien,te plukken en te genieten.
Ben blij dat ik gewacht heb met plantjes kopen en zetten tot na onze vakantie.
Ondanks de hitte en dankzij het optijd water geven en parasollen tegen de felle zon doet dat bloeiende zomergoed het prima en de kruiden in bakken daar kan ik dagelijks van plukken.
Maar de honderden bloemen van hortensia daar is het mooie echt vanaf..........ze zijn verbrand en de parasollen konden niet genoeg bescherming bieden helaas.
Zelf de druiven hadden last van zonnesteek want de lieten hun trossen een voor een op de grond vallen.
Daar snap ik helemaal niks van hoe dat kan en moet me er eens in gaan verdiepen.
Het moet maar eens langdurig gaan regenen(in de nachtelijke uren)want ik ben bang dat anders heel de natuur na enkele jaren naar de knoppen is door de extreme droogte.

Fijne dag en lieve groet,
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

De droogte is hier ook erg goed merkbaar, al moet ik zeggen dat het nu, op dit moment dat ik dit schrijf, regent.
Toch eten we al volop uit de tuin, dat is dan wel weer fijn :-)
Momenteel staan hier de vlinderstruiken en de gulden roede's volop te bloeien, zo ook de vele leverkruiden en zonnehoedjes(echte vlinder trekkers).
De hortensia's hier hebben in het voorjaar behoorlijk te lijden gehad, ze doen het wel (beetje karig)... staan verscholen tussen andere hoge planten dus niet veel last van de zon.
Helaas kan ik je geen advies geven over je druiven, heb er totaal geen verstand van. Zelf nog nooit druiven in de tuin gehad.

Lees ik daar tussen de regels door dat jullie op vakantie geweest zijn? Ik ga dadelijk even op je blog kijken, is er nog niet van gekomen.

Jij ook een fijne dag en hele lieve groetjes,
Cilia