Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

maandag 25 november 2019

Als de kat van huis is...


Na een redelijk relaxte reis kwamen we zo rond een uurtje of acht 's avonds aan bij ons huis.
Het eerste wat we dan doen is de honden uit de auto laten en vervolgens de katten bevrijden uit hun reismanden. Zorgen dat het licht het weer doet en het water weer stroomt.
Daarna de kachel opstoken, want het voelt dan alsof we maanden weggeweest zijn.
Auto uitruimen en dergelijke.
Zie ik al vrij vlot dat ons huis er iets anders uitziet als dat we het achter gelaten hadden, ietwat rommeliger.

En jawel hoor, de muizen hadden weer flink gefeest tijdens onze afwezigheid.

Ze waren stevig aan het slepen geweest met bouillonblokjes, hadden even bij de ketjap fles en bij de pot honing gezeten (alles lekker bakkerig).
Verder hadden wij de koelkast uitgezet en de deur open gelaten toen wij vertrokken. Hebben ze een dop van een slasaus fles in duizenden stukjes verpulverd, door de hele koelkast heen. Zodoende konden we eerst de koelkast helemaal schoon maken voordat we er wat in konden zetten.

Eén ding keek ik wel behoorlijk vreemd van op, dat muizen blijkbaar ook dol op rode pepers zijn. Op meerdere plekken in huis had ik rode pepers liggen te drogen, deze hebben ze helemaal vermalen. Tevens pepertjes die ik al gedroogd had en in een niet afgesloten pot (om te voorkomen dat ze zouden gaan schimmelen) in de keuken had staan, hebben ze allemaal uit de pot gehaald en vermaalt.
Gelukkig heb ik nog enkele strengen met pepers hangen, blijkbaar konden ze daar niet bijkomen. In gedachten zie ik ze al onder zo'n streng staan overleggen hoe daar bij te moeten komen.
Trouwens bij de kruiden flesjes stond het dekseltje van de paprikapoeder ook open, wellicht waren zij van plan om daar vanavond even van te gaan snoepen ;-(

Een camera in huis had wel leuk geweest, ik had wel willen zien hoe ze zich hier vermaakten tijdens onze afwezigheid. Fijnheid om op een dikke duizend kilometer afstand te zien hoe ze zich vermaken tussen onze spulletjes, maar niet heus.
Hoe dan ook, slim zijn ze toch wel : 'Ah, die gekke mensen zijn weg, kom jongens we nemen het er even van.'

Maar goed, de ergste rommel is aan de kant, onze buiken gevuld met een lekkere warme hap en morgen een nieuwe dag.

Weer thuis in Frankrijk.

9 opmerkingen:

Walter zei

Een muis tot pepermolen maken! En hem Spicey Mousy noemen! :-))

East Design Productions zei

Wat een prachtig, en vooral beeldend verhaal over die muizen....
Een fijne tijd daar weer in Frankrijk en tot gauw hoor.

Cilia zei

Haha Walter, maar toch wel vreemd hè dat ze pittige rode pepers eten. Daarna hebben ze zich waarschijnlijk even gewassen, want ze hebben ook aan mijn blok zeep gezeten ;-)
Groetjes Walter en ik ga even voor je duimen dat de uitslag komende donderdag goed is.
Cilia

Cilia zei

Zie je het voor je Margot, zo'n muis die trippelend hier door de keuken banjert... denkend : wat zou ik nu eens nemen.
Ik had trouwens ook nog een schaal zonnebloem pitten staan, allemaal leeg gesnoept. De 'schaaltjes' hebben ze laten liggen.
Weer heerlijk een groot gedeelte van de dag buiten bezig geweest, bevalt me altijd prima.
Eind februari of begin maart denk ik dat we weer samen naar Nederland gaan. Voor we er erg in hebben is het alweer zo ver.
Veel liefs, Cilia

Walter zei

Dank je Cilia, vanmiddag weet ik meer...

Ger zei

Hoi Cilia,

Zo te lezen blijf jij er heel nuchter onder wanneer muizen je huis innemen tijdens jullie afwezigheid.
Brrrrrr......zou niks voor mij zijn,ben echt bang en vies van muizen!
Denk dat ik rechtsomkeer zou maken terug naar NL

Fijn weekeind en lieve groet,
Ger

Cilia zei

Hoi Ger, hahaha... wel even lachen om jou reactie.
Muizen, spinnen en 's nachts het gekrijs van de uilen... het hoort er allemaal bij.
Op zich zijn muizen best wel leuk om naar te kijken, maar dat ze stiekem bij onze spulletjes zitten tijdens onze afwezigheid daar ben ik niet zo gecharmeerd van ;-)
Trouwens, jammer dat je de laatste tijd geen blogjes meer post. Hoop dat alles wel goed gaat daar bij jullie.
Wens je een fijne zondag en veel liefs,
groetjes Cilia

Anoniem zei

hallo cilia ,,ja lang geleden he met ons gaat goed middels met pesioen kunnen we wat vaker gaan,, wat betreft de muizen hebben wij ook oplossing oude brood trommel etens waar dr in klaar wij wensen jou een fijn verblijf gr cris en linda

Cilia zei

Hoi Cris en Linda,

Dat is inderdaad alweer een tijdje geleden. Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie, ah... en met pensioen. Kunnen jullie lekker naar jullie huis in LDF zo vaak als jullie willen.

Haha... en nog altijd goede raad geven :-) Meeste dingen hebben wij tijdens onze afwezigheid in afgesloten voorraadboxen, tja... maar niet alles dus :-(
In principe kunnen muizen natuurlijk overal aan gaan knagen. Maar goed, de schade is flink meegevallen. Volgende keer leg ik ze even een blok kaas klaar, gaan ze misschien niet bij de andere spullen (grapje) ;-)

Jullie ook het allerbeste en geniet ze van jullie pensioen.
Vriendelijke groetjes, Cilia