Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

vrijdag 9 oktober 2020

Oktober 2020...

 

De dagen worden korter, dat is goed te merken. Ook het weer heeft zich aan de herfst aangepast, veel regen en een behoorlijke daling van de temperatuur. 's Avonds steevast de houtkachel aan, soms overdag ook.

De tuin is ook in herfststemming, her en der bloeit er nog wel wat maar je ziet het afnemen.
Momenteel ligt het hier continu bezaaid met beukennootjes en eikels, binnenkort de tamme kastanjes... ze hangen al te popelen om naar beneden te springen.


De tomaatjes worden minder evenals de vlindertjes.
(Argusvlinder)


Vuurvlinder...


Ook weinig hommeltjes meer.


De sierkalebasjes heb ik vandaag geplukt.
Vele verschillende leuke soorten.


Nog wel verscheidene afrikaantjes in bloei.
Ook her en der verspreid nog vele goudsbloemen.
Dat geeft nog wat mooie kleur aan de tuin.


En vele pepers en paprika's, waar we ook al veel van geoogst hebben.


Beetje gekke grote pepers...


Momenteel ben ik druk met appels en walnoten.

Van de appels heb ik appelmoes gemaakt. Had ik nog nooit eerder gedaan, dus proberen. Kan zeggen dat het heerlijk smaakt.


Weer enkele potjes die naar de kelder kunnen.

 
De walnoten heb ik ingemaakt met honing voor in de griekse yoghurt of voor in ons dagelijkse bakje kwark.

Van beide al vele potten in de kelder staan en als het gaat zoals ik van plan ben volgen er nog vele.

Wel jammer dat we beiden niet dol op tamme kastanjes zijn, want die zijn hier ook in overvloed.

Verder hebben we tijdens de regendagen wat binnenklusjes gedaan, van die klusjes die vaak blijven liggen, maar wel fijn zijn als ze eindelijk af zijn. Zoals bijvoorbeeld om een trapgat een steviger hekwerk maken en wat ander achterstallig werk. Maar ook bijvoorbeeld het gasfornuis van zijn plek halen om eronder en erachter de boel een keer wat op te frissen (echt zo'n klus die er doorgaans bij blijft).
Tevens is de sjoelbak alweer een enkele keer tevoorschijn gehaald. Beiden altijd tegen elkaar op aan het pochen hoe goed we er vroeger wel niet in waren... alleen laten de resultaten dat nu helaas niet meer zien.  Even door oefenen...

Ah... erg vervelend, ik heb een slijmbeursontsteking op mijn elleboog. Op zich niet zo'n ramp, als het goed is gaat het vanzelf over en het is ook niet erg pijnlijk. Als ik achter de laptop zit, zit te schrijven, tekenen, tv kijken o.d. leun ik met grote regelmaat op mijn elleboog... vandaar natuurlijk die ontsteking. Nu dus even niet leunen, hmmmm... valt niet mee. Merk plots dat mijn arm wat in de weg zit.

Tussen de buien door zijn we nog even aan de toer geweest. Altijd leuk om hier wat rond te toeren.


Kom je soms wel grappige dingen tegen...


Over bovenstaande brug komen we wel eens als we naar Roanne gaan, maar we hadden hem nog nooit zo gezien.


Ook over het bruggetje in de verte, over de Loire, komen we wel eens.

Verder valt er hier niet zo hele veel te vermelden. Tja... vorige week zijn vrienden van ons weer naar Nederland vertrokken, dus weer een stuk rustiger hier.
Afgelopen dag eindelijk weer buiten koffie gedronken in T-shirtje, de gehele dag droog geweest.
Omgevallen bomen (rondom in de bossen) in stukken gezaagd, voornamelijk eiken, essen en beuken, weer een mooi nieuw houtvoorraadje voor volgend jaar en het jaar erop.
Altijd wel jammer dat er bomen omvallen, maar fijn voor onze houtvoorraad.
Staan ook nog verscheidene dode bomen op ons terrein, voornamelijk essen, die we binnenkort gaan merken... zodat we ze in de winter herkennen en om kunnen zagen.
Al met al wel telkens weer een behoorlijk karwei, vooral het gesleep met het zware hout. Niets is hier vlak en we moeten bijna altijd tegen de berg op met de dikke stukken hout. Maar goed, dat houdt ons fit zullen we maar zeggen. Een trekpaard was misschien wel wat ;-)

Nu echt niets meer te melden, behalve dan dat ik jou, die op dit moment dit leest, een heel fijn en uiteraard gezond weekend toe wens.

2 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Ja,de herfst heeft duidelijk zijn intrede gedaan,maar dat heeft ook zijn charmes,de vallende blaadjes,de warme kleuren, daarnaast kunnen de temperaturen in de herfst nog aardig oplopen,kan me in de keuken uitleven met de seizoensgroenten en fruit,en 'n ander zal me voor gek verklaren maar ik trek liever m'n warme vest aan dan m'n zomers topje.

Wat ben je lekker bezig met van alles en nog wat.
Dacht altijd dat men in het voorjaar energie krijgt....,maar dat is bij jou in het najaar ook nog volop aanwezig zo te lezen,heerlijk toch!
Wij hadden verder geen verplichtingen en om de dagelijkse sleur even te doorbreken reden we maar weer eens naar de Moezel voor een week.
We zochten ook daar zoveel mogelijk de rust op,we 'wandelde' stapvoets met de auto door de uitgestrekte wijngaarden en dorpjes,wat heel goed te doen was omdat we geen sterveling tegen kwamen op wat wijnboeren na die aan het werk waren met de druivenpluk.
Lees dat je niet dol bent op tamme kastanjes,
heb je wel eens warme gepofte gegeten,krijgen daardoor een hele andere smaak.
Ik at die voor het eerst in Parijs vele jaren geleden,ik had geen moeite met die puntzak,lekker!
En jou zelfgemaakte appelmoes is dat vast ook:-)

Beterschap met je pijnlijke elleboog!!!
Liefs,Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Zelf vind ik de herfst ook wel een fijn jaargetijde. Sowieso vind ik de verschillende seizoenen, ieders op zijn eigen manier, wel mooi. Al moet ik zeggen dat een hele dag regen mij wel snel gaat vervelen en regen valt hier momenteel best wel veel.

De zelfgemaakte appelmoes smaakt verrukkelijk. Tevens heeft Henk ook al heerlijke appeltaart voor ons gebakken (uiteraard met een hele dikke dot slagroom).
Ik heb een paar keer kastanjes (met zelf gemaakte sausjes) geprobeerd bij vrienden. Hoe de kastanjes klaargemaakt waren weet ik niet, heb ik niet naar gevraagd omdat ik ze niet echt lekker vond.
Weet dus ook niet of ik ooit gepofte gehad heb, wie weet ooit eens proberen :-)

Ha... wat leuk zeg, dus weer even een weekje naar de Moezel geweest. Groot gelijk dat jullie het er even van nemen, vooral in deze gekke corona-tijden.
Kun je thuis zitten kniezen, maar er op een overzichtelijke veilige manier even lekker tussen uit lijkt me heel wat gezonder.

Lastig zo'n dikke elleboog, ik heb om de haverklap de neiging er op te gaan leunen. Maar goed, gaat vast vanzelf weer over ;-)

Lieve groetjes, Cilia