Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

woensdag 12 augustus 2020

Week 3 vakantie 2020



En jawel de derde tevens laatste week van onze vakantie zit er ook al op.
Altijd jammer, maar eigenlijk voelt het hier altijd wel een beetje als vakantie.

Nog even onze derde vakantieweek doornemen en dan weer over tot de orde van de dag ;-)
Net als voorgaande weken enkele leuke uitstapjes gemaakt, verder rond lummelen rondom huis... haast een platte zitkont gekregen van het vele zitten, want er zaten van die dagen tussen dat we al begonnen te zweten bij het verroeren van ons pinkje. Gelukkig hebben we vele schaduwplekken in de tuin en konden we de gehele dagen buiten zitten, ook een prettige bijkomstigheid is dat het hier 's avonds lekker afkoelt in de bergen. In huis is het trouwens bijna altijd wel redelijk koel, ondanks dat we altijd de deuren en ramen open staan hebben. Maar ja om nou overdag de gehele tijd binnen te zitten lijkt me absoluut geen pretje.

Even enkele foto's van afgelopen week...

Bij huis...


Het plekje waar we het meest vertoefden.


Zo af en toe afgewisseld met het hangen in de hangmat.

Met zicht op de vele vlinders...


Deze vind ik persoonlijk erg leuk.
Spaanse vlag, rood van onderen... ook als hij vliegt.


En van boven prachtig zwart/wit gestreept.


Hier op ons terrein hebben we erg veel leverkruid, ook wel koninginnekruid genoemd. Een plant die je hier overal in de bermen en dergelijke ziet staan. Het mooie van deze plant is dat hij laat in de zomer bloeit en erg geliefd is bij vlinders en allerlei andere insecten.


Op meerdere plekken hebben we rode zonnehoedjes staan, deze zijn ook erg geliefd bij de vlinders. Bovenstaande foto zou je eigenlijks uitvergroten moeten en dan tellen hoeveel vlinders en hommels je ziet ;-) Dit bosje staat vlak voor onze deur en zit bijna dagelijks vol met vlinders.

~~~~~~~~~~~~

Uitstapje...

Doorgaans als we een uitstapje maken zoeken we iets op wat ons leuk lijkt. Zo leek het ons ook wel eens grappig om iets totaal anders op te zoeken. Een omgeving die ons ietwat minder boeit, een dorp die ons niet zo leuk leek en dan ook nog even wat beeldjes waar we niet zoveel mee op hebben.
Na even gezocht te hebben vonden we dat...

Gevonden...

Noyant dÁllier, een oud mijnwerkersstadje waar zich later vele Vietnamese vluchtelingen gevestigd hebben. die er een pagode gebouwd hebben met beelden ter ere van Boeddha.


Tja... wat zal ik ervan zeggen ?


Eerlijk gezegd zegt het mij weinig...


Komt op mij over als een beetje kitscherig...
(als onwetende)


Beetje sneue rijtjeshuizen, wat een beetje on Frans aandoet.


En nog sneuere achterafjes...


Mijnwerkersmuseum...


Waar we niet in geweest zijn, ondanks de gratis entree ;-)

Verder nog even naar het mosterd plaatsje Charroux geweest, een leuke middeleeuwse stad.


Met leuke huizen en poortjes...


Daar even een hapje en een drankje genuttigd.

~~~~~~~~~~

Tevens nog een uitstapje naar het vulkanengebied gemaakt, waar we van plan waren om leuke watervallen en dergelijke te bewonderen. Dat is hem niet geworden vanwege de enorme drukte overal. Ook niet gestopt in plaatsen zoals Mont Dore, Besse en dergelijke... om dezelfde reden.
Wel een schitterende rondrit gemaakt, al reden we zo af en toe in een behoorlijke optocht van vakantiegangers.

Voor de pauzes zochten we vaak rustige plekjes op, sowieso omdat we dat zelf fijn vinden maar tevens voor de honden zodat ze lekker los rond kunnen rennen.


Pauze met uitzicht op de Puy de Dôme...


Hier was onze Mila wat onrustig omdat ze heel in de verte wat geklingel van belletjes hoorde (koeien met belletjes op vele kilometers afstand) die ze niet thuis kon brengen.


Vidor heeft bijna nooit ergens last van mits er genoeg te eten en te drinken is ;-)

~~~~~~~~~~ 

Maar ondertussen zit de vakantie er op en wordt er hier alweer druk gewerkt. Op naar de volgende vakantie, denk over een weekje of twee. ZWAAR LEVEN HIER... pffff..... 


Zit de laatste tijd vaak een mooie blauwzwarte houtbij bij ons in de tuin.
Zo maar even tussendoor ;-)

Vandaag trouwens bramenjam gemaakt en tevens snijbonen, uit eigen tuin, ingemaakt op de ouderwetse manier (zoute bonen). Heerlijk om zo in de late herfst of winter af en toe een keer stamppot snijbonen te eten.

Tja... zo zie je maar, er wordt hier weer stevig gewerkt.




2 opmerkingen:

Ger zei

Hoi Cilia,

Dacht bij het zien van je eerste foto dat je naar Aziatische oorden vertrokken was....
Maar nee je bleef dichter bij huis en ging een kijkje nemen in een plaatsje wat al eerder ontdekt werd door gevluchte Vietnamezen.
De Vietnamoorlog zorgde voor een grote stroom vluchtelingen en in Frankrijk werden veel humanitaire organisaties opgezet om de vluchtelingen hulp te bieden.
Jaha met de koperen ploert die zijn best deed om op het grote goudkleurige Boeddhabeeld te schijnen zorgt het wel voor heel veel bling....bling;-)
En zo brengen vluchtelingen uit alle windstreken iets van hun eigen cultuur mee door de eeuwen heen tot op de dag van vandaag,ik heb daar geen moeite mee zolang ze mij maar niks opdringen wat hun religie of levenswijze betreft,alhoewel ik informatie/goede uitleg over het hoe en waarom wel graag wil horen.

Die uitgebouwde ramen in het dak hadden van vroeger uit de functie om de armere klassen in de grote steden van leefruimte te voorzien.Wist je dat een Fransman(Joseph Nicéphore)als eerste ter wereld het uitzicht vanuit zijn dakraam op de gevoelige plaat vastlegden?
Ik zou wel van die leuke dakraampjes willen in mijn rijtjeshuis.
En aan Charroux denk ik nog vaak met heimwee terug,wat heb ik daar heerlijk rond kunnen lopen met de camera in de aanslag,afgezakte luiken en boog heb ik ook op foto:-)

Het genieten gaat bij jullie ''gewoon'' door.....
wel of geen vakantie,kan ook niet anders in zo'n mooie omgeving.

Fijn weekeind en lieve groet,
Ger




Cilia zei

Hoi Ger,

Hahaha... nee hoor ik zit gewoon hier in Frankrijk. Denk eerlijk gezegd niet dat je mij zo gauw in een Aziatisch oord tegen zou komen, trekt mij niet echt en ik ben ook niet dol op vliegen. Alhoewel... die lotusbloemen vind ik wel geweldig.
Ja... die dakkapelletjes zijn wel geweldige leuk, maar voor de rest zag het er wel allemaal wat sneu uit, vooral de tuintjes bij de huizen. Vroeger woonden de mijnwerkers in die huizen. Toen de mijnen dicht gingen stonden de huizen veelal leeg. Pas veel later zijn de Vietnamese vluchtelingen daar gevestigd. Velen zijn daar, tot vandaag de dag, gebleven.
Een hele vriendelijke Vietnamese vrouw nodigde ons uit bij haar in de tuin, zij haalde gelijk twee grote schalen met water op voor onze honden. Erg lief :-)

Nee, dat van die Fransman wist ik niet. Heb daarnet nog gekeken of ik er iets over vinden kon, maar kon het nog niet vinden... althans niet het verhaal dat hij de eerste was die het uitzicht vanuit zijn dakraam op de gevoelige plaat zette.

Ja, best een leuke plaats Charroux. We zijn er wel vaker geweest, denk dat ik er ook wel al eerder foto's van op mijn blog gezet heb. Grappig trouwens dat jij dezelfde foto hebt :-)

Doorgaans genieten we hier behoorlijk, al moet ik bekennen dat dat niet altijd het geval is... vanmorgen was ik kleddernat, tot en met mijn ondergoed, van de regenbui tijdens de honden wandeling ;-)

Jij ook een goed weekend gewenst en hele lieve groetjes,
Cilia