Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zaterdag 13 januari 2024

Winter 2023/2024

 
Alle feestdagen achter de rug, enkele kilootjes erbij op, verder met het nieuwe jaar 2024.
Hier zijn we de feestdagen relatief rustig doorgekomen. Echt weg konden we helaas niet omdat onze auto wat kuren vertoonde. We waren al voor de Kerst naar de garage geweest, maar helaas konden ze pas begin januari het euvel verhelpen. Helaas ging dat ook niet gelijk omdat er een onderdeel besteld moest worden, waar we nu nog op zitten te wachten. Erg vervelend, we wilden naar Nederland afgelopen week gezellig bij onze zoon Jeroen en zijn vriendin Nora (het jarige Jetje) de verjaardagen vieren (ook Henk zijn verjaardag), dit hebben we nu uitgesteld tot ???

Afgelopen weken zijn we verscheidene keren naar de dierenarts geweest. Muriele had haar pootje verzwikt, foto's laten maken en een pijnstillertje. Gaat langzamerhand weer wat beter met onze ruignek. Verder hebben we ook gelijk weer even onze Mila laten nakijken, omdat zij al een tijdje wat probleempjes heeft waar we al een paar keer mee heen geweest zijn, maar ze niets konden vinden. We denken dat het niets ernstigs is, maar maken ons wel een beetje zorgen, zodoende gaat ze komende dinsdag naar een osteopaat, kijken of dat wat oplevert.

Was het hier zo rond de feestdagen prachtig mooi weer, sinds afgelopen week ligt er sneeuw (brrr, koud). De honden vinden het wel geweldig, wij wat minder.
Wel leuk is, dat ik eindelijk mijn zelf gebreidde vingerhandschoenen aan kan. Voor het eerst van mijn leven heb ik vingerhandschoenen gebreid, ik had nog veel sokkenwol... maar onze sokkenmanden puilen zo ondertussen uit dus wat anders bedacht. Erg goed gelukt, al zeg ik het zelf, en bijpassend bij mijn sokken ;-)
 

Lijkt altijd wel erg grappig, de lampjes onder een sneeuwlaagje.

De Kerstlampjes buiten laten we vaak hangen totdat het weer wat langer licht is (uurtje of zeven), dienen gelijk als extra buitenverlichting.


Muriele voor het raam, aan het kijken naar de sneeuw.

De bench staat nog steeds in de keuken, eerlijk gezegd hebben wij hem nooit echt gebruikt. De bovenkant hebben we er nooit op gehad en later hebben we het deurtje er ook voor weg gehaald. Zo af en toe gaat er nog wel eens even een van beiden in liggen, vandaar dat de bench er nog staat.


Huisje in de sneeuw.
Het huis lijkt altijd wat geler in de sneeuw.


Muriele op zoek naar muisjes, ze vindt het prachtig.


Ook Mila vindt het geweldig in de sneeuw.


Foto van even voordat het begon te sneeuwen, een boom over de weg.

Als het hard waait of dergelijke dan is het vaak flink oppassen geblazen hier in de bossen. Regelmatig hoor je dan ergens een boom omvallen, of een dikke tak. Zo af en toe dikke pech, dan ligt de boom over de weg en moeten we hem daar weghalen. Vaak zijn het dennen, waar we niets mee doen in verband met het vele hars.


Maar ook regelmatig essen, die we dus wel gebruiken.

Ondertussen alweer behoorlijke stapels hout op het weiland liggen voor de komende winter. En... er liggen nog heel veel omgevallen bomen in de bossen die we t.z.t. daar weg halen.
Omdat er op koude dagen vaak twee houtkachels branden gaat er behoorlijk wat hout door zo in de winter.


Nah... mijn handschoenen, super toch!


We hopen dat de sneeuw snel weer weg is, maar het lijkt vaak wel eventjes mooi.




6 opmerkingen:

von zei

Ha lieve Cilia, het blijft mooi bij jullie, zomer of winter! Ik vind het al zo lang duren voor er weer wat te lezen kwam! Gelukkig enige opheldering met Mila, Metacam doet bij deze klachten goed zijn werk gelukkig. Enuhhh koper voor je breisels hoor! Kan ik heeel goed gebruiken, komt goed dus! Boerenkool op nu? Jammer wij moeten hier het meeste met diepvries doen, maar alles went. De sneeuw is hier enorm, terrasdeuren kunnen niet meer open, uhhh hoeft ook niet nu haha. Op dit moment weer -23 maar ook hier zijn hoge temoeraturen op komst, zo'n beetje +0! Nou doeiii veel liefs ook aan Henkeman! Xxx

Cilia zei

Hoi Yvonne,

Tja... ik blog niet zoals jij dagelijks. In het begin dat we ons huis hier hadden wel, destijds gebeurde er wat betreft verbouwingen e.d. ook veel meer en uiteraard was voor ons ook alles nog nieuw. Dit jaar hebben we ons huis hier alweer 16 jaar, tijd vliegt ;-)
Met Mila wel blij dat we nu weten wat er is, maar ja... met de uitslag wat minder.
Hahaha, ik zit hier niet dagelijks met de breipennen. Wel grappige handschoenen hè! Daar in Zweden ben je wel heel wat dikkere handschoenen nodig denk ik.
Heel misschien zit er nog een klein maaltje boerenkool aan, maar het einde is in zicht helaas.
Zag het vele sneeuw daar bij jullie, hier momenteel ook weer maar gelukkig is er warmer weer in het vooruitzicht. Zag trouwens alweer de eerste stengeltjes van de krokussen en sneeuwklokjes boven komen... geef mij maar LENTE.

Liefs daar in het koude Zweden van ons beiden.

Hent zei

Ha Cillia,
Ik ben ook een regelmatig blogger hoewel de laatste maanden ik er veel zin in heb. Maar kan ook maanden niets posten. Wat ik wel heb met de blogs die ik volg dat ik me altijd af vraag als er een poos stilte is of het wel goed gaat met degene. Maak me dan een beetje zorgen en ben dan opgelucht als er weer een bericht komt.
Heb me al jaren voorgenomen je ooit te bezoeken op je mooie plek voor een kop koffie, zo ver ben je niet bij me vandaan. Tot nu kwam het er nooit van. Maar nu ik met pensioen ben en veel vaker en langer in Frankrijk zou het kunnen. Als jij/jullie dat leuk vinden.
Soekie wel in ieder geval.
Hent

Cilia zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Hent zei

Ha Cilia,

Ik ga de gegevens (nummer van Henk) opslaan. Kun je het weer van de site halen als je dat zou willen in verband met de privacy. Ik ben nu weer voor de wintermaanden in Nederland, ws eind maart, begin april reis ik weer af naar Frankrijk als de gezondheid blijft meewerken.
Hent

Cilia zei


Hoi Hent, ik heb het nummer verwijderd ;-) Lijkt ons leuk om je eens te ontmoeten.
Wij zijn gisteren weer teruggekomen uit Nederland.
Groetjes, Cilia