Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

donderdag 3 maart 2022

Al een beetje lentekriebels...

 
Ondertussen is de meteorologische lente al begonnen.
Zelf vind ik het fijn om vier seizoenen te hebben, maar eerlijk gezegd hoeft de winter om mij maar een weekje of vier te duren. Twee weekjes sneeuw, twee weekjes onder de nul graden en dan... LENTE.

Afgelopen dagen erg mooi weer, in t-shirtje buiten in het zonnetje aan het werk (in de schaduw nog wel een dikke trui aan en 's avonds de dikke winterjas, dat dan wel... maar toch). Moet er ook bij vertellen dat wij hier doorgaans weinig wind hebben, die wordt vaak door het bos tegen gehouden. Dat heeft zo zijn voordelen... want ik ben niet dol op wind, maar ook uiteraard wel wat nadelen... een klein windmolentje om stroom op te wekken heeft hier geen zin, iets wat me wel leuk lijkt (bedoel ik een klein bescheiden windmolentje). We waren ooit wat van plan met ons stroompje, maar daar is het tot nu toe nog nooit van gekomen... lijkt me ook wel wat. Stroom uit ons stroompje, vooral in de winter zou dat fijn zijn (dan staat er altijd voldoende water in het stroompje). Zomers hebben we voldoende stroom uit de zonnepanelen, maar op donkere dagen in de winter moet toch regelmatig even de aggregaat erbij aan, bij bijvoorbeeld het stofzuigen en als de wasmachine aanstaat.

Het begint haast saai te worden maar... de afgelopen tijd zijn we weer veel buiten bezig geweest.
In de ochtend vaak een beetje aan rommelen in huis en wandelen met de honden en 's middags vaak buiten bezig. Ondertussen is het tot een uurtje of zeven licht, dus weer wat meer tijd om buiten bezig te zijn.

Ah, ik had het in de vorige blog over de boommarter die bij de vetbollen van de vogels zat te snoepen. Om hem te weren had ik er doekjes, besprenkeld met etherische olie, neergelegd. Het leek er in het begin op dat het werkte, maar helaas... plots zat hij weer voor het keukenraam te peuzelen. Nieuwe poging met hondenhaar, nieuwe vetbollen opgehangen... maar ook dat schrok de marter niet echt af. Hij zat er weer. Een erg mooi beestje dat wel. Blijkbaar had hij ook de vetbollen in de tuin ontdekt, die waren opeens ook verdwenen. Ondertussen was het een vaste gast geworden, erg leuk maar niet heus. Dus nu halen we iedere avond de vetbollen naar binnen om ze in de ochtend weer op te hangen, hopen dat dat werkt.

Nog even een paar foto's van de afgelopen week...


Dat geeft toch wel een beetje een lentegevoel.


Her en der een klein bosje sneeuwklokjes.

Op vele plekken in de tuin staan krokussen en sneeuwklokjes te bloeien. Wel wat later alsdat ze bij ons huis in Nederland bloeiden, daar stonden ze weken geleden al in volle bloei, maar uiteindelijk hier dus ook. Ziet er altijd zo vrolijk uit, mocht om mij de hele tuin wel mee vol staan.


De hele vele wilde narcissen zijn ook alweer op komst, zelfs onder ons toekomstig schuurtje.

Voordat we met het bouwen van ons schuurtje begonnen hebben we honderden narcis bolletjes weggehaald en deze elders in de tuin uitgezet. Maar het lijkt alsof we er niets weggehaald hebben want het staat nog vol met narcissen. Voordat we de vloer leggen nog maar een keer bolletjes zoeken en elders uitzetten.


We zijn weer wat bezig met het schuurtje, na een winterstop.

Heel lang hebben we zitten dubben over het dak. Het eerste idee was een groen dak met vetplantjes, maar bij nader inzien hebben we daar vanaf gezien omdat het schuurtje op een vrij donkere plek staat. Puntdak leek ons ook wel wat, maar ook daar zien we vanaf omdat het schuurtje niet rechthoekig wordt en ons dat toch wel een behoorlijke klus lijkt.
Vele tekeningen verder hebben we uiteindelijk gekozen voor een wat schuin aflopend plat dak.
Heel wat gepuzzel, maar we hebben er nog veel zin in, vooral de latere afwerking lijkt me mooi.


Onze Femke...

Femke is ondertussen bijna 16 jaar, een enorme aandachtsorgel. Zodra we gaan zitten wil ze op schoot, het liefst loopt ze je de gehele dagen luid mekkerend achterna. Verder gaat ze regelmatig op de meest onlogische plekken zitten, bijvoorbeeld daar waar ik mijn pas gezaaide zaadjes heb staan. Die gooit ze gewoon aan de kant om een plekje voor haar zelf te maken. Ook zit ze de afgelopen dagen vaak in een kratje met pootaardappelen te broeden. Soms, heel soms, zou ik haar even achter het behang willen plakken.


Nieuwe houtvoorraden voor de volgende winter.

Tussen de werkzaamheden in de tuin en het bouwen van ons schuurtje door zijn we ook bezig met nieuwe houtvoorraden aanleggen voor de volgende winter. Iets wat ook continu doorgaat. We kappen zelden gezonde bomen, op eigen terrein liggen vaak wel her en der omgevallen bomen en of dode bomen die we vervolgens gebruiken. Helaas veel dode en zieke essen, wat trouwens wel erg mooi brandhout is.


Dagelijks kijken of de wortels e.d. al opkomen.


Binnenkort gaan de pootaardappelen erin.
Staat nog een klein toefje boerenkool, elders nog een klein toefje.
Gaat komende week de pan in :-)

Al vele stukken grond gereed om er wat in te poten of zaaien. Het grond maken we gewoon wat los, halen graspollen e.d. eruit, doen er vervolgens wat compost overheen en... dan maar hopen op een leuke opbrengst. Denk trouwens wel dat we nog een soort van omheining om de moestuinen gaan maken, aangezien er vorig jaar toch wel wat gesnoept was door reeën e.d. Begrijp best dat ze ook wel eens wat anders willen, maar liever niet onze aardappelen en groenten.


Onze Mila...


en onze Vidor...

Beiden vinden ze het altijd prachtig als we zoveel buiten bezig zijn, de gehele tijd hobbelen ze achter ons aan. Is vaak wel van alles voor ze te doen op het weiland, hele vele lekkere geurtjes van wild, het  graven naar muizen is ook een hobby van ze en soms komen er wat jachthonden langs... vinden ze ook geweldig. Enkel wat mensen, altijd interessant. En heel af en toe eens een 4x4 met blaffende jachthonden achterin, super leuk om even achteraan te rennen.

Tot slot...


Alweer bloembolletjes in de potten.
Tja... nog even wachten totdat ze bloeien :-)

LENTEKRIEBELS, ik heb er wel zin in...
~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~

P.s. Uiteraard volgen we hier ook het gebeuren in de Oekraine, waar we ons best zorgen over maken.
Maar gelukkig kunnen we hier nog steeds genieten van de kleine dingetjes zoals de fluitende vogeltjes en de bloeiende bloemetjes. Zag trouwens ook alweer een hommel en enkele vlinders.
Ah... en vanaf 14 maart komen hier ook weer wat versoepelingen i.v.m. corona : geen maskers meer in winkels e.d. en ook geen vaccinatiepas meer. Gelukkig gaat het de goede kant op met het coronavirus.

8 opmerkingen:

von zei

Haha Cilia ik moest zo lachen om die vetbollen, die in de avond binnen gehaald moeten worden! Andere mensen halen de was binnen en jullie de vetbollen!Ik heb hier nog geen boommarters gezien maar wel de afdrukken en geluid van een das onder het terras, rijmt ook nog! Hoe is het nu met Vidor? veel liefs vanuit een koud maar toch wel lenteachtig Zweden!

Cilia zei

Hoi Yvonne, ja dat is toch wat met die vetbollen. Maar goed toch maar even volhouden. Dassen zijn ook altijd prachtig om te zien, ik heb ze hier vlakbij huis nog nooit gespot. Wel hebben we enkel eens eentje tijdens het toeren gezien.

Tja, met onze Vidor. Hij loopt erg slecht, vooral de achterpoten. We hebben ondertussen wel CBD olie bij de tabletten die hij al had. Maar vrees dat het niet beter wordt. Binnenkort weer even bij de dierenarts langs, misschien toch zwaardere medicijnen proberen. Lange wandelingen wil bijna niet meer, ook moet hij eigenlijk een beetje rustig aan doen... maar Vidor en rustig dat zijn twee uitersten. Hij is ook dol op spelen met de bal en of andere speeltjes, maar dat doen we niet meer. Zo zielig omdat hij zo graag wil, maar ik denk niet dat hij echt pijn heeft. En... zo lang hij er zin in heeft (in het leven) gaan we er uiteraard mee verder, dan maar een beetje aanpassen.
Weet je wat wel grappig is om te zien. 's Avonds, door de week, gaat Henk meestal vroeger naar boven en dan gaan de honden mee. Aangezien we liever niet hebben dat Vidor trappen loopt, helpt Henk hem altijd door hem een kontje te geven. Zit ik op mijn stoel, lopen zij samen, Vidor voorop en Henk gebukt erachteraan hem lichtjes aanduwend, naar boven. Prachtig gezicht. In de ochtend andersom, Henk voorop om Vidor een beetje naar beneden te begeleiden. Hem de trap op en aftillen is bijna geen doen, Vidor weegt zo'n 35 kilo (tenzij het echt moet). Hè, kan er wel uren over babbelen... want ja het gaat me wel aan het hart. Maar we gaan 'gewoon' verder en proberen nog zoveel mogelijk samen te genieten :-)

Lieve groet daar in het mooie Zweden en hopen dat je de das een keer te zien krijgt. Ben wel een beetje jaloers op al die mooie vogeltjes daar bij jullie, hier voornamelijk koolmezen.

Liefs, Cilia

von zei

Dank je voor je Vidor update! Je begrijpt dat ik mij dit 100% kan voorstellen . . . Het nadeel om van honden te houden, zij leven te kort. En eigenlijk lijken die klachtend an opeens best snel te gaan maar ik vergeet nooit wat mijn da een keer zei. 'omdat honden korter leven kijkt het en is ook zo, dat het allemaal sneller gaat, wij mensen doen langer over het verouderingsproces omdat wij langer leven'. Is natuurlijk ook zo maar tevens moielijk. Nou ja je kan er van overtuigd zijn dat je hondjes een topleven hebben! Wat cbd olie betreft, dat slik ik zelf ook en heb er zeker baat bij. Jeetje wat een zware jongen is Vidor, prachtig zo'n stoere reu! Er zijn hier idnerdaad heel veel verschillende soorten vogels en het schijnt direct met de lente helemaal veel te zijn, dan komen er veel uit het zuiden weer terug, ik verheug mij daar ook op hoor! Maar net als bij jullie, kool- pimpel- en zwarte mezen in overvloed en ik zie hen al telkens in de nestkastjes gaan! doei liefs van mij en sterkte met Vidor! xxx

Cilia zei

Hoi Yvonne, je hebt gelijk... het nadeel van honden : dat ze te kort leven. Nog een nadeel is : dat ze niet kunnen praten. Als ze praten konden dan konden wij even met ze om de tafel zitten, even vragen hoe ze zich voelen, beetje advies geven en zo... dat had toch wel wat :-)
Maar goed iedere dag dat we samen nog plezier met hem hebben is er weer één.

Hier bij ons trouwens geen mussen, dat vind ik wel jammer. In Nederland hadden we altijd erg veel musjes, vooral toen we nog kippen hadden (aten ze met de kippen mee).
Bij jullie wel mussen?

Vandaag was het hier behoorlijk koud, maar de lente is in aantocht (hoop ik).

Liefs daar in Zweden,
Cilia

von zei

Wat grappig dat je dat zegt over die mussen, de 'gewone' mus zie ik hier ook heel weinig, wel ringmussen, apart toch hè!
Ja dat praten van honden, soms denk ik dat het gebeurt . . . enuh zachtjes gezegd en maar goed dat er volgens mij hier geen mij bekende hondenmensen mee lezen, ik dacht dat Emma wel kon praten, via mijn stem, zij was echt mijn alter ego. Dat is geen grapje. Heel verdekt opgesteld op mijn site heb ik er een stuk over geschreven. Als je dit wilt lezen geef ik je dit geheimpje wel via de mail. liefs en groetjes van mij

Cilia zei

Hoi Yvonne,

Ik heb net even op het net gekeken hoe een ringmus eruit ziet. Kan me niet heugen dat ik die al eens in het echt heb gezien. Mis de musjes hier wel een beetje.

Je maakt me nieuwsgierig, dus als je tijd of zin hebt dan zie ik graag een mailtje. Ben DOL op geheimpjes ;-)

Alvast een fijn weekend.
Lieve groetjes, Cilia

von zei

door het overgaan op een nieuwe provider én het stoppen van Incredimail, ben ik al mijn mailadressen kwijt, stuur dus even ajb je mailadres naar mij zwartvon@gmail,com

Cilia zei

Hèhè, gelukt mijn mail naar jou is onderweg. Je mailadres was niet geheel correct en ik niet al te slim. Het moest geen ,com zijn maar .com