Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

zondag 16 januari 2022

Het feest is weer voorbij...


De winterse 'feestdagen' beginnen bij ons in november en eindigen altijd halverwege januari.
Gisteren de meeste kerstattributen opgeruimd, doet altijd wel een klein beetje zeer... althans bij mij. Ziet er altijd zo kneuterig uit al die kerstprulletjes, ruikt trouwens ook vaak erg lekker in huis. Zo in die donkere weken helemaal fijn. Maar goed om nou jaartje rond met kerstversiering te zitten... dus opruimen dat hapje. Ook de feestvlaggetjes, verjaardagslingers e.d. zijn weer opgeborgen. Over met de feestpret... beiden weer een jaartje erbij op.

Over tot de orde van de dag ;-)

BEZOEK...


Regelmatig, als er gejaagd wordt, hebben we hier bezoek.

En er wordt hier vaak gejaagd, vaak met vele tientallen luidblaffende honden. Mannen (heel enkel een vrouw ertussen) in hun dikke terreinwagens, de 1 nog groter dan de ander. Zag je ze in het verleden meestal in van die oude witte bakkies, nu toch echt hier de meesten in enorme 4x4 bakken.
De honden zijn over het algemeen wel altijd erg lief, maar stuk voor stuk een enorm jachtinstinct... op een hele enkele na die een beetje op ons terrein rond blijft snuffelen en...


Overal een geurvlaggetje achter laat.

Afgelopen week zijn ze van de gemeente hier weer flink aan het snoeien geweest. Kwam plotseling een hele dikke tractor met een of ander maaigeval aangereden.
Langs 'onze' weg naar boven, deels verhard wordt meestal wel gemaaid. Maar langs het zandpad, vanaf onze brievenbus naar huis, niet zo vaak. De laatste jaren meestal maar 1 en soms 2 keer per jaar.
Dit keer is er behoorlijk grondig gemaaid/gesnoeid, de gehele middag was de man op de tractor er mee bezig.
Op zich vinden we dat wel fijn, want zoals afgelopen zomer waren ze hier niet geweest... dat betekende dat we zelf die paar honderd meter zo af en toe wat snoeien moesten.


Helemaal weer keurig...


Wordt vast en zeker in het voorjaar weer helemaal groen.


De bermen zaten helemaal vol met bramen en bremmen. Ook verscheidene hazelaars en vlieren.
Wel mooi op zich, maar op den duur hangt het helemaal over het pad.


In het voorjaar en in de zomer zitten er vaak vele bloemen in de bermen, die komen zo weer wat meer tot hun recht.


Alles keurig tot aan ons huis.

Verder was het de afgelopen week behoorlijk koud, wel strakblauwe luchten maar brrr... koud hoor. We zijn nog wat bezig geweest met hout zagen, kloven en stapelen, alvast weer voor de volgende winter.
Verder eigenlijk niet heel veel buiten bezig geweest, om eerlijk te zijn helemaal niet zo veel gedaan ;-)
Beetje voor de houtkachel zitten, zo af en toe weer wat hout aanvullen, kokkerellen, vogeltjes bekijken.


Altijd druk bij de snoepvoorraad voor ons keukenraam.
Bovenstaand pimpelmeesje kan vanuit de positie zoals hij zit alles mooi in de gaten houden onder het smullen.

We merken wel al dat het een ietsje langer licht is en de zon ietwat in warmte toe neemt. Maar soms fantaseer ik wel eens over een winterhuisje in warmere oorden, daar waar heerlijk de gehele dagen de deuren en ramen open kunnen. Vooral zo halverwege januari als alle feestdagen achter de rug zijn en het nog een tijdje duurt voordat de lente zijn intrede doet. een lichte winterdepressie ;-)
Zo dadelijk een lekker hapje eten en daarna maar eventjes erop uit om de zinnen wat te verzetten, een toertje door de bergen.
Overigens momenteel niets te klagen, een strakblauwe hemel en volop zon.

Ah... ondertussen wel al heel veel sokken klaar.


Heerlijke warme wollen sokken.
Bont gekleurde maar ook mooie dikke noorse sokken.

Binnenkort ga ik me wagen aan sokken stoppen, nog nooit eerder gedaan. Ik heb nog verscheidene leuke sokken die al jaren liggen te wachten om gemaakt te worden.



4 opmerkingen:

von zei

Nou Cilia, die foto met die sokken, wat een geweldig plaatje en de juiste kleur broek er bij! Plaatje is het toppunt van ontspanning vind ik . . . Ik heb die Hobbii al opgezocht en zit ook in Zweden, komt dus helemaal goed, zo leuk! Wat een prachtige jachthond kwam er op je pad, het lijkt mij een soort Griffon met een macht aan jachtpassie! Hier wordt vooral gejaagd met elandhonden en ja helaas ook met Fauven op reeën, vandaar dat ik een Fauve met minder jachtpassie koop in NL! doeiiii liefs van mij en dank voor je leuke foto

Cilia zei

Hoi Yvonne, ik raad je aan om, als je sokken gaat breien, er ook gelijk een paar van die bamboenaalden bij te kopen. Die breien een stuk gemakkelijker dan die oude breinaalden... het glijdt er niet zo snel af ;-)
Volgens mij ook een Griffon, lijkt sprekend op de Griffon die wij gehad hebben, alleen de onze was blond. Was trouwens een schat van een hond (een meisje), maar had wel een enorm jachtinstinct. Ik had haar van mensen die er niet mee overweg konden in de stad, ze was drie jaar jong toen. Ze is uiteindelijk 14 jaar geworden. Had trouwens hier wel een probleempje geweest, dan hadden we de boel omheinen moeten... anders was ze waarschijnlijk om de haverklap weg.
Ben benieuwd wat voor Fauve het gaat worden, ze zijn in ieder geval prachtig om te zien.
Lieve groetjes daar in jullie Zweeds paradijsje,
Cilia

von zei

Nou Cilia je beantwoordt mijn vraag ook gelijk! Ging over die bamboe naalden en gebruik jij 4 naalden of zoi'n rondbreiding?
Nee die Griffons zijn geen makkies, wel totaal lief maar een beetje onhandig met wandelen. Jullie griffon heeft geluk gehad dat jullie op haar pad kwamen! Een Fauve is in feite een kleine Griffon maar wel beter te handelen en meer huishond en uiteraard heb ik ook met onze vorige Fauve Muis wel eens met samen geknepen billen door het bos gelopen. De opvoeding van de pup gaat nu ook absoluut anders!Haha ik hou je op de hoogte! liefs van mij

Cilia zei

Hoi Yvonne,
Ik gebruik 5 van die bamboenaaldjes. Wel wennen in het begin, ik wilde de naald steeds onder mijn oksel steken... maar dat gaat dus niet ;-) Heb ook gelijk zo'n rondbreigeval erbij gekocht, maar nog niet gebruikt. Lijkt me niks eerlijk gezegd, veel te ingewikkeld. Ha... en zo'n neklamp... die bevalt me wel.
Ben benieuwd, ik ga wachten op de eerste foto van jouw sokken.
Ja... die mooie Muisje met haar schitterende oogjes. Kan me nog goed de verhalen heugen hoe jullie moesten wachten totdat Muisje terug was.
Mijn Griffon (Rakko) ging altijd met veel kabaal achter spoortjes aan, ik kon haar op zeer grote afstand horen. Ben haar trouwens ook een keer kwijt geweest, in de bossen bij Gasselte. Uren roepen en zoeken zonder resultaat. Bleek achteraf dat mensen haar meegenomen hadden en naar een asiel hadden gebracht. Kon ik haar daar weer weghalen, pfff.
Groetjes en alvast veel voorplezier gewenst met je sokken :-)